Γράφει ο Στέφανος Τζανάκης
Μόνον που δεν είναι λεπτομέρεια: για παράδειγμα, το σχέδιο είναι μάθημα που μετράει στις πανελλαδικές εξετάσεις για αρκετές σχολές – όπως η γραφιστική, που θεωρείται από πολλούς ξένους και Ελληνες ειδικούς ως ένα από τα επαγγέλματα της επόμενης δεκαετίας.
Φυσικά, το αντεπιχείρημα είναι γνωστό: ούτως ή άλλως κανένας μαθητής υποψήφιος για τις σχολές που έχουν ως προαπαιτούμενο το Σχέδιο δεν έφτασε ποτέ στις Πανελλαδικές μόνον με την εμπειρία του μαθήματος στο σχολείο. Είναι γνωστό ότι υπάρχουν φροντιστηριακές σχολές που έχουν εδώ και πολλά χρόνια αναλάβει να καλύψουν το κενό που άφηνε η – περίπου – προσχηματική διδασκαλία του σχεδίου στα Λύκεια.
Πράγματι, αυτή είναι η αλήθεια. Και πώς απάντησε το υπουργείο Παιδείας; Αντί να αναζητήσει τρόπο ώστε να πάψει να είναι προσχηματική η διδασκαλία στα σχολεία, επισημοποίησε τη φροντιστηριοποίηση του συγκεκριμένου μαθήματος. Τώρα, οι μαθητές των απομακρυσμένων νησιών θα πρέπει να αναζητήσουν άλλες σχολές – μιας και δεν θα έχουν καν τη δυνατότητα να μάθουν, έστω, τους βασικούς κανόνες του σχεδίου.
Σύγχυση ταυτοτήτων, απώλεια ισορροπίας
Βεβαίως, η παράδοση του σχολείου στα φροντιστήρια δεν αφορά μόνον το συγκεκριμένο μάθημα, ούτε είναι αποκλειστικό χαρακτηριστικό της σημερινής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας. Ομως, μία χώρα που θέλει να συνδέσει την εκπαίδευση με την αγορά εργασίας δεν μπορεί να αποφασίζει με τέτοια κριτήρια.
Το πρόβλημα δεν είναι εντέλει τι σχολείο θέλουμε, αλλά τι είδους χώρα θέλουμε. Θέλουμε μία χώρα όπου οι ευκαιρίες δεν θα είναι ίσες για όλους; Μα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει διακηρύξει πάμπολλες φορές το αντίθετο – που τυχαίνει να είναι και το αυτονόητο. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας πρεσβεύει κάτι διαφορετικό;
Η επιδημία θα μπορούσε να είναι μία ευκαιρία για να αλλάξει ριζικά ο προσανατολισμός της εκπαίδευσης. Η εμπειρία των διαδικτυακών μαθημάτων -με όλα τα αναπόφευκτα κενά που παρατηρήθηκαν- θα μπορούσε, για παράδειγμα, να είναι μία πολύ καλή αρχή για την αναβάθμιση της Πληροφορικής στα σχολεία και τα πανεπιστήμια, πράγμα που θα βοηθούσε και στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας. Αλλά εμείς… πέρα βρέχει.
Ο Στέφανος Τζανάκης είναι σύμβουλος έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση