Γράφει ο Γιώργος Ν. Παπαθανασόπουλος
Αυτή η μεγαλομανία του Ερντογάν βρίσκει διέξοδο στην ιμπεριαλιστική πολιτική του, αλλά, πολιτικά, είναι φυγή από τα εσωτερικά και τα εξωτερικά σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει. Στη Συρία αποκρούστηκε η επιθετικότητά του, η Λιβύη του κοστίζει πολύ και ακόμη Ρωσία και Αίγυπτος δεν έχουν πει την τελευταία τους λέξη, οι Κούρδοι μπορεί να ανέστειλαν τη δράση τους, αλλά δεν παραιτήθηκαν των σχεδίων τους, η Ρωσία και οι ΗΠΑ κοιτάνε τα συμφέροντά τους, η απομάκρυνση από την Ε.Ε. είναι ηθελημένη, αφού ουδεμία επιθυμία έχει να προσαρμοστεί στους κανόνες της. Στην Εκθεση του Εκόνομιστ του 2019 για τις δημοκρατικές επιδόσεις των χωρών παγκοσμίως, η Τουρκία κατατάσσεται στις προβληματικές δημοκρατίες, μαζί με την Αλγερία και το Πακιστάν.
Οι εξοπλισμοί και τα φαραωνικά έργα που προωθεί έχουν προκαλέσει μεγάλα οικονομικά προβλήματα στην Τουρκία. Μέσα σε τρεις μήνες η τουρκική λίρα έχασε άνω του 10% της αξίας της. Στις 15 Μαρτίου 2020 το ευρώ ήταν 7,057 τουρκικές λίρες και στις 12 Ιουνίου 2020 ήταν 7,7756. Εναντι του δολαρίου η απώλεια ήταν 13,1%. Ο πληθωρισμός είναι περίπου ανεξέλεγκτος και το ΑΕΠ το πρώτο τρίμηνο του 2020 μειώθηκε κατά 5,9%. Αντίδοτο στην επελαύνουσα δυσαρέσκεια των Τούρκων είναι οι μεγαλοϊδεατισμοί και οι σε βάρος της Κύπρου και της Ελλάδος ενέργειες.
Η Δώρα, η Γαρυφαλλιά και αύριο;
Η πιο πρόσφατη έκφραση αυτής της μεγαλομανίας είναι η απειλή της μετατροπής τoυ μοναδικού υπέροχου ναού της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Θέλοντας να δείξει την κυριαρχία του σε κάτι που δεν του ανήκει, δηλώνει ότι δεν υπολογίζει την Ιστορία, δεν σέβεται το ιερό χριστιανικό μνημείο, και αδιαφορεί για τις εκκλήσεις-δηλώσεις παγκόσμιων οργανισμών και κυβερνήσεων. Η πρότασή του προβάλλει τον εγωισμό του, αλλά και την κληρονομική του βαρβαρότητα. Δείχνει ότι ζήλεψε τη δόξα των Ταλιμπάν, που κατέστρεψαν τα προμουσουλμανικά μνημεία στο Αφγανιστάν.
Σε όσα απειλεί να κάνει στην Αγία Σοφία ο Ερντογάν, τον παρακολουθούν από τα μοναδικά ψηφιδωτά του ναού ο Χριστός, η Παναγία, ο Πρόδρομος, οι Αγγελοι, οι Πατέρες της Εκκλησίας, οι Αυτοκράτορες, μεταξύ αυτών ο κτήτορας της Κωνσταντινούπολης Μέγας Κωνσταντίνος και ο κτήτορας του ναού Ιουστινιανός. Αλήθεια, θα τα ασβεστώσει πάλι ή θα δώσει εντολή να τα καταστρέψουν με σκαπάνες και σφυριά, κατά τη μέθοδο των Ταλιμπάν; Είτε όμως αφήσει τα ψηφιδωτά είτε τα καταστρέψει είτε κάνει το ναό τζαμί είτε όχι, και μόνο η πρόθεσή του δείχνει ότι δεν έχει καμία σχέση με τον πολιτισμό.
Από την έντυπη έκδοση