Γράφει η Δέσποινα Κονταράκη
Προσέξτε όμως: εννοούμε ποδηλατάδα σε χαραγμένη με ασφάλεια διαδρομή και όχι στη μέση κάποιου δρόμου που όσο άδειος και αν ήταν στις μέρες του περιορισμού, παρέμενε ένας κόσμος φτιαγμένος για τέσσερις τροχούς. Ενας φίλος, για παράδειγμα, έχει την τύχη να βγαίνει από την πόρτα του σπιτιού του, να ανεβαίνει στο ποδήλατο χωρίς να χρειάζεται να το φορτώσει στο αμάξι και να μπορεί να κάνει μια διαδρομή 7 χιλιομέτρων με τρία μόνο μικρά περάσματα από οδικό δίκτυο.
Σύμφωνα με παλαιότερα στοιχεία της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ, που αποκλείεται να έχουν αλλάξει δραματικά, το σύνολο των δήμων της χώρας με ποδηλατόδρομο είναι 102, δηλαδή περίπου 1 στους τρεις. Τα μέτρα ποδηλατόδρομου που αντιστοιχούν ανά κάτοικο είναι 0,037 και δεν χρειάζεται να προχωρήσουμε περισσότερο στην ανάλυση, δηλαδή πόσο ποσοστό από το… υποποσοστό αφορά καθαρές λωρίδες ή αναγκαστική συνύπαρξη με Ι.Χ.
Το μόνο που μπορούμε να σχολιάσουμε σε αυτό είναι πως προφανώς δεν έχουν όλοι οι δήμοι της χώρας τις ίδιες δυνατότητες, είτε οικονομικές, είτε πρακτικές, αφού διαφέρει η γεωμορφολογία της περιοχής, η οικιστική πυκνότητα, αν είναι βιομηχανική ζώνη κ.λπ. Ομως ως συνολικό ποσοστό παραμένει στα ποδηλατικά τάρταρα της Ευρώπης.
Aπελάσεις αυθημερόν στην Ιρλανδία
Οι τοπικοί άρχοντες πρέπει τώρα περισσότερο από ποτέ να δουν πώς μπορούν να αυξήσουν τους ελεύθερους χώρους για τους κατοίκους τους. Δεν χρειάζεται να είναι ποδηλατόδρομοι, θα μπορούσε να ήταν δίκτυα πεζών, πάρκα για άθληση ή περισσότερες πλατείες. Τώρα είναι η ώρα. Τώρα που ακόμα οι εικόνες από τις άδειες μεγαλουπόλεις, στις οποίες περπατούσαμε και αναπνέαμε καλύτερα, είναι ακόμα νωπές. Για να μην αυτομαστιγωνόμαστε, πάντως, και οι περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις λόγω κορονοϊού αποφάσισαν να πάρουν πιο δραστικά μέτρα ενίσχυσης της βιώσιμης κινητικότητας.
Το δημοτικό συμβούλιο της Ρώμης, για παράδειγμα, ενέκρινε πρόσφατα την κατασκευή 150 χλμ. προσωρινών και μόνιμων ποδηλατοδρόμων σε βασικούς δρόμους της πόλης, ενώ το Παρίσι ανακοίνωσε ότι ξεκινά τη δημιουργία 650 χιλιομέτρων για να υποστηρίξει τη χρήση ποδηλάτου στην εποχή μετά την καραντίνα. Η ανακοίνωση του φιλόδοξου σχεδίου για τον Μεγάλο Περίπατο του δήμου της Αθήνας κάνει τη δημόσια κουβέντα ακόμα πιο επίκαιρη. Αλλά θυμηθείτε, Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα.
*Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση