Γράφει ο Κωνσταντίνος Μίχαλος*
Η επόμενη ημέρα της πανδημίας του Covid-19 θα βρει τις ελληνικές επιχειρήσεις σε ένα πολύ διαφορετικό οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον, στο οποίο θα πρέπει να προσαρμοστούν γρήγορα και αποτελεσματικά, αν θέλουν να παραμείνουν βιώσιμες. Αυτό σημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι θα κληθούν να αλλάξουν επιχειρηματικά μοντέλα, να αναπροσαρμόσουν την κατανομή των κεφαλαίων τους, να εφαρμόσουν στρατηγικές επιχειρηματικής μεγέθυνσης, να αξιοποιήσουν νέες τεχνολογίες.
Πέρα, λοιπόν, από τα απαραίτητα μέτρα στήριξης απέναντι στις άμεσες επιπτώσεις της κρίσης, όπως είναι η μείωση των εσόδων και τα προβλήματα ρευστότητας, θα απαιτηθούν ειδικά σχεδιασμένες πρωτοβουλίες και δράσεις για την υποστήριξη της διαδικασίας μετασχηματισμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Σημαντικό ζητούμενο, στο πλαίσιο αυτό, είναι η εξασφάλιση πρόσβασης των επιχειρήσεων σε αξιόπιστες υπηρεσίες συμβουλευτικής υποστήριξης, ώστε να διαχειριστούν αποτελεσματικότερα τόσο τις άμεσες ανάγκες όσο και τις μεσοπρόθεσμες προκλήσεις που δημιουργεί η πανδημία.
H «κομμουνιστική απειλή» στις ΗΠΑ
Αυτόν το σκοπό υπηρετεί το πρόγραμμα Advice for Small Business – ASB, που ανέλαβαν να υλοποιήσουν από κοινού το ΕΒΕΑ και η EY Ελλάδας, με την επιδότηση και τη συνεργασία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD). Το πρόγραμμα αφορά την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών ειδικά σχεδιασμένων για τις ανάγκες των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων και προσαρμοσμένων στις ιδιαίτερες συνθήκες της κρίσης. Οι υπηρεσίες μπορούν να καλύπτουν σε πρώτο στάδιο θέματα χρηματοδότησης, ρευστότητας και συγκράτησης κόστους, ενώ σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα μπορούν να εστιάζουν στον σταδιακό μετασχηματισμό του επιχειρηματικού μοντέλου, στον ανασχεδιασμό της εφοδιαστικής αλυσίδας, στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στις πολιτικές ανθρώπινου δυναμικού κ.ά. Το πρόγραμμα επιδοτείται από την EBRD, η οποία καλύπτει το 70%-75% του συνολικού ποσού συμμετοχής σε αυτό, για έργα που πραγματοποιούνται με τοπικούς συμβούλους.
Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, θα πρέπει να βρεθούν στο επίκεντρο της προσπάθειας για ανάκαμψη και ανάπτυξη μετά την κρίση. Κρίσιμο ζητούμενο είναι η στήριξή τους, ώστε να μπορέσουν να σταθούν στα πόδια τους και να αντέξουν στις πιέσεις του ανταγωνισμού, σε μια αγορά που δεν θα είναι πια η ίδια. Τα Επιμελητήρια, γνωρίζοντας σε βάθος τις ανάγκες και τις δυνατότητες της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, θα αναλάβουν ενεργό ρόλο και σε αυτή την προσπάθεια, με τεκμηριωμένες διεκδικήσεις και χρήσιμες υπηρεσίες.
Ο Κωνσταντίνος Μίχαλος είναι Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών*
Από την έντυπη έκδοση