Γράφει η Βάσω Κιντή*
Η αλλαγή του άρθρου 16 του Συντάγματος δεν υποχρεώνει κανέναν να ιδρύσει ιδιωτικά πανεπιστήμια, κερδοσκοπικά ή μη κερδοσκοπικά, και πολύ περισσότερο να πάει σε ένα από αυτά. Η αλλαγή θα επιτρέπει μόνο τη δυνατότητα να ιδρυθούν, μια δυνατότητα που υπάρχει σε όλες τις χώρες του κόσμου. Από εκεί και πέρα μπορούν να μπουν όσες δικλείδες ασφαλείας χρειάζονται ώστε να μην γίνουν εκπτώσεις στην παροχή και την παραγωγή γνώσης.
Ινάσιο Λούλα, ο «πρεσβευτής» του Καλού
Ο ΣΥΡΙΖΑ, όμως, προτιμά την απαγόρευση. Προτιμά, επειδή έτσι το θέλει, να εγκαταλείψει τους νέους πολίτες της χώρας στη μοίρα τους καθώς θα αναζητούν ένα πτυχίο μακριά από την Ελλάδα, στην Κύπρο, τη Βουλγαρία ή τη Ρουμανία παρά να τους δώσει τη δυνατότητα να επιλέξουν κάτι αντίστοιχο στο εσωτερικό. Προτιμά να συμπεριφέρεται σαν πατερούλης που μάς προστατεύει από το να ασκούμε την ελευθερία μας. Προτιμά να μάς επιβάλλει τη βούλησή του η οποία έχει κάνει το τοπίο της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας έναν βάλτο στον οποίο βουλιάζουν και πνίγονται άξιοι και ανάξιοι μαζί.
Δεν νοιάζεται ο ΣΥΡΙΖΑ για τους νέους της χώρας. Τα πανεπιστήμια που έφτιαξε —υποτίθεται για να τους τα προσφέρει— είναι συνονθυλεύματα που δεν σχεδιάστηκαν ούτε καν στο πόδι, αλλά δημιουργήθηκαν πρόχειρα, με ακατανόητες και απαράδεκτες συγκολλήσεις, σαν τερατογενέσεις, για να ικανοποιήσουν την εκλογική πελατεία του ΣΥΡΙΖΑ και για να προσφέρουν στον αρμόδιο Υπουργό τον απόλυτο έλεγχο. Ακόμη και τα υπάρχοντα δημόσια πανεπιστήμια τα θέλει πλήρως υποταγμένα, πλήρως εξαρτημένα από τον Υπουργό, χωρίς καμία αυτονομία. Πού να ακούσει, λοιπόν, για αυτόνομα, μη κρατικά, ιδρύματα;
Η άρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για την αλλαγή του άρθρου 16 είναι μία τυφλή, συμβολική εμμονή που λέει στους πολίτες, θα κάνετε ό,τι θέλω εγώ, επιλογές δεν έχει. Θα πηγαίνετε σε ό,τι πανεπιστήμια σας φτιάχνω εγώ, χωρίς αξιολόγηση, κι αν δεν σας αρέσει να φύγετε, να πάτε στο εξωτερικό. Είναι μια στάση που περιφρονεί, υποτιμά και αδικεί όλους τους πολίτες και πρώτα απ’ όλα τους νέους.
*Η Βάσω Κιντή είναι Καθηγήτρια Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ