«Είναι ασύλληπτη τιμή να έχω την ευκαιρία να εκθέσω φωτογραφίες στον ιερό χώρο αυτού του μουσείου», λέει στον «Ε.Τ.» ο Ρόμπερτ Μακέιμπ στην αρχή της συζήτησής μας τονίζοντας την ευγνωμοσύνη του στην υπουργό Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη και στον διευθυντή του Μουσείου της Ακρόπολης Δρ. Νίκο Σταμπολίδη, καθώς και στα στελέχη του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού για τη συνδιοργάνωση της αναδρομικής του έκθεσης με φωτογραφίες, ασπρόμαυρες και έγχρωμες, που αποτυπώνουν την ομορφιά της χώρας μας και τις συνθήκες διαβίωσης εκείνων των δεκαετιών της μεταπολεμικής Ελλάδας.
Εχουμε επικοινωνήσει αρκετές φορές με τον κ. Μακέιμπ και η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από την άφιξή του στην Ελλάδα το 1954, δέκα χρόνια μετά την αποχώρηση των Γερμανών και πέντε χρόνια μετά το τέλος του Εμφυλίου. Αυτή τη φορά όμως- όπως μας λέει – ξανακάνει το ταξίδι του από την αρχή και ανασύρει από τη μνήμη του τις «στιγμές της ακραίας φιλοξενίας των Ελλήνων. Δεν είχα ξαναδεί κάτι παρόμοιο», ομολογεί.
Στην έκθεση -ο τίτλος της οποίας παραπέμπει στην ταινία «Ελλάς, η χώρα των Ονείρων» (1961) του Βόλφγκανγκ Μίλερ Ζεν, σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι- επιλέχθηκαν εκατόν δέκα φωτογραφίες από τον σπουδαίο Ελληνοαμερικανό κινηματογραφιστή Φαίδωνα Παπαμιχαήλ.
«Το αρχείο μου περιλαμβάνει εκατοντάδες φωτογραφίες της Ελλάδας. Η επιλογή των φωτογραφιών από τον Φαίδωνα Παπαμιχαήλ για την έκθεση καλύπτει τόσο τις ανθρώπινες δραστηριότητες όσο και τα τοπία και την αρχαιότητα», περιγράφει και μας ξεναγεί στα ντοκουμέντα των περασμένων δεκαετιών! «Θυμάμαι την αίσθηση της ανακάλυψης, τα συναισθήματα όταν επισκεπτόμασταν νησιά άγνωστα… Πολύ συχνά ήμασταν οι μοναδικοί τουρίστες και βλέπαμε έναν τρόπο ζωής που δεν είχε αλλάξει μέσα σε 2.000 χρόνια, χωρίς τρεχούμενο νερό, χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα, χωρίς αυτοκίνητα. Στη θάλασσα οι μετακινήσεις γινόντουσαν με καΐκια με μικρές μονοκύλινδρες μηχανές. Στην Ελλάδα αισθάνθηκα πολύ οικεία λόγω της φιλοξενίας αλλά σίγουρα ξένος, αφού ήξερα μόνο λίγες λέξεις. Μιλούσαν ελάχιστα αγγλικά. Με τα γαλλικά ήταν πιο εύκολο να επικοινωνήσεις στην Αθήνα», μας περιγράφει ο φωτογράφος.
Τοπία και ζωές από την Αθήνα και τον Πειραιά και έως την Πελοπόννησο, τις Κυκλάδες και την Ηπειρο. Ανθρώπινα βλέμματα, πλατιά χαμόγελα, μόχθος και προσδοκία για ένα καλύτερο αύριο, τοπία, αρχαιολογικοί χώροι και πολιτισμός ως στοιχείο της καθημερινότητας! «Σήμερα πιστεύω ότι οι φωτογραφίες συχνά δείχνουν την Ελλάδα των προηγούμενων γενεών, αλλά αντικατοπτρίζουν και μια πολυσήμαντη συνέχεια», σχολιάζει.
Στη δισκογραφία, με τον Στέλιο
Εκατόν δέκα καρέ του Ρόμπερτ Μακέιμπ μαρτυρούν τις στιγμές που εμπνέουν όσους συναντούν τις φωτογραφίες του, για να ξεκινήσουν το δικό τους ελληνικό ταξίδι ανακινώντας παράλληλα την ανάμνηση και τις αφηγήσεις που βρίσκονται καλά κρυμμένες στο παρελθόν. Η έκθεση «Χαίρε Ξένε Στη Χώρα των Ονείρων» συστήνει στο κοινό την «ελληνική περίοδο» του φωτογράφου, με στόχο να αναδείξει τη διαχρονικότητα του έργου του, σημειώνουν οι διοργανωτές και υπογραμμίζουν «τη σημασία της διατήρησης της φυσικής ομορφιάς και της πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας, διαφυλάσσοντας τα στοιχεία της ταυτότητάς μας που καθιστούν «την Ελλάδα έναν πραγματικά μοναδικό τόπο, ζωντανό και αισιόδοξο, με ένα πλούσιο μωσαϊκό από το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον».
Σήμερα έχοντας ταξιδέψει, ζήσει και δημιουργήσει στην Αμερική, στην Ευρώπη και την Ελλάδα, ο Ρόμπερτ Μακέιμπ μάς παρακινεί «να δημιουργήσουμε τις συνθήκες οι οποίες θα διατηρήσουν την κληρονομιά της Ελλάδας και ο πολιτισμός της θα συνεχίσει να εμπνέει και να γοητεύει ανθρώπους από κάθε γωνιά της γης».
«Με την τεχνολογία γίνομαι λίγο τεμπέλης»
Κλείνοντας τη συζήτησή μας, ο Ρόμπερτ Μακέιμπ, στα 90 του χρόνια σήμερα, συνεχίζει να φωτογραφίζει! «Φυσικά βγάζω φωτογραφίες σήμερα», λέει και συμπληρώνει «αλλά με την τεχνολογία γίνομαι λίγο τεμπέλης καθώς πλέον χρησιμοποιώ μόνο μια κάμερα τηλεφώνου. Η ψηφιακή φωτογραφία είναι καταπληκτική. Ωστόσο αυτή η γενιά των νέων τεχνολογιών δεν μπορεί να εκτιμήσει τις δυσκολίες για τη σωστή έκθεση του φιλμ για ένα συγκεκριμένο θέμα, ούτε επίσης τους περιορισμούς των 12 κλικ για ένα φιλμ», θυμίζοντάς μας αλλοτινές εποχές με τις αναλογικές φωτογραφικές μηχανές, τα θετικά και τα αρνητικά της κάθε εποχής για την τέχνη της φωτογραφίας.
(Info)
Η έκθεση παρουσιάζεται στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων, στο ισόγειο του Μουσείου Ακρόπολης. Για την είσοδο στο ισόγειο του Μουσείου δεν απαιτείται εισιτήριο. Την έκθεση συνοδεύει δίγλωσση έκδοση (ελληνικά-αγγλικά) που θα διατίθεται σύντομα στο Πωλητήριο του Μουσείου.
Ειδήσεις σήμερα
Τι βαθμό έβαλε ο Κασσελάκης στις ελληνίδες τραγουδίστριες
120 χρόνια Αμερικανική Γεωργική Σχολή! – Εκδήλωση στην Αθήνα για το ιστορικό εκπαιδευτικό ίδρυμα
Αχαΐα: Έξαλλος πατέρας “τα έσπασε” σε εκκλησία – Του ξύπνησε το μωρό!
Μαίρη Συνατσάκη: Απαντά για πρώτη φορά στο σχόλιο του Ψινάκη προς τον Ίαν Στρατή [βίντεο]
Παραλίες: Ξεκίνησαν οι έλεγχοι με drones – Οι νέοι κανόνες και οι ποινές
Euro 2024: Ο Ντέιβιντ Μπέκαμ παγκόσμιος πρεσβευτής της Alibaba
Πρίγκιπας Ουίλιαμ- Κέιτ Μίντλετον: Η ανακοίνωση που γέμισε θλίψη- Γιατί δηλώνουν «απίστευτη λύπη»