Τα νέα από το Εδιμβούργο αναφέρουν ότι με τη χρήση της τεχνολογίας μπορούμε να δούμε κρυφές εικόνες πίσω από δημοφιλή έργα, που κανείς εδώ και δεκαετίες δεν είχε υποψιασθεί. Η εντυπωσιακή αποκάλυψη έγινε στην Εθνική Πινακοθήκη της Σκοτίας, όταν πίσω από το έργο ζωγραφικής του Βαν Γκογκ «Head of a peasant woman» αποκαλύφθηκε η αυτοπροσωπογραφία του φημισμένου ζωγράφου, η οποία παρέμενε αθέατη επί 137 χρόνια, από τότε δηλαδή που ολοκληρώθηκε το έργο από τον Ολλανδό δημιουργό, το 1885.
Για να έρθει στο φως αυτή η κρυμμένη μορφή του ζωγράφου χρειάστηκαν οι ακτίνες Χ και η τύχη μιας συντηρήτριας της Εθνικής Πινακοθήκης στο Εδιμβούργο, που σε έναν έλεγχο ρουτίνας για την προετοιμασία μιας έκθεσης για τους Γάλλους ιμπρεσιονιστές διέκρινε το βλέμμα του Βίνσεντ βαν Γκογκ να τη διαπερνά μέσα από τον καμβά του έργου «Head of a peasant woman». «Ηταν απίστευτο. Δεν περιμέναμε και πολλά από τον μικρό πίνακα που είχαμε μπροστά μας, όμως η ανακάλυψη είναι μοναδική και δείχνει τα οφέλη της χρήσης της τεχνολογίας στο να βρίσκουμε όλο και περισσότερες πληροφορίες», λέει η επικεφαλής των συντηρητών της Εθνικής Πινακοθήκης της Σκοτίας, Λέσλι Στίβενσον.
Η κρυμμένη αυτοπροσωπογραφία απεικονίζει τον Βαν Γκογκ με καπέλο και μαντίλι στο λαιμό και οι πρώτες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι προέρχεται από την περίοδο που ο ζωγράφος ζούσε στη Νούενεν, στη Νότια Ολλανδία, από τον Δεκέμβριο του 1883 έως τον Νοέμβριο του 1885. Πιθανότατα ανήκει σε ένα σερί αυτοπροσωπογραφιών που ο Βαν Γκογκ φιλοτέχνησε, καθώς πέντε παρόμοια έργα του από την ίδια περίοδο εκτίθενται στο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Αμστερνταμ.
Ο λόγος που πάνω στην αυτοπροσωπογραφία ο Ολλανδός ζωγράφος προχώρησε στη δημιουργία ενός άλλου έργου είναι προφανώς οικονομικός. «Εκείνη η περίοδος που ξεκίνησε να ζωγραφίζει αυτοπροσωπογραφίες ήταν κρίσιμη στην πορεία του και στην ωρίμανση του στιλ του», λέει ο επικεφαλής επιμελητής της γαλλικής ζωγραφικής στην Εθνική Πινακοθήκη της Σκοτίας, Φράνσις Φόουλ. Και προσθέτει: «Αυτό το έργο μας βοηθά να αντιληφθούμε καλύτερα την επιρροή που του άσκησαν οι Γάλλοι ιμπρεσιονιστές όταν πρωτοήρθε σε επαφή με τα έργα τους το 1886, με τη μετακόμισή του στο Παρίσι. Επηρεασμένος από τα έργα των Γκογκέν και Σερό, ο Βαν Γκογκ υιοθέτησε περισσότερα και πιο έντονα χρώματα στα έργα του, έκανε ο ίδιος το μοντέλο στις δικές του δημιουργίες και επαναχρησιμοποιούσε τους καμβάδες του για να εξοικονομεί χρήματα».
Επόμενος στόχος για τους συντηρητές τώρα είναι να αποκολλήσουν την κρυμμένη αυτοπροσωπογραφία, που έτσι κι αλλιώς δεν βρίσκεται και σε πολύ καλή κατάσταση, διατηρώντας το μεταγενέστερο έργο στην άριστη κατάσταση στην οποία βρίσκεται. «Είναι σαν να κάνεις ένα βήμα στο άγνωστο. Η πρόκληση είναι τεράστια, καθώς πρέπει να αποκολλήσουμε το παλαιότερο έργο, το οποίο βρίσκεται θαμμένο κάτω από στρώσεις χρωμάτων και κόλλας», λέει η Λέσλι Στίβενσον.
Ειδήσεις σήμερα
Παγκόσμιο πρωτάθλημα στίβου: Ξεκινά σήμερα – Οι ελληνικές συμμετοχές και το τηλεοπτικό πρόγραμμα