Ας δούμε ποιες εκθέσεις αξίζει να επισκεφθείτε στην Υδρα, που με τη γραφικότητα και τη μοναδικότητά της προσφέρει πολλούς ακόμα λόγους για να τη βάλετε στην καλοκαιρινή σας ατζέντα.
JEFF KOONS ΣΤΟ ΠΑΛΙΟ ΣΦΑΓΕΙΟ
Ο ανεμόμυλος στο λιμάνι καλωσορίζει τον ταξιδιώτη
Εξαιρετικά αισθητή κάνει την παρουσία της στο νησί η έκθεση του κορυφαίου εικαστικού της παγκόσμιας τέχνης Jeff Koons, που φιλοξενείται στο Project Space του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, του μαικήνα των τεχνών Δάκη Ιωάννου, στο παλιό σφαγείο στην Υδρα. Φθάνοντας με το «δελφίνι» ή το καταμαράν στο νησί, είναι αδύνατον να μην αντικρίσετε το εντυπωσιακό γλυπτό, έναν τεράστιο μπρούτζινο ήλιο, πάνω στη στέγη των σφαγείων, πλάτους 9,1 μέτρων, με το κεφάλι του Απόλλωνα σκαλισμένο πάνω του και με διπλό στεφάνι ακτινών γύρω του, με το ένα να περιστρέφεται θυμίζοντας ανεμόμυλο. Πρόκειται για το έργο Apollo Wind Spinner (2020-2022), που είναι πράγματι ένας ανακλαστικός ανεμόμυλος, που υποδέχεται τους ανθρώπους καθώς εισέρχονται στο λιμάνι της Υδρας από τη μία πλευρά και, από την άλλη, εκείνους που προχωρούν προς το κτίριο που στεγάζει την εγκατάσταση.
Η έκθεση φέρει τον τίτλο Apollo και είναι μια εγκατάσταση που παρουσιάζει νέα γλυπτά του Jeff Koons μαζί με έτοιμα αντικείμενα που επιλέχθηκαν από τον καλλιτέχνη για να εμπλέξουν τον θεατή σε έναν μεταφυσικό διάλογο μεταξύ του σύγχρονου και του αρχαίου. Η έκθεση σηματοδοτεί πάνω από είκοσι χρόνια από την τελευταία ατομική έκθεση του Jeff Koons στην Ελλάδα.
Apollo Kithara
Στο κέντρο της εγκατάστασης, εντός του σφαγείου, βρίσκεται το γλυπτό Apollo Kithara (2019-2022). Ο Απόλλωνας παίζει μια αρχαϊκή κιθάρα, η οποία θεωρείται η προέλευση της σημερινής κιθάρας. Το πολύχρωμο μηχανοκίνητο γλυπτό έχει ύψος πάνω από 2,3 μέτρα. Οι τοίχοι μέσα στο σφαγείο έχουν μεταμορφωθεί χρησιμοποιώντας ως βάση τις αρχαίες τοιχογραφίες από το Boscoreale, κοντά στην Πομπηία. Η έκθεση περιλαμβάνει πολλά άλλα νέα έργα, όπως ένα ζευγάρι μπρούτζινα αθλητικά παπούτσια Nike, το Gazing Ball Tripod (2020-2022) και το Plato’s Solid Forms Wind Spinners (2020-2022). Υπάρχουν και άλλα στοιχεία που αντιστοιχούν σε αυτήν την εγκατάσταση, που κυμαίνονται από αναμμένα κεριά έως ένα ουρητήριο ως αναφορά στον Μαρσέλ Ντισάν.
» Info: Διάρκεια έκθεσης έως τις 31 Οκτωβρίου.
Το νησί μέσα από τον φακό του Robert A. McCabe
Την Υδρα μέσα από τα μάτια του κορυφαίου Αμερικανού φωτογράφου και φιλέλληνα Robert A. McCabe παρουσιάζει η έκθεση που φιλοξενείται στην Ιστορική Οικία Λαζάρου Κουντουριώτη (ΙΟΛΚ) με τίτλο «Η Υδρα του Robert A. McCabe, 1950s-1960s».
Οταν έφθασε για πρώτη φορά στην Υδρα το 1954, ήταν ακόμα φοιτητής. Οι φωτογραφίες του παρουσιάζουν το νησί ανάμεσα σε δυο διακριτές φάσεις, της παραδοσιακής νησιωτικής κοινωνίας που επιβίωνε λιτοδίαιτα και του κατοπινού μετασχηματισμού του νησιού σε κοσμοπολίτικο κέντρο και τουριστικό προορισμό.
Στις φωτογραφίες του οι χαρακτηριστικές ομορφιές της Υδρας αναγνωρίζονται αμέσως. Οσο περισσότερο παρατηρεί κανείς τις φωτογραφίες τόσο αντιλαμβάνεται γοητευτικές λεπτομέρειες, μαρτυρίες μιας άλλης εποχής, της δεκαετίας του 1950 και των αρχών του 1960.
» Info: Διάρκεια έκθεσης έως τις 31 Οκτωβρίου.
ΟΙΚΙΑ ΤΟΜΠΑΖΗ
Σύγχρονες Σειρήνες ξεμυαλίζουν τον επισκέπτη
Μια ευφάνταστη έκθεση παρουσιάζει ο οργανισμός HYam (Hydra for Artis of the Mediterranean – Υδρα για τους καλλιτέχνες της Μεσογείου), που ίδρυσε το 2014 η Γαλλίδα δημοσιογράφος Pauline Simons με σκοπό́ να «συνοδεύσει» ανερχομένους καλλιτέχνες από́ τις χώρες της Μεσογείου στη διεθνή́ σκηνή́.
Φέτος συνεχίζει δυναμικά την υποστήριξή του σε μια αναδυόμενη καλλιτεχνική σκηνή, με την επετειακή έκθεση που έχει τίτλο «Les Sirènes étaient des femmes oiseaux» («Οι Σειρήνες ήταν γυναίκες-πουλιά»), που εγκαινιάσθηκε χθες. Ο οργανισμός HYam προσκάλεσε τη Γαλλίδα καλλιτέχνη βίντεο Anne-Charlotte Finel και την Κύπρια γλύπτρια Λητώ Κάττου να εκθέσουν σε ένα από τα εμβληματικά κτίρια του νησιού, την Οικία Τομπάζη, παράρτημα της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας στην Υδρα.
Στην Οδύσσεια, οι Σειρήνες ήταν γυναίκες-πουλιά με αγγελικό πρόσωπο και σώμα αετού, επικίνδυνες γόησσες που μάγευαν τον Οδυσσέα πριν ανταλλάξουν, αργότερα, τα φτερά τους με μία ουρά ψαριού και με τον κάτω κόσμο. Τα υβριδικά πλάσματα της Κάττου που συνδυάζουν το ανθρώπινο, το θεϊκό, την πανίδα και τη χλωρίδα, ενσαρκώνουν αυτή τη ζωτική ανάγκη προσαρμογής στις νέες περιβαλλοντικές προκλήσεις χάρη στη μετάλλαξη και κατά συνέπεια, χάρη στην καινοτομία. Σε ευθύ διάλογο με τα επίπεδα γλυπτά της Κύπριας καλλιτέχνιδας, τα βίντεο της Anne-Charlotte Finel υπογραμμίζουν αυτούς τους ενδιάμεσους χωροχρόνους όπου όλες οι μεταμορφώσεις είναι πιθανές. «Είτε είμαστε γεωμέτρες είτε όχι, μπορούμε να καινοτομήσουμε στο ενδιάμεσο», όπως τόνιζε ο φιλόσοφος Michel Serres.
» Info: Διάρκεια έκθεσης έως τις 14 Αυγούστου.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ-ΜΟΥΣΕΙΟ ΥΔΡΑΣ
Μεγάλο αφιέρωμα στη Μικρασιατική Καταστροφή
Στο πλαίσιο της επετείου των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή φιλοξενείται στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Υδρας η μεγάλη αφιερωματική έκθεση με τίτλο «1922 – 2022, Ιστορίες μνήμης και τέχνης: Αναστοχασμοί στη θρησκευτική ζωγραφική των Σ. Παπαλουκά, Φ. Κόντογλου, Σ. Βασιλείου». Η έκθεση πραγματοποιείται με αφετηρία τα τραγικά γεγονότα του Μεσοπολέμου που ώθησαν τους Ελληνες καλλιτέχνες σε πνευματικό αναστοχασμό και εξερεύνηση της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς.
Στόχος της έκθεσης είναι να αναδείξει ότι οι τρεις συγκεκριμένοι δημιουργοί, εμφορούμενοι από το πνεύμα του μοντερνισμού, δουλεύοντας μέσα στη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο, παραδίδουν με καθαρά προσωπικό και συνάμα πρωτοπόρο εικαστικό τρόπο, παράλληλες και ταυτόχρονα διαφορετικές ο καθένας δυναμικές μορφοπλαστικές εκφάνσεις της εκκλησιαστικής ζωγραφικής.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχουν οι Ανδρομάχη Κατσελάκη, δρ Αρχαιολογίας, ΜΑ Ιστορίας Τέχνης και Μαρία Νάνου ΜΑ Ιστορίας Βυζαντινής Τέχνης.
» Info: Διάρκεια έκθεσης έως τις 27 Ιουλίου.
Η επιστροφή του Πίτερ Παν
Ενα από τα τέσσερα installations που παρουσιάστηκαν στη διεθνή έκθεση «Peter Pan. La necessite du reve», η οποία εκτίθεται αυτή τη στιγμή στο Palazzo Bonvicini στη Βενετία, η «Blessing in Disguise» ανεξαρτητοποιήθηκε και ταξίδευσε στην πατρίδα της, την Υδρα, όπου φιλοξενείται στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Υδρας, όπου γεννήθηκε και η αρχική ιδέα.
Τον Ιούνιο του 2021, τέσσερις καλλιτέχνες και δύο επιμελητές συναντήθηκαν στη Villa Valentine στην Υδρα ως πρωταγωνιστές ενός καλλιτεχνικού καλοκαιρινού εργαστηρίου. Ο στόχος εκείνης της εβδομάδας ήταν η σύλληψη της μεγάλης έκθεσης την οποία θα παρουσίαζε το ίδρυμα Valmont το 2022. Ο Didier Guillon, ο Silvano Rubino, o Isao και η Stephanie Blake, με την καθοδήγηση της Francesca Giubilei και του Luca Berta, εμπνεύστηκαν ένα ενιαίο έργο. Το έργο αυτό θα αποτελούνταν από κινούμενες εικόνες οι οποίες θα ερμήνευαν με σύγχρονο τρόπο τα κεντρικά θέματα που εντοπίζονται στο μυθιστόρημα του 1911, Πίτερ Παν και Γουέντι, του J.M. Barrie.
Στον Didier Guillon ανατέθηκε το θέμα διττές αντιθέσεις. Στην «Blessing in Disguise», ο Didier Guillon, σε συνεργασία με την κόρη του, την Valentine, ανασυνθέτει αυτή τη διττότητα μέσα από ένα βίντεο μοντάζ παλιών ασπρόμαυρων φωτογραφιών από ιστορικές πολεμικές συγκρούσεις. Με μια μεταφορική αναφορά στις παραστάσεις από τη δύναμη των λουλουδιών, οι καλλιτέχνες αναδεικνύουν τη φύση και όλη της την ομορφιά και τη δημιουργική δύναμη ως το εργαλείο για την οικοδόμηση ενός επίγειου «παραδείσου», ο οποίος αντιπαρατίθεται στον παραλογισμό και τη βαρβαρότητα των συγκρούσεων. Ο καλλιτέχνης δεν δραπετεύει σε ένα ανύπαρκτο νησί, αλλά, μέσα από το έργο του, βοηθά να φανταστούμε και να δημιουργήσουμε πιθανούς νέους και ρεαλιστικούς κόσμους. Αναμιγνύοντας ασπρόμαυρες εικόνες αρχείου από πολέμους με βίντεο από πολύχρωμα άνθη σε επιτάχυνση, οι δύο καλλιτέχνες εξετάζουν την κυκλική πορεία της Ιστορίας. Παράλληλα φέρνουν σε αντιπαράθεση την ανθρώπινη ανοησία, βία και καταστροφή με τη συναρπαστική και ενστικτώδη δύναμη της φύσης για ζωή.
» Info: Διάρκεια έκθεσης έως τις 31 Ιουλίου.
«Η δική μου Υδρα» από τον Φραγκίσκο Δουκάκη
Στις 6 Αυγούστου θα εγκαινιασθεί επίσης στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Υδρας η έκθεση του Φραγκίσκου Δουκάκη, με τίτλο «Η δική μου Υδρα». Ο καταξιωμένος εικαστικός και μαθητής του Τέτση έχει επισκεφθεί πολλές φορές από τα φοιτητικά του χρόνια το αγαπημένο νησί και τώρα το απαθανατίζει με τον δικό του τρόπο. Info: Διάρκεια έκθεσης έως τις 31 Αυγούστου.
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΕΜΠΟΡΟΠΛΟΙΑΡΧΩΝ
«Primal Power» από 10 εικαστικούς
Φέτος στην Ανώτατη Σχολή Εμποροπλοιάρχων της Υδρας, στην 23η έκθεση του Hydra School Projects που διοργανώνει ο Δημήτρης Αντωνίτσης, φιλοξενείται η έκθεση «Primal Power», που επικεντρώνεται στο αρχέγονο και το ενστικτώδες, στην οποία συμμετέχουν δέκα Ελληνες και διεθνείς εικαστικοί, οι: Marina Abramovic/Ulay, John Bock, Laercio Rodondo, Nathan Smith, Frank Tjepkema, Δημήτρης Αντωνίτσης, Σωτήρης Μπαζιάνας, Ζωή Γαϊτανίδου, Χάρης Πατραμάνης και η πρωτοεμφανιζόμενη Μαρίνα Λεοντή.
Από το πόστερ της έκθεσης, που εικονίζει ένα αυθεντικό ξόανο της αφρικανικής φυλής Ντόγκον, ο θεατής εισάγεται στην αφηγηματική αισθητική της 23ης έκθεσης του HSP. Η επιλογή των έργων αξιοποιεί μυθοπλαστικά στοιχεία της παράδοσης και του πρωτόγονου, αλλά ταυτόχρονα αντανακλά την προσήλωση του επιμελητή στις θεωρήσεις του Καρλ Γιουνγκ αλλά και της Πολωνής Ολγκα Τοκάρτσουκ (Νόμπελ Λογοτεχνίας 2018).
Ειδήσεις σήμερα
Παγκόσμιο πρωτάθλημα στίβου: Ξεκινά σήμερα – Οι ελληνικές συμμετοχές και το τηλεοπτικό πρόγραμμα
Διόδια πριν καν υπάρξουν αυτοκίνητα