[fwduvp preset_id=”test” playlist_id=”Test”]
Πλέον προσβάσιμες μέσω Διαδικτύου είναι περισσότερες από 2.200.000 ψηφιακές απεικονίσεις (με κειμήλια, χειρόγραφα, μνημεία, λατρευτικά αντικείμενα, κώδικες, παλαίτυπα βιβλία, χαρακτικά, γλυπτά, τοιχογραφημένα σύνολα, φορητές εικόνες, αγιογραφίες, πλάκες φωτογραφιών, αντικείμενα μεταλλουργίας και ξυλογλυπτικής κ.ά.).
Με ένα κλικ ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να περιηγηθεί στον καθεδρικό ναό του Πρωτάτου, στις Καρυές. Να θαυμάσει την εικόνα του Αξιον Εστί, να αποκτήσει πρόσβαση σε χειρόγραφους κώδικες του 8ου και του 9ου αιώνα, σε σπάνιες εικόνες, φωτογραφίες, υφαντά, και υμνωδίες ακόμη, να παρακολουθήσει αγιορείτικη θεία λειτουργία και να πλοηγηθεί στις Ιερές Μονές.
Οι ψηφιοποιημένοι θησαυροί από τις μονές του Αγίου Ορους παρουσιάζονται τις ημέρες αυτές στη διαδραστική έκθεση «Πέρασμα στο Φως», που φιλοξενείται (έως αύριο) στον νέο χώρο (επίπεδο Σκαλκώτα) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Μάλιστα, την έκθεση επισκέφθηκε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, συνοδευόμενη από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
Μέσω διαδραστικών οθονών, παρουσιάσεων εικονικής πραγματικότητας, τρισδιάστατων προβολών και ψηφιακών περιηγήσεων, τα κειμήλια αυτά «παίρνουν ζωή» μπροστά στα μάτια του επισκέπτη.
«Πνευματικό αντίδωρο»
Σύμφωνα με τους διοργανωτές της έκθεσης, η «Αθωνική Ψηφιακή Κιβωτός» αποτελεί ένα πνευματικό αντίδωρο του Αγίου Ορους προς τις ανάγκες της κοινωνίας και κυρίως προς τους νέους.
«Καλούμε όλο τον κόσμο -αλλά ιδιαίτερα τους νέους ανθρώπους- να αγκαλιάσουν αυτό το έργο, έχοντας την ελπίδα ότι θα τους βοηθήσει να γνωρίσουν την ιστορική αλλά και τη ζώσα πνευματική και πολιτισμική παράδοση του Αγίου Ορους», δήλωσε ο Γέρων Ιερώνυμος Ιερομόναχος Σιμωνοπετρίτης, εκπρόσωπος της Ιεράς Κοινότητας και υπεύθυνος του έργου.
Από την πλευρά του ο κ. Κωνσταντίνος Πατσέας, υπεύθυνος σχεδιασμού και συντονιστής της «Αθωνικής Ψηφιακής Κιβωτού», σημείωσε: «Με τη βοήθεια της τεχνολογίας και τη συμβολή ενός μεγάλου αριθμού τεχνικών και επιστημόνων και πάντα με σεβασμό προς τον ησυχαστικό χαρακτήρα της Αθωνικής Πολιτείας, καταφέραμε να αναδείξουμε ψηφιακά ένα τεράστιο κεφάλαιο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς».
2.200.000 ψηφιακές λήψεις
Χρειάστηκαν τέσσερα ολόκληρα χρόνια ώστε να πραγματοποιηθεί το έργο με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΣΠΑ 2014-2020). Με το πέρας των εργασιών ολοκληρώθηκαν 2.200.000 ψηφιακές λήψεις όλων των κατηγοριών υλικού.
Το αρχείο των εγγράφων αποτελείται από 141.495 λυτά έγγραφα και 20.111 αρχειακούς κώδικες, το σύνολο των οποίων αντιστοιχούν σε 556.795 ψηφιακές λήψεις.
Ψηφιοποιήθηκαν 3.300 χειρόγραφα περγαμηνά και χαρτώα (908.336 ψηφιακές λήψεις).
Ο αριθμός των παλαιτύπων που ψηφιοποιήθηκαν ανέρχεται στα 1.512 τεκμήρια (450.473 ψηφιακές λήψεις).
Παράλληλα, ψηφιοποιήθηκαν φορητές εικόνες (14.006 ψηφιακές λήψεις). Στο Αγιον Ορος παρατηρείται η μεγαλύτερη συγκέντρωση φορητών εικόνων (υπολογίζονται σε περισσότερες από 15.000 εικόνες) και η μεγαλύτερη πυκνότητα τοιχογραφημένων συνόλων στον κόσμο (υπολογίζονται σε 100.000 τ.μ.)
Αντικείμενα έργων τέχνης – ειδικές συλλογές (37.644 ψηφιακές λήψεις). Αναλυτικά ψηφιοποιήθηκαν οι παρακάτω ειδικές συλλογές: φορητές εικόνες, έργα μικροτεχνίας και μεταλλοτεχνίας, έργα κεντητικής, νομίσματα, αντικείμενα λαογραφίας, έργα κεραμικής και γλυπτικής.
Η περιήγηση
Ο χρήστης μπορεί να περιηγηθεί ψηφιακά στα κάτωθι: προσκυνητάρια για τις μονές που συμμετέχουν. Ψηφιακά μονοπάτια, τα οποία περιλαμβάνουν 4 εφαρμογές όπου προβάλλονται με πλούσιο περιεχόμενο τα αρχαία μονοπάτια περιήγησης και επικοινωνίας που υπάρχουν στο Αγιον Όρος. Ψηφιακές πολυμεσικές εφαρμογές εκπαιδευτικού χαρακτήρα ποικίλης θεματολογία
- Στους ναούς και τα σκευοφυλάκια των αγιορείτικων μονών φυλάσσεται ένας μεγάλος αριθμός έργων μικροτεχνίας των βυζαντινών και μεταβυζαντινών χρόνων.
- Τα αρχεία όλων των μονών και της Ιεράς Κοινότητας του Αγίου Ορους διακρίνονται σε ελληνικά και ξενόγλωσσα και αποτελούνται από λυτά έγγραφα και αρχειακούς κώδικες.
- Οι Ιερές Μονές του Αγίου Ορους έχουν στην κατοχή τους την πλουσιότερη συλλογή ελληνικών χειρογράφων – κωδίκων στον κόσμο (κατά προσέγγιση 15.000) από τον 4ο έως τον 19ο αιώνα.
- Στο Αγιον Όρος παρατηρούνται η μεγαλύτερη συγκέντρωση φορητών εικόνων (υπολογίζονται σε περισσότερες από 15.000 εικόνες) και η μεγαλύτερη πυκνότητα τοιχογραφημένων συνόλων στον κόσμο (υπολογίζονται σε 100.000 τ.μ.).
- Τα υφασμάτινα και κεντητά έργα τέχνης αποτελούν έναν σημαντικό αριθμό τεκμηρίων και καλύπτουν εξίσου μεγάλο χρονικό διάστημα με αφετηρία την υστεροβυζαντινή εποχή (14ος αι.) και εκτείνονται ως τη σύγχρονη εκκλησιαστική και κοσμική παραγωγή.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr