Οπως συμβαίνει συχνά σε τέτοιες περιπτώσεις, υπήρξε κόσμος που θεώρησε το μουσείο ακατάλληλο «σκηνικό» για μία επίδειξη μόδας, ενώ άλλοι υποστήριξαν ότι και η μόδα, ως μορφή τέχνης, μπορεί να ενταχθεί σε ένα τέτοιου είδους πλαίσιο. Σε κάθε περίπτωση, στην πολύκροτη επίδειξη παρευρέθησαν πολλά «γνωστά» ονόματα της σόουμπιζ, από τη Βρετανίδα ηθοποιό Λίλι Κόλινς έως την εμβληματική αρχισυντάκτρια της αμερικανικής «Vogue», Αννα Γουίντουρ.
Τα κομμάτια που παρουσιάστηκαν ανήκουν στον Τουρκοβρετανό σχεδιαστή Ερντέμ Μοράλιογλου, ο οποίος για τη συγκεκριμένη συλλογή εμπνεύστηκε από τη Μαρία Κάλλας – εξ ου και η επιλογή των ελληνικών αρχαιοτήτων ως φόντου. Συγκεκριμένα, τα ρούχα βασίστηκαν στα κοστούμια της Κάλλας από την παράσταση της «Μήδειας», στην οποία πρωταγωνίστησε το 1953. Οσο για τον σχεδιαστή, πρόκειται για έναν ήδη καταξιωμένο δημιουργό στο χώρο του. Γεννημένος το 1977 από Αγγλίδα μητέρα και Τούρκο πατέρα, μεγάλωσε στο Κεμπέκ του Καναδά και μετέβη ύστερα για σπουδές στο Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας.
Σε συνέντευξή του το 2021 για την ελληνική «Vogue» είχε δηλώσει πως είχε «μία πολύ ευτυχισμένη παιδική ηλικία και μια ανατροφή η οποία, αν και με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, θα έλεγα πως ήταν εντελώς φυσιολογική». Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του, ο σχεδιαστής μαθήτευσε κοντά στη Vivienne Westwood και εν τέλει δημιούργησε τη δική του μάρκα το 2005. Μεταξύ άλλων, έχει σχεδιάσει ρούχα για εταιρίες όπως η H&M, αλλά και κοστούμια μπαλέτου για τη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου. Μέσα από τη δική του μάρκα, ο Μοράλιογλου έχει «ντύσει» διάφορες προσωπικότητες, από την Κίρα Νάιτλι και τη Νικόλ Κίντμαν ως τη Μέγκαν Μαρκλ και την Κέιτ Μίντλετον.
Μενδώνη: Τα αριστουργήματα του Φειδία αποτέλεσαν ντεκόρ για το ντεφιλέ – Ευτελίζονται και υποτιμούνται
Σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, για τη χθεσινή επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο, μπροστά από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, απάντησε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Στη δισκογραφία, με τον Στέλιο
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, η Λίνα Μενδώνη υπογράμμισε ότι τα αριστουργήματα του Φειδία αποτέλεσαν ντεκόρ για το ντεφιλέ και με αυτόν τον τρόπο ευτελίζονται και υποτιμούνται, στην επίδειξη μόδας του Τουρκοβρετανού σχεδιαστή, που προκάλεσε αντιδράσεις.
Ολόκληρη η δήλωση της Λίνας Μενδώνη για την επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο:
«Στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης δεν έγινε ποτέ καμία επίδειξη μόδας. Οταν, το 2020, ζητήθηκε κάτι τέτοιο, από τον οίκο Dior, το αίτημα δεν έγινε δεκτό από το Υπουργείο Πολιτισμού. Μετά από συνεργασίες και διαπραγματεύσεις, η επίδειξη διοργανώθηκε, το 2021, στο Καλλιμάρμαρο.
Το Υπουργείο Πολιτισμού επέτρεψε στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης μόνο την φωτογράφιση των μοντέλων, στο πρότυπο της αντίστοιχης φωτογράφισης του ίδιου οίκου, που είχε γίνει το 1951. Σημειωτέον ότι η συλλογή του οίκου Dior ήταν εμπνευσμένη από την ελληνική αρχαιότητα, ενώ ελληνικά εργαστήρια έδωσαν πρώτες ύλες και συνεργάστηκαν με τον γαλλικό οίκο. Η φωτογράφιση έγινε, ενώ η Ακρόπολη ήταν κλειστή, με περιορισμένο αριθμό μοντέλων, χωρίς καθόλου κοινό και μόνο με την παρουσία του φυλακτικού προσωπικού και των υπεύθυνων αρχαιολόγων.
Η χθεσινή επίδειξη μόδας στο Βρετανικό Μουσείο έγινε στον περιορισμένο χώρο της Duveen Gallery, παρουσία δεκάδων καλεσμένων. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως απλά διακοσμητικά στοιχεία, χωρίς να υπάρχει η οποιαδήποτε διαλεκτική σχέση της συλλογής με την ελληνική αρχαιότητα, χωρίς να υπάρχει καμία σχέση με τις αξίες, που τα φειδιακά έργα εκπέμπουν και συμβολίζουν. Τα Γλυπτά χρησιμοποιήθηκαν ως σκηνικό, γεγονός που ευτελίζει την οικουμενική τους αξία, την οποία προβάλει το Βρετανικό Μουσείο υιοθετώντας για τον εαυτό του τον χαρακτηρισμό του οικουμενικού μουσείου. Να θυμίσουμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις που τα Γλυπτά στη Duveen Gallery υπέστησαν φθορές, εξ αιτίας συνωστισμού και απροσεξίας των επισκεπτών.
Οπως έχω υποστηρίξει πολλές φορές, δεν είμαστε αρνητικοί στη διοργάνωση ντεφιλέ σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία. Η μόδα περιλαμβάνεται στη σύγχρονη πολιτιστική και δημιουργική βιομηχανία και μπορεί να συνάδει με τους χώρους αυτούς. Ομως, μείζονα σημασία έχει πού και πώς γίνονται οι εκδηλώσεις αυτές. Στο Βρετανικό Μουσείο τα αριστουργήματα του Φειδία αποτέλεσαν ντεκόρ για το ντεφιλέ. Με τον τρόπο αυτό ευτελίζονται και υποτιμούνται».