Συγκεκριμένα, τα μέλη του ανώτατου γνωμοδοτικού οργάνου εκλήθησαν, όπως κάθε χρόνο, να γνωμοδοτήσουν για τα σκηνικά των παραστάσεων που θα φιλοξενηθούν στο μικρό και στο μεγάλο θέατρου της Επιδαύρου. Το ΚΑΣ για την πλειονότητα των σκηνικών από τις φετινές παραγωγές «άναψε» το «πράσινο φως», εκτός από τρεις παραγωγές, οι οποίες απόψε θα αποτελέσουν το κέντρο της συζήτησης και είναι οι εξής: η «Μήδεια» σε σκηνοθεσία του Γερμανού Φρανκ Κάστορφ, οι «Σφήκες» διά χειρός Λένας Κιτσοπούλου και ο «Φιλοκτήτης» στο μικρό θέατρο από τον Σαράντο-Γεώργιο Ζερβουλάκο.
Σύμφωνα με πηγές του «Ε.Τ.» αναμένεται στην αποψινή συνεδρίαση να τεθεί και το ζήτημα της έγκρισης για τα σκηνικά στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, αλλά και της ενδεχόμενης παρουσίας αρμόδιας ειδικής επιτροπής για τα σκηνικά των παραστάσεων που ανεβαίνουν στο μνημείο, καθώς η φεστιβαλική «Μαντάμα Μπατερφλάι» σε σκηνοθεσία Ολιβιέ Πι, στο Ηρώδειο, από τη Λυρική Σκηνή, πριν λίγες ημέρες είχε ως σκηνικό, μεταξύ άλλων, εταιρικά λογότυπα, εικόνα που προκάλεσε έκπληξη και έντονη κριτική τόσο από ειδικούς όσο κι από κοινό!
Ο «Ε.Τ.», επικοινωνώντας με μέλη του ΚΑΣ, κατέγραψε τον έντονο προβληματισμό τους ειδικά για τα σκηνικά της Μήδειας, καθώς, όπως μας τόνισαν, «επιμέρους στοιχεία των σκηνικών παραβιάζουν όρους και αρχές για την πραγματοποίηση πολιτιστικών παραστάσεων στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, για την ασφάλεια του μνημείου». Η συγκεκριμένη καλλιτεχνική πρόταση περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μία εταιρική επιγραφή του αναψυκτικού Coca Cola. Το σκηνικό αυτό παραβιάζει, όπως σημειώνουν μερικά από τα μέλη του ΚΑΣ, την αρχή περί διαφημίσεων σε μνημεία. Επίσης, σύμφωνα με την πρόταση του Γερμανού σκηνοθέτη, θα υπάρχει μεγάλη οθόνη, πάνω στην οποία σχεδιάζεται να αναρτηθεί η επίμαχη επιγραφή, και θα στερεωθεί μεταξύ του χώρου της σκηνής, κάτι που απαγορεύεται ρητώς, διότι επιτρέπεται η χρήση μόνο του χώρου της ορχήστρας.
Ο «Ε.Τ.» επικοινώνησε με τον πρόεδρο της αρμόδιας γνωμοδοτικής επιτροπής για τα σκηνικά των παραστάσεων της Επιδαύρου, ομότιμο καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ και ανασκαφέα του Ιερού του Ασκληπιού στην Επίδαυρο, Βασίλη Λαμπρινουδάκη, ο οποίος επιβεβαίωσε πως η «επιτροπή εισηγήθηκε θετικά για τα σκηνικά των εν λόγω τριών παραστάσεων». Σε ερώτησή μας για τη στερέωση της οθόνης, ο κ. Λαμπρινουδάκης ανέφερε πως υπάρχουν στοιχεία που αφήνουν ελεύθερο το μνημείο και «δεν θίγεται η ασφάλειά του».
Απόψε, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Ελληνικού Φεστιβάλ, Κατερίνα Ευαγγελάτου, ή ο υπεύθυνος της παραγωγής της «Μήδειας» θα κληθούν να δώσουν διευκρινιστικές πληροφορίες για τα σημεία που αντιβαίνουν, σύμφωνα με τα μέλη του ΚΑΣ, τις αρχές των Υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, καθώς καλούνται οι καλλιτέχνες και οι θεσμοί να υπακούουν στο εγκεκριμένο πλαίσιο για την προστασία και την ασφάλεια του θεάτρου της Επιδαύρου.
Επίσης, σήμερα αναμένεται η εισήγηση για την παράσταση «Σφήκες» της Λένας Κιτσοπούλου, παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου. Στη συνεδρίαση θα παρευρεθεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής της πρώτης Κρατικής Σκηνής, Γιάννης Μόσχος, για να δώσει διευκρινήσεις σχετικά με τις ενστάσεις που εξέφρασαν μέλη του Συμβουλίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, η παρουσία μιας μεγάλης μπασκέτας δημιούργησε αρκετούς προβληματισμούς… Επικεφαλής από το Φεστιβάλ θα κληθεί να εξηγήσει και για την τάφρο με νερό που έχει επιλεγεί ως σκηνικό του «Φιλοκτήτη», καθώς διατυπώθηκαν επιφυλάξεις για διαρροές.
NICK HARKAWAY στον ΕΤ: «Ο Ψυχρός Πόλεμος είναι δυστυχώς επίκαιρος»
Ο «Ε.Τ.» επικοινώνησε με τον πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιάννη Αναστασάκη, για να μας εκφράσει τη δική του άποψη. «Κάθε καλλιτεχνική πρόταση πρέπει να είναι σεβαστή, αρκεί να είναι ενταγμένη στο πλαίσιο που υπαγορεύουν οι θεσμοί για τα μνημεία, και συγκεκριμένα το ΚΑΣ, ως γνωμοδοτικό όργανο», σημείωσε ο κ. Αναστασάκης. Και επεσήμανε πως «από εκεί και πέρα, η σκηνοθετική επιλογή εντάσσεται στην καλλιτεχνική ελευθερία, χωρίς όμως να θίγει την ασφάλεια του μνημείου, των συντελεστών και του κοινού».
Τα λογότυπα της «Μπατερφλάι»
Οσο για την επίμαχη επιγραφή και τη συζήτηση που έχει ξεκινήσει γύρω από τα εταιρικά λογότυπα ως σκηνικά παραστάσεων στα μνημεία με αφορμή και τη «Μαντάμα Μπατερφλάι» στο Ηρώδειο, ο κ. Λαμπρινουδάκης σημείωσε πως αυτή «η επιλογή εντάσσεται στην καλλιτεχνική ελευθερία των δημιουργών, αν έχουν ωστόσο τη σχετική άδεια από τις αρμόδιες αρχές του ΥΠΠΟΑ». Συγκεκριμένα, πριν λίγες ημέρες, η παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής περιλάμβανε σκηνικά με αναρτημένες εταιρικές επιγραφές.
Η παράσταση αυτή -όπως όλες που ανεβαίνουν στο Ηρώδειο- παίρνει έγκριση ή μη από το ΚΑΣ. Ωστόσο τα σκηνικά δεν περνούν από το Συμβούλιο, όπως γίνεται για τις παραστάσεις των δύο αργολικών θεάτρων. Με αφορμή αυτό το γεγονός, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.», απόψε αναμένεται να τεθεί το εν λόγω ζήτημα για την έγκριση των σκηνικών στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού.
Ειδήσεις σήμερα
Εκθετος ο Τσίπρας για τη Ροδόπη – Τα τρία αναπάντητα ερωτήματα
Τρίτη και 13: Η γρουσουζιά, οι προλήψεις και η Άλωση της Πόλης