Εκτίμηση
Ξένα δημοσιεύματα έγκριτων Μέσων, όπως BBC, «The Guardian» και «The Economist», διατυπώνουν την εκτίμηση ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα «επιστρέφουν στην Αθήνα», δίνοντας μάλιστα και χρονικό ορίζοντα μέσα στο 2025. Ξεκινώντας την ανασκόπηση για το εθνικό μας αίτημα από τα τελευταία γεγονότα θυμίζουμε ότι ως «ενεργή» και «διαρκή» χαρακτήρισε τη συζήτηση με το Βρετανικό Μουσείο ο Ελληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, λίγα εικοσιτετράωρα πριν από τη συνάντησή του στις αρχές Δεκεμβρίου με τον Βρετανό ομόλογό του, Κιρ Στάρμερ. «Οταν γυρίσουν, όχι αν γυρίσουν», είχε υπογραμμίσει ο πρωθυπουργός, εκφράζοντας παράλληλα την αισιοδοξία του για τη διευθέτηση της επανένωσης. Μετά τη συνάντηση των δύο πρωθυπουργών διαμορφώθηκε μια ισχυρή ένδειξη προόδου, καθώς επιβεβαιώθηκε ότι η βρετανική κυβέρνηση δεν θα σταθεί εμπόδιο εάν υπάρξει συμφωνία με το Βρετανικό Μουσείο.
Ζητήματα-κλειδιά
Μέχρι τη διευθέτηση, όμως, φαίνεται να εκκρεμούν ορισμένα ζητήματα-κλειδιά, σύμφωνα με πηγές κοντά στις διαπραγματεύσεις. Η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει κυριότητα στο Βρετανικό Μουσείο, θεωρώντας τα Γλυπτά προϊόντα κλοπής, ενώ το Βρετανικό Μουσείο μιλά για «διαμοιρασμό» και διατήρηση της συλλογής του, χωρίς πρόθεση αλλαγής του νόμου του 1963. Σύμφωνα με πηγές του «Ε.Τ.» της Κυριακής, η μέθοδος της κατάθεσης (deposit), όπως εφαρμόστηκε με το θραύσμα Fagan από το Παλέρμο, και η αξιοποίηση του βρετανικού Charity Act (2022), που επιτρέπει την επιστροφή αρχαιοτήτων σε ειδικές περιπτώσεις, φαίνεται να ορίζουν τον δρόμο της επανένωσης.
Θεατρικές Προτάσεις για τις Γιορτές
Το χρονικό των εξελίξεων
Στις 17 Φεβρουαρίου, η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, σχολίασε επικριτικά την επίδειξη μόδας που έγινε στις αίθουσες Duveen Gallery με τα Γλυπτά, τονίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι το Βρετανικό Μουσείο, για μία ακόμη φορά, αποδεικνύει «τον μηδενικό σεβασμό του προς τα αριστουργήματα του Φειδία». Στο πλαίσιο των 200 χρόνων από τον θάνατο του Λόρδου Βύρωνα, το Μουσείο Ακρόπολης παρουσίασε την έκθεση «Παρθενώνας και Βύρωνας», φωτίζοντας την ανυπαρξία του φιρμανιού που υποτίθεται ότι επέτρεπε στον Ελγιν να αφαιρέσει τα Γλυπτά.
Τον Ιούνιο, στο πλαίσιο της 24ης Συνόδου της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO, η επικεφαλής του Τμήματος Καταπολέμησης της Παράνομης Διακίνησης Αρχαιοτήτων της Τουρκίας, Ζεϊνέπ Μποζ, ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει νόμιμο έγγραφο κατοχής, φιρμάνι όπως αυτό που επικαλούνται οι Βρετανοί, επιβεβαιώνοντας την ελληνική θέση. Παράλληλα, ο οργανισμός Parthenon Project παρουσίασε στην Ελλάδα μια «win-win» λύση, με τα Γλυπτά να επιστρέφουν μόνιμα στη χώρα μας, ενώ άλλα ελληνικά τεχνουργήματα θα εκτίθενται στο Λονδίνο. Ο Γιάννης Λέφας, ιδρυτής του οργανισμού, ανέφερε, παρουσία των υπουργών Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, και Εξωτερικών, Γιώργου Γεραπετρίτη, τους βασικούς πυλώνες της πρότασης του Parthenon Project, τη δημιουργία ενός διακρατικού ιδρύματος που θα εξασφαλίζει μια πολιτιστική σύμπραξη και τη μετονομασία της Duveen Gallery σε «Prince Phillip Hellenic Gallery» και θα αποτίνει «φόρο τιμής στον πρίγκιπα Φίλιππο».
Το Βρετανικό Μουσείο έχει προκηρύξει αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την επανασχεδίαση της Δυτικής Πτέρυγας, τα αποτελέσματα αναμένονται να ανακοινωθούν στις αρχές του 2025, δημιουργώντας, όπως έχει δηλώσει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο κ. Λέφας, «μία χρυσή ευκαιρία για συμφωνία».
Ειδήσεις σήμερα
Σεισμός 2,7 Ρίχτερ στο Χαλάνδρι
Ανασκόπηση 2024: Τα έργα, οι μεταρρυθμίσεις και οι αλήθειες που άργησαν αλλά φανερώθηκαν
Γάζα: Ο Μακρόν καλεί να γίνουν «μαζικές» παραδόσεις βοήθειας