Σπούδασε Λογοτεχνία και Θέατρο στις ΗΠΑ, όπου και έκανε τη δημοσιογραφική της καριέρα, αποκτώντας παράλληλα στενή επαγγελματική επαφή τόσο με τον πολιτικό όσο και με τον εκδοτικό κόσμο.
Στο μεταξύ, η Καλή πέρασε ένα μέρος της παιδικής της ηλικίας στο Μπρίσμπεϊν της Αυστραλίας και έζησε κατά καιρούς στην Καλιφόρνια, στη Βοστόνη, στην Ουάσιγκτον, στη Νέα Υόρκη, αλλά και στη Μαδρίτη. Τα τελευταία χρόνια έχει τακτική και αγαπητική επαφή με την κόρη και τον εγγονό της στην Αγγλία, ενώ μένει σε ένα κτήμα το οποίο αγόρασε πριν από πολλά χρόνια στην Κέρκυρα. Γράφει από παιδί και πολλά χρόνια τώρα ασχολείται με ένα μυθιστόρημα με γενικό τίτλο ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΟΝΟ, που κατέληξε να αρχίσει και να τελειώσει το πρώτο του μέρος «Το σπίτι στα βράχια», κατά τη διάρκεια της πρόσφατης απομόνωσης. Συνεχίζει να γράφει το δεύτερο και τρίτο μέρος.
Κυρία Δοξιάδη, μεγαλώσατε σ’ ένα οικογενειακό περιβάλλον εγγράμματων ανθρώπων με πνευματικές ανησυχίες, σ’ ένα περιβάλλον κουλτούρας και πολιτισμού. Κατά πόσο επηρέασε τη συγγραφική σας ανέλιξη η επίδραση του περιβάλλοντος αυτού, και ειδικά ο ρόλος του πατέρα σας;
Φυσικά, το περιβάλλον, ένα σπίτι γεμάτο βιβλία, συζητήσεις γύρω απ’ το τραπέζι, γνωριμίες με ανθρώπους του πνεύματος και των τεχνών, καθώς και ταξίδια και επισκέψεις έπαιξαν μεγάλο ρόλο στη διαμόρφωση των ενδιαφερόντων μου. Ειδικά ο πατέρας μου μου πρόσφερε ασφάλεια και αυτοπεποίθηση, που ήταν τα πιο σημαντικά.
Το γράψιμο πότε εμφανίστηκε στη ζωή σας ως ιδέα και τι σας παρακίνησε να ασχοληθείτε με αυτό; Από τα λίγα που γνωρίζω για σας έχετε και άλλες ασχολίες. Θέλετε να μας μιλήσετε λίγο γι’ αυτό;
Διάβαζα και έγραφα από μικρό παιδί. Ως φοιτήτρια στην Αμερική δημοσίευσα και μια συλλογή ποιημάτων. Αν και επαγγελματικά η ασχολία μου ήταν με τις πιο πρακτικές πλευρές της γραφής (μετάφραση, επιμέλεια κειμένου, σύνταξη), πάντα σκεφτόμουν τον εαυτό μου ως «δυνάμει» συγγραφέα.
Οταν γράφετε ένα βιβλίο, βάζετε πινελιές του χαρακτήρα σας στους ήρωες ή δεν έχουν συνήθως καμία σχέση με εσάς, είναι δηλαδή προϊόντα καθαρά φαντασίας;
Ενώ οι «ήρωές» μου είναι καθαρά φανταστικοί ως προς τις συνθήκες και τα γεγονότα της ζωής τους, σίγουρα υποσυνείδητα ή και συνειδητά τους δίνω στοιχεία από τα αισθήματα, τις σκέψεις και τις εμπειρίες μου.
Πέθανε ο συγγραφέας Βασίλης Λιόγκαρης
Ποιον αναγνώστη έχετε στο μυαλό σας, όταν γράφετε;
Αυτόν που αγαπάει και απολαμβάνει τη λογοτεχνία, την αφήγηση, τη μυθοπλασία. Χωρίς να είμαι σεξίστρια, θα έλεγα ότι η πλειοψηφία αυτών είναι γυναίκες.
Διαβάζοντας το βιβλίο σας, βρέθηκα αντιμέτωπη με τη διάθεσή σας να ταξιδέψετε τον αναγνώστη νοερά στην κοσμοπολίτικη πολυφυλετική Αλεξάνδρεια, την Τεργέστη, τη Βιέννη, την Κωνσταντινούπολη και την Αθήνα μέχρι τη Χίο και το Λονδίνο, αλλά και στα συναισθήματα των ηρώων σας. Ποιο το ερέθισμα αυτού του βιβλίου και τι θέλετε να περάσετε μέσα από αυτό;
Πάντα με γοήτευε το γεωγραφικό πλάτος του ελληνισμού. Οι οικογένειες της εμπορικής διασποράς του 19ου αιώνα ήταν εστίες πολιτισμού, προόδου και εξέλιξης. Τελευταία με την επέτειο κατάλαβα ακόμα περισσότερο τη συμβολή τους στη δημιουργία του κράτους μας. Ετσι, όταν ξεκίνησα να γράφω μια οικογενειακή αστική σάγκα, ήταν σημαντικό για μένα να αποφύγω τον «αθηνοκεντρισμό.»
Προσωπικά, λόγω καταγωγής (από πατέρα και μητέρα νησιώτες), με το που διάβασα τα βιβλία σας, ένιωσα ένα περίεργο δέσιμο μαζί σας…, μου φάνηκε όλο αυτό τόσο καρμικό! Γεννήθηκα στην Αλεξάνδρεια του Καβάφη, πώς να μη λατρέψω τη γραφή σας; Τι σας συνδέει μ’ αυτούς τους τόπους;
Είμαι από οικογένεια μεταναστών. Ο πατέρας μου γεννήθηκε σε ελληνόφωνη πόλη της Ανατολικής Ρωμυλίας και ήρθε βρέφος στην Αθήνα. Κατά κάποιο τρόπο έζησα κι εγώ ως μετανάστρια: τρεις τάξεις του Δημοτικού τις έκανα στην Αυστραλία όπου πήγε να εργαστεί ο πατέρας μου, και απέκτησα δεύτερη γλώσσα και νέες εμπειρίες. Πίσω στην Αθήνα έζησα την εισροή στα σχολεία των Αιγυπτιωτών, παιδιών με ιδιωματική γλώσσα, με άλλες συνήθειες και σκέψεις.
«Το σπίτι στα βράχια» είναι ένα στιβαρό αστικό μυθιστόρημα, με περιρρέουσα ατμόσφαιρα τα χρόνια του Βενιζέλου και του Εθνικού Διχασμού μέχρι τον Εμφύλιο και τη Χούντα του 1967. Οι πληγές του Εμφυλίου παρέμεναν ανοιχτές, αλλά παράλληλα υπήρχε η ελπίδα της ανοικοδόμησης της χώρας, η ανάγκη για ασφάλεια και ανεμελιά. Τι σας ώθησε να περιγράψετε την εποχή αυτή;
Εζησα σε μια οικογένεια Βενιζελικών που πολλά χρόνια μετά τον Διχασμό δεν είχε ακόμη αποβάλει τις θέσεις και τις συνέπειες, ασυναίσθητα βέβαια και χωρίς φανατισμό. Πάντα με ενδιέφερε το θέμα μιας οικογένειας χωρισμένης σε αντίθετα στρατόπεδα.
Ενα σημείο ευθύς εξαρχής στο μυθιστόρημα το οποίο περιβάλλεται με δράση και ένα πέπλο μυστηρίου είναι οι οικογενειακές σχέσεις, στις οποίες προσδίδετε συμβολική λειτουργία. Οι δεσμοί ανάμεσα στα αδέρφια σε σχέση με τους γονείς τους παραπέμπουν σε μια εξίσου περίπλοκη και κάθε άλλο παρά μονομερή υπόθεση. Τι θέλετε να αναδείξετε με αυτό στον ψυχισμό των αναγνωστών;
Το παράδοξο που εξελίχθηκε στο βιβλίο είναι μια κεντρική ηρωίδα θεωρητικά μόνη και μονήρης που σκάβει όλο και πιο ευαίσθητα και βαθιά στην ιστορία της οικογένειάς της. Η οικογένεια είναι ο κόσμος μας.
Μπορούμε να πούμε ότι οι δύσκολες καταστάσεις ευνοούν την τέχνη;
Βεβαίως, μέχρις ενός σημείου.
Η ασφυκτική κατάσταση των τελευταίων ετών και τώρα η πανδημία σάς έχουν επηρεάσει;
Προσωπικά μου έδωσε τις συνθήκες και την ηρεμία που μου ήταν απαραίτητες για να γράψω το βιβλίο.
Υπάρχει αυτό που συμβατικά ονομάζουμε «παραλογοτεχνία». Σας ενοχλεί η δημοφιλία της;
Τίποτα που να έχει σχέση με τη λογοτεχνία δεν με ενοχλεί.
«Το σπίτι στα βράχια» ήρθε απλώς για να μας ανοίξει την όρεξη. Αποτελεί το πρώτο μέρος μιας τριλογίας που τιτλοφορείται «Μια ιστορία μόνο», η οποία έχει σε πολλά ακόμα να απαντήσει. Αραγε, τι μας περιμένει στους επόμενους δύο τόμους;
Μας περιμένουν απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα, αλλά και καινούργια ερωτήματα.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
- Πάνος Νάτσης: Η μητέρα του ακόμη δεν γνωρίζει ότι το παιδί της σκοτώθηκε
- Πάνος Νάτσης: Πού και πότε θα γίνει η κηδεία του ηθοποιού
- Super Κατερίνα: «Κάγκελο» ο Ανδρέας Μικρούτσικος – «Δεν πίστευα στη ζωή μου μετά από τόσα χρόνια…»
- Survivor: «Κατακεραυνώνουν» τον Κατσαούνη – «Ο Γιώργος πρέπει να φύγει – Τα παιδιά με φοβούνται» [βίντεο]
- Κρατούμενος έγινε viral στο TikTok- Ανέβαζε βίντεο μαγειρικής απ’το κελί του
- Νεκρή στα 30 της χρόνια η πρώην μις ΗΠΑ, Τσέσλι Κριστ- Πήδηξε από κτήριο
- Πάνος Νάτσης: Για πρώτη φορά η τελευταία συνέντευξή του ηθοποιού
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr