Ακόμα και τα παιδιά όλων των ηλικιών αναγκάστηκαν να χρησιμοποιούν ψηφιακές τεχνολογίες σε
καθημερινή βάση, μεταξύ άλλων για τις σχολικές τους δραστηριότητες ή ως υποκατάστατο της δια ζώσης επικοινωνίας τους, όντας ξαφνικά πιο εκτεθειμένα σε δυνάμενους κινδύνους – επιβλαβές περιεχόμενο, επαφή ή συμπεριφορά.
Σύμφωνα με έκθεση της Europol, κατά τη διάρκεια του lockdown τα παιδιά πέρασαν περισσότερο χρόνο στο Διαδίκτυο, διαμοιράζοντας εικόνες και βίντεο που στη συνέχεια κατέληξαν σε παιδεραστές. Οι προσπάθειες για έναρξη διαδικτυακής επαφής με παιδιά άνθισαν.
Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία της Ε.Ε. όπου περίπου ένας στους τρεις χρήστες του Διαδικτύου είναι παιδί, μάλιστα πολλές φορές πριν καν ξεκινήσει να διαβάζει και να γράφει, κατανοούμε πόσο επιτακτική είναι πια η απόκτηση ψηφιακών γνώσεων και δεξιοτήτων ασφάλειας στο Διαδίκτυο από πολύ νεαρή ηλικία.
Η εφαρμογή-app «Η Φάρμα του Διαδικτύου (The Internet Farm)» έχει ως στόχο να βοηθήσει τα παιδιά από την πρώιμη παιδική ηλικία να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες και συμπεριφορές που θα τους δώσουν τη δυνατότητα να πλοηγούνται στο διαδίκτυο με κριτική σκέψη, υπεύθυνα, ηθικά και με ασφάλεια, αποφεύγοντας τις κακοτοπιές.
Μέσα από πέντε χαρούμενες ιστορίες που διαδραματίζονται σε μια φάρμα ζώων, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με μείζοντα ζητήματα που περιλαμβάνουν τη σημασία της προστασίας της ιδιωτικής ζωής μας και της ιδιωτικής ζωής των άλλων, την αντιμετώπιση των ατόμων που τα παιδιά γνωρίζουν μόνο από το Διαδίκτυο πάντα ως αγνώστους, την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης ως προς την αξιολόγηση του διαδικτυακού περιεχομένου και τον εντοπισμό ψευδών ειδήσεων, ή την ενδυνάμωση τους να αντιμετωπίζουν τον εκφοβισμό και τη γελοιοποίηση στο Διαδίκτυο.
Ιδιαίτερα ευαίσθητα ζητήματα όπως η προσέγγιση παιδιών από παιδεραστές ή ο ρατσισμός στο
Διαδίκτυο και ο σεβασμός της διαφορετικότητας αντιμετωπίζονται επίσης μέσα στις ιστορίες με έναν πολύ κατανοητό τρόπο για τα παιδιά.
Οι ιστορίες συνοδεύονται από κουίζ με δυνατότητα απόκτησης του «Πιστοποιητικού γνώσεων της Φάρμας του Διαδικτύου», 46 παζλ με 3 επίπεδα δυσκολίας και 46 σχέδια για ζωγραφική βασισμένα στις εικονογραφήσεις των ιστορίων.
Το μικρό λεξικό του Διαδικτύου επιτρέπει στα παιδιά να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους σε όρους που
χρησιμοποιούνται στις ιστορίες, ενώ οι παρεχόμενοι βασικοί κανόνες ασφαλείας εξοπλίζουν τα παιδιά με ευκολομνημόνευτες, αλλά πολύ σημαντικές διαδικτυακές οδηγίες.
Οι φωνές που αφηγούνται τις ιστορίες σε συνεργασία με τη συγχρονισμένη επισήμανση του κειμένου δίνουν μια πολύ διασκεδαστική νότα στο περιεχόμενο και βοηθούν ακόμη και τα πολύ μικρά παιδιά να παρακολουθήσουν και να κατανοήσουν τα θέματα της κάθε ιστορίας.
Η εφαρμογή απευθύνεται σε παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού, καθώς και στους γονείς και τους
εκπαιδευτικούς τους, προτρέποντάς τους να διαβάσουν τις ιστορίες αυτές μαζί με τα παιδιά, και να συζητήσουν στη συνέχεια για τα ζητήματα που αναδεικνύονται. Έτσι, θα αφυπνίσουν τη σκέψη των παιδιών τους και θα οξύνουν την ικανότητά τους να αναγνωρίζουν αντίστοιχα ζητήματα στις δικές τους διαδικτυακές αναζητήσεις, τώρα και στο μέλλον.
Ο οργανισμός International Parents' Alliance ( https://parentsinternational.org/ ) με διεθνείς συνεργάτες όπως η UNICEF, η UNESCO ή η Ε.Ε., προτείνει το app ως μια εξαιρετική εφαρμογή που μπορεί να βοηθήσει τους γονείς να εκπαιδεύσουν τα παιδιά τους, ακόμη και να μάθουν μαζί τους καλές διαδικτυακές εμπειρίες.
Το app είναι βασισμένο στο πανευρωπαϊκό διακεκριμένο ομώνυμο βιβλίο 1 , και διατίθεται μέσω iOS και Google Play. Υποστηρίζει την Ελληνική και την Αγγλική γλώσσα. Μπορεί να κατεβεί δωρεάν και για την πρόσβαση σε όλες τις ιστορίες θα σας ζητηθεί μέσα από την εφαρμογή ένα μικρό αντίτιμο.
1 Το βιβλίο έχει διακριθεί από το Ευρωπαϊκό Ίδρυμα Evens Foundation ως ένα από τα 12 Ευρωπαϊκά έργα (και μοναδικό από την Ελλάδα) που εμπνέουν και στηρίζουν γονείς και εκπαιδευτικούς στο -πολλές φορές δύσκολο- έργο τους να διδάξουν τον αλφαβητισμό των μέσων στα παιδιά. https://issuu.com/evensfoundation/docs/medialiteracymagazine_issuu, σελίδες 28-31
(“Media Literacy in Europe: Inspiring ways to involve parents”)