Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, εντός του τρέχοντος μηνός ξεκινά η λειτουργία μίας νέας ενιαίας ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων, στην οποία θα συγκεντρωθούν όλα τα πληροφοριακά στοιχεία των επιμέρους μητρώων που διατηρούν διάφοροι κρατικοί φορείς για την ακίνητη περιουσία 7 εκατομμυρίων Ελλήνων φορολογουμένων. Στοιχεία που θα συγκεντρωθούν θα είναι:
– Οι Κωδικοί Αριθμοί Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ) από το Κτηματολόγιο.
– Οι Αριθμοί Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ) από την ΑΑΔΕ (εφορία), βάσει του αρχείου των δηλώσεων Ε9.
– Οι αριθμοί παροχής ηλεκτρικού ρεύματος από τον ΔΕΔΔΗΕ.
– Οι αριθμοί ασφαλιστηρίων συμβολαίων από την ΑΑΔΕ (βάσει του αρχείου για τον μειωμένο ΕΝΦΙΑ των ασφαλισμένων κατοικιών).
– Στοιχεία από τα υποθηκοφυλακεία και τα κτηματολογικά γραφεία για το αν υπάρχουν εκκρεμείς αγωγές.
– Στοιχεία για πολεοδομικές άδειες από το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος (ΤΕΕ).
Στο μητρώο αυτό θα έχουν πρόσβαση όλοι οι παραπάνω φορείς του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένων και των δήμων. Ετσι, όλοι οι εν λόγω φορείς θα έχουν στη διάθεσή τους άπαντα τα δεδομένα που θα τους χρειαστούν προκειμένου να διαπιστώσουν εάν οι ιδιοκτήτες των ακινήτων έχουν δηλώσει ορθά τα στοιχεία των περιουσιών τους, καθώς και εάν τα έχουν ασφαλισμένα. Θα καταστεί δηλαδή εφικτό να ελέγχεται εάν τα στοιχεία των ακινήτων είναι δηλωμένα ίδια σε όλους τους φορείς ή εάν υπάρχουν διαφορές μεταξύ στοιχείων που έχουν δηλωθεί σε διάφορους φορείς, όπως π.χ. στα τετραγωνικά μέτρα που έχουν δηλωθεί στο Κτηματολόγιο, στην εφορία (ΑΑΔΕ) ή και στον ΔΕΔΔΗΕ ή στην πολεοδομία κ.λπ. Τέτοιες διαφορές θα ερευνώνται, διότι μπορεί να υποκρύπτουν σημαντικές παραβάσεις, όπως φοροδιαφυγή ή αποφυγή καταβολής δημοτικών φόρων και τελών ή ανακρίβειες σε οικοδομικές άδειες ή σε δηλώσεις και νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων κ.λπ.
Με απλά λόγια, θα ξεκινήσει ένα «κυνηγητό» αδήλωτων τετραγωνικών μέτρων -και όχι μόνο- σε όλη την Ελλάδα. Επίσης, θα καταστεί δυνατόν να διασταυρώνεται εάν τα ακίνητα φορολογητέας αξίας άνω των 500.000 ευρώ είναι ασφαλισμένα, ώστε σε αρνητική περίπτωση το κράτος, εφόσον τα ακίνητα αυτά υποστούν ζημιές από πυρκαγιές, πλημμύρες ή σεισμούς, να μην εγκρίνει αποζημιώσεις για τους ιδιοκτήτες τους από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Ειδικότερα, η ΑΑΔΕ, μέσω της πρόσβασης που θα έχει σ’ αυτό το ενιαίο μητρώο, θα έχει πλέον τη δυνατότητα να διασυνδέει και να διασταυρώνει τα δεδομένα των δηλώσεων Ε9, που έχει ήδη στη διάθεσή της, με τα στοιχεία του Κτηματολογίου και να εντοπίζει περιπτώσεις ιδιοκτητών που έχουν αποκρύψει ολόκληρα ακίνητα ή έχουν δηλώσει ανακριβώς τα στοιχεία των ακινήτων τους, αποκρύπτοντας τον πραγματικό αριθμό των τετραγωνικών μέτρων για τα οποία πρέπει να πληρώνουν ΕΝΦΙΑ και άλλους φόρους ακινήτων ή τα ποσοστά συνιδιοκτησίας ή άλλα χαρακτηριστικά των ακινήτων τους, που λαμβάνονται υπ’ όψιν για τον ορθό υπολογισμό των φόρων στα ακίνητα.
Επιπλέον, η ΑΑΔΕ, με βάση τα δεδομένα που θα έχει στη διάθεσή της από αυτό το ενιαίο μητρώο, θα μπορεί να «χτίσει» και ένα άλλο ευρύτερο δικό της φορολογικό μητρώο ακινήτων, το οποίο θα περιλαμβάνει και άλλα στοιχεία, φορολογικού ενδιαφέροντος, σχετικά με τη χρήση και την αξιοποίηση των ακινήτων. Πρόκειται για το Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων (ΜΙΔΑ). Στο συγκεκριμένο μητρώο θα φαίνεται επιπλέον και εάν τα δηλωμένα ακίνητα είναι ιδιοκατοικούμενα ή κενά ή εκμισθούμενα. Συγκεκριμένα, μετά την αντιστοίχιση των ΚΑΕΚ με τους ΑΤΑΚ, που θα έχει ήδη γίνει με τη δημιουργία του ενιαίου μητρώου, οι ιδιοκτήτες θα κληθούν να δηλώσουν τη χρήση του κάθε ακινήτου που κατέχουν (αν είναι κενό, εκμισθούμενο ή ιδιοκατοικούμενο). Πρόσβαση στο ΜΙΔΑ θα έχουν και οι ενοικιαστές οι οποίοι θα καλούνται να επιβεβαιώνουν εάν τα στοιχεία χρήσης που δηλώνουν οι ιδιοκτήτες είναι αληθή και γενικότερα θα οφείλουν να ενημερώνουν και αυτοί το Μητρώο για τα μισθωμένα ακίνητα στα οποία διαμένουν και για τα ενοίκια τα οποία πληρώνουν.
Επιπλέον, το ΜΙΔΑ θα ενημερώνεται αυτόματα για κάθε έναρξη και για κάθε λήξη μίσθωσης ακινήτου, καθώς τα δεδομένα των δηλώσεων πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης που υποβάλλουν ιδιοκτήτες και ενοικιαστές στο σύστημα TAXISnet θα «φορτώνονται» αυτόματα στο συγκεκριμένο Μητρώο.
Εχοντας συγκεντρωμένα όλα τα παραπάνω δεδομένα, το νέο αυτό ψηφιακό εργαλείο της ΑΑΔΕ θα αξιοποιηθεί:
α) Για την προσυμπλήρωση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος ιδιοκτητών και ενοικιαστών και συγκεκριμένα των εντύπων Ε2 και Ε1.
β) Για τη διενέργεια διασταυρώσεων με στόχο τον εντοπισμό αποκρυβέντων εισοδημάτων από ακίνητα. Θα διενεργούνται αυτόματοι διασταυρωτικοί έλεγχοι με βάση τις δηλώσεις πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης για το εάν είναι αληθή τα στοιχεία των δηλούμενων ενοικίων, για το εάν ενοικιάζονται κρυφά ακίνητα δηλωμένα ως κενά κ.λπ.
Ηλεκτρονικοί έλεγχοι σε βραχυχρόνιες μισθώσεις
Το ΜΙΔΑ της ΑΑΔΕ θα εμπλουτιστεί και με τα δεδομένα που έχουν καταχωριστεί στις ηλεκτρονικές εφαρμογές της Ανεξάρτητης Αρχής για τα βραχυχρόνια εκμισθούμενα ακίνητα, τα οποία «αναρτώνται» σε διεθνείς πλατφόρμες, όπως η Airbnb και άλλες.
Συγκεκριμένα, το ΜΙΔΑ θα διασυνδεθεί και θα ενημερωθεί και με τα πληροφοριακά στοιχεία του Μητρώου Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής της ΑΑΔΕ, ώστε να υπάρχει πλέον μια πλήρης εικόνα όχι μόνο για τα μακροχρόνια αλλά και για τα βραχυχρόνια εκμισθούμενα ακίνητα. Κομβικό ρόλο θα διαδραματίσει η συμπερίληψη στα δεδομένα του ΜΙΔΑ του Αριθμού Μητρώου Ακινήτου (ΑΜΑ), ο οποίος είναι ήδη καταχωρισμένος στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής για κάθε ακίνητο βραχυχρόνια εκμισθούμενο.
Ο εμπλουτισμός του ΜΙΔΑ και με τα δεδομένα για τα βραχυχρόνια εκμισθούμενα ακίνητα θα βοηθήσει την ΑΑΔΕ αλλά και άλλους φορείς του Δημοσίου (που θα μπορούν να έχουν πρόσβαση και να ενημερώνονται άμεσα από την Ανεξάρτητη Αρχή) να εντοπίζουν ιδιοκτήτες τέτοιων ακινήτων οι οποίοι δεν εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις που έχουν βάσει των ισχυουσών φορολογικών και άλλων νομοθετικών διατάξεων.
Πιο συγκεκριμένα, μέσω της λειτουργίας του ΜΙΔΑ θα καταστεί ευκολότερο να εντοπίζονται περιπτώσεις που αφορούν:
– Ιδιοκτήτες-φυσικά πρόσωπα, που, ενώ εκμισθώνουν βραχυχρόνια ένα ή περισσότερα ακίνητα, αποκρύπτουν το γεγονός αυτό από την ΑΑΔΕ και τις άλλες δημόσιες Αρχές και εμφανίζονται ως απλοί εισοδηματίες που εκμισθώνουν μακροχρόνια τα ακίνητά τους.
– Ιδιοκτήτες-φυσικά πρόσωπα, που, ενώ εκμισθώνουν βραχυχρόνια περισσότερα των δύο ακινήτων, δεν έχουν κάνει δήλωση έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας, όπως οφείλουν, και, ως εκ τούτου, αποφεύγουν τη φορολόγησή τους με βάση το επαχθέστερο σύστημα των τεκμηρίων φορολόγησης και την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος των επιτηδευματιών, ενώ παράλληλα αποφεύγουν να τηρούν βιβλία, να επιβάλλουν ΦΠΑ 13% στους πελάτες τους και να τον αποδίδουν στο Δημόσιο και να πληρώνουν και τέλος παρεπιδημούντων.
– Ιδιοκτήτες βραχυχρόνια εκμισθούμενων διαμερισμάτων σε πολυκατοικίες, οι οποίοι, αν και οφείλουν πλέον να δηλώνουν ότι εκμεταλλεύονται ξενοδοχεία και να φορολογούνται ως τέτοιοι επιχειρηματίες, τηρώντας βιβλία και αποδίδοντας ΦΠΑ, τέλη παρεπιδημούντων, εμφανίζονται ως απλοί εισοδηματίες, εκμισθωτές πολλών ακινήτων για να μην έχουν όλες τις παραπάνω πρόσθετες υποχρεώσεις.
– Ιδιοκτήτες βραχυχρόνια εκμισθούμενων ακινήτων τα οποία είναι ακατάλληλα, διότι δεν πληρούν τις πολεοδομικές και λοιπές αυστηρές προϋποθέσεις της ισχύουσας νομοθεσίας για να ενοικιάζονται βραχυχρόνια.