Σύμφωνα με τους βιομήχανους, η δεύτερη αξιολόγηση ολοκληρώνεται «μέσα σε ένα κλίμα αφενός θετικών προσδοκιών για την ομαλοποίηση των συνθηκών χρηματοδότησης της οικονομίας και αφετέρου αρνητικών εκτιμήσεων για την μετάθεση των μέτρων άμβλυνσης της υπερφορολόγησης της οικονομίας για το 2020!»
Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται στο δελτίο, ενώ στύβει στην αγορά για να εμφανίσει πλεονάσματα, η Κυβέρνηση παραπέμπει στις καλένδες τη μείωση των φορολογικών συντελεστών, μέτρο που οδηγεί σε ανάπτυξη, αύξηση εισοδημάτων και δημιουργία θέσεων εργασίας.
Ο Σύνδεσμος υποστηρίζει ότι ενώ προβλέπεται με βεβαιότητα μείωση του αφορολόγητου το 2020 και άρα αύξηση της φορολογίας για ευρύτερες ομάδες του πληθυσμού, η μείωση των φορολογικών συντελεστών και το μέγεθός τους παραπέμπεται στις καλένδες, «με ελάχιστη ή μηδενική πιθανότητα υλοποίησης».
Σύμφωνα με τον ΣΕΒ, η αβεβαιότητα του μεγέθους και της ίδιας της μείωσης των φορολογικών συντελεστών, είναι μη φιλική προς την ανάπτυξη, και καθηλώνει την οικονομική δραστηριότητα αντί να παρακινεί την ιδιωτική οικονομία να κάνει επενδύσεις.
Ο Σύνδεσμος υπογραμμίζει ακόμη ότι τα μεγάλα διαρθρωτικά ζητήματα της χώρας ουσιαστικά στον 8ο μνημονιακό χρόνο ακόμα χρονίζουν ή υποφέρουν από ημιτελή υλοποίηση.
«Ζητήματα από τις εργαλειοθήκες του ΟΟΣΑ, την αγορά ενέργειας, τις αγορές δικτύων, την αδειοδότηση, την περιβαλλοντολογική αδειοδότηση, χωροταξικά ζητήματα έως τις κρατικές προμήθειες και το εταιρικό δίκαιο, που είναι αντικείμενο «μεταρρυθμίσεων» από την αρχή των μνημονίων ακόμα σήμερα διαμορφώνουν τη λίστα δράσεων στο κείμενο του μνημονίου. Την ίδια ώρα, υπάρχουν ζητήματα που έχουν αφαιρεθεί γιατί οι δανειστές θεωρούν ότι έχουν λυθεί, ενώ η αγορά γνωρίζει ότι αυτό δεν ισχύει, όπως στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές όπου και τα μέτρα που έχουν νομοθετηθεί δεν εξασφάλισαν ουσιαστικές συνθήκες ανταγωνισμού και ο κλάδος έχει καταρρεύσει», αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Η κυβέρνηση, αντί να στύβει την αγορά για να παρουσιάσει προσωρινά πρωτογενή πλεονάσματα και να δέχεται να περικόπτονται συντάξεις, πρέπει να προωθήσει την ανάπτυξη. Καλό θα ήταν:
α) να προετοιμάσει άμεσα 5-10 μεγάλα έργα υποδομών, σε σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα, και να βγει στις αγορές να προσελκύσει επενδυτές και χρηματοδότηση,
β) να αποκαταστήσει άμεσα τη χρηματοδότηση των υγιών επιχειρήσεων μέσω ενός αποτελεσματικού θεσμικού πλαισίου για την αντιμετώπιση των προβληματικών δανείων, και
γ) να μειώσει άμεσα τους φόρους και τις εισφορές, για να μειωθεί η ανεργία και να αυξηθούν τα εισοδήματα.
Φυσικά η αμφισβήτηση των δημοσιονομικών στόχων αυτή τη στιγμή δεν θα ωφελήσει τη χώρα, καθώς η όποια αναπτυξιακή επίπτωση χαλάρωσης τους θα υπερκεραστεί από την επίπτωση ενός ανεπιθύμητου νέου κύκλου αβεβαιότητας. Έτσι μένει ένας μόνος δρόμος εξόδου από τα μνημόνια και ανάκαμψης της χώρας:
Η χώρα και η δημόσια διοίκηση να αποκτήσουν ταχύτατα την ικανότητα διοίκησης ενός εξαιρετικά σύνθετου προγράμματος μεταρρυθμίσεων, ώστε επανακτώντας σταδιακά την εμπιστοσύνη των εταίρων να προχωρήσουμε σε ταχύτερη βελτίωση των φορολογικών συντελεστών».
Ο ΣΕΒ χαρακτηρίζει τέλος κυνική την πρόβλεψη του μνημονίου σύμφωνα με την οποία η μείωση των αντικειμενικών αξιών του ΕΝΦΙΑ να συνοδευτεί από αύξηση των συντελεστών. «Οι δημοσιονομικές επιδόσεις, αναφέρει, θα πρέπει να βασίζονται στο σχεδιασμό των φορολογικών συντελεστών και των εισφορών με βάση το τι είναι εύλογο να ζητάει το κράτος από όσους δραστηριοποιούνται και παραμένουν στη χώρα, και όχι με υπολογισμούς του τύπου «τόσα χρειαζόμαστε, αυτό τον συντελεστή θα βάλουμε και αν δεν πιάσουμε το στόχο θα τον αυξήσουμε».