Αλλά την ίδια εκτίμηση είχαν και πέρσι. Ενα απρόβλεπτο όμως συμβάν, το πραξικόπημα στη γειτονική χώρα, στάθηκε ικανό να δώσει ώθηση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και φυσικά και των επιβατών.
Τα επίσημα στοιχεία διέψευσαν όλους εκείνους που έφερναν την απογοήτευση τον προηγούμενο χρόνο, δεδομένου ότι κατά το 2016 επετεύχθη μια μικρή αύξηση της τάξεως του 5% στις αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας σε σχέση με το 2015 (5.197.118 αφίξεις επιβατών το 2016 έναντι 4.957.743 αφίξεων επιβατών το 2015). Ας ελπίσουμε ότι και εφέτος οι ειδήμονες θα πέσουν έξω και θα συνεχιστούν τα θετικά στοιχεία για τις τοπικές οικονομίες και γενικότερα για τη χώρα. Αξιοσημείωτο είναι ότι το προηγούμενο έτος τα κρουαζιερόπλοια προσέγγισαν συνολικά 44 ελληνικά νησιά και λιμάνια συμβάλλοντας τα μέγιστα στην οικονομική ενίσχυσή τους.
Σύμφωνα με την Ενωση Λιμένων Ελλάδας η κίνηση των κρουαζιερόπλοιων το προηγούμενο έτος ήταν ικανοποιητική, αφού το σύνολο των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων παρέμεινε σταθερό για το 2016 σε σχέση με το 2015 (4.290 αφίξεις το 2016 έναντι 4.281 αφίξεων το 2015). Επισημαίνεται εξάλλου ότι αξιοσημείωτη αύξηση σε αφίξεις παρουσίασαν τα λιμάνια της Κέρκυρας (σημειώνοντας ρεκόρ αφίξεων των τελευταίων 5 χρόνων), της Σούδας Χανίων, της Ζακύνθου και των Κυθήρων, ενώ το Λαύριο συνεχίζει για τρίτη χρονιά την ανοδική του πορεία στον πίνακα του homeporting. Ωστόσο, μείωση αφίξεων παρουσίασαν τα λιμάνια Κεφαλλονιάς-Ιθάκης, του Βόλου και της Πάτμου, ενώ αξιοσημείωτη μείωση παρουσιάζουν τα λιμάνια της Μυτιλήνης και της Κω. Επίσης, τα νησιά που δέχθηκαν κατά το 2016 τις έντονες προσφυγικές ροές παρουσιάζουν μικτή εικόνα. Μείωση αφίξεων στη Μυτιλήνη και την Κω, σταθερότητα στη Χίο και αύξηση στα λιμάνια της Σάμου (Βαθύ, Πυθαγόρειο).
Η Ενωση Λιμένων ωστόσο διατυπώνει ανησυχίες για το τρέχον έτος. «Σύμφωνα με τεκμηριωμένες πληροφορίες τόσο από τα λιμάνια, σημαντικούς προορισμούς κρουαζιέρας, όσο και από τους παράγοντες της εγχώριας βιομηχανίας κρουαζιέρας, που αξιολογούν τις προκρατήσεις, τον προγραμματισμό του 2017 και υπολογίζοντας τις κινήσεις ακόμη και της τελευταίας στιγμής, φαίνεται ότι η χρονιά που αρχίσαμε να διανύουμε δεν θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για την κρουαζιέρα στην περιοχή μας και είναι πιθανό να σημειωθούν σημαντικές αποκλίσεις (μειώσεις) τόσο στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων όσο και επιβατών στο σύνολο της χώρας και
στους επιμέρους προορισμούς».
Προτάσεις ενίσχυσης του κλάδου
Υπάρχουν φωνές που εκφράζουν προβληματισμό αλλά ταυτόχρονα διατυπώνουν και προτάσεις για την ενίσχυση της κρουαζιέρας. Ο κ. Γιάννης Μπρας, CEO της Five Senses Consulting και πρώην διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, τονίζει ότι «στη δίνη της κρουαζιέρας περιέρχεται η Ελλάδα το 2017, με πτώση που δεν μπορεί να αφήσει αδιάφορο κανέναν.
Εφορία: Τα 7 SOS για να γλιτώστε έξτρα φόρους πληρώνοντας ηλεκτρονικά
Συγκρίνοντας τις προσδοκώμενες αφίξεις του 2017 με το 2016 οι διαφορές είναι συντριπτικές, καθώς σε πολλά ελληνικά λιμάνια υπήρξε πρόσκαιρη αύξηση κίνησης λόγω των γνωστών αλλαγών σε πλόες που έγιναν λόγω των προβλημάτων στην Τουρκία και της συνεχιζόμενης μετακόμισης προς τη Δυτική Μεσόγειο και Ασία». Ο κ. Γ. Μπρας προτείνει συνεργασία των περιφερειών και των λιμανιών με την Cosco για την ανάπτυξη της νέας αγοράς των Κινέζων, για έναρξη και τερματισμό κρουαζιέρας (Homeport) από την Ελλάδα από το 2018 και επισημαίνει ότι ο Πειραιάς πρέπει να παίξει το σημαντικό ρόλο του στην ανάπτυξη της ελληνικής κρουαζιέρας μέσα από τη δημιουργία ενός δικτύου προορισμών που θα μπορεί επάξια να δώσει μοναδικές, επαρκώς προσδιορισμένες εμπειρίες στους επισκέπτες όλο το χρόνο, φυσικά με τις κατάλληλες υποδομές.
Επίσης, ο βουλευτής Δωδεκανήσων της Ν.Δ. κ. Μάνος Κόνσολας επισημαίνει ότι «υπάρχουν ήδη 158 ακυρώσεις δρομολογίων για το 2017» και εκτιμά ότι «η πτώση θα είναι της τάξης του 30%». Ο κ. Μ. Κόνσολας προτείνει τη σύσταση διυπουργικού οργάνου, το οποίο σε συνεργασία με την Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας θα λάβει αποφάσεις στην κατεύθυνση της διαμόρφωσης και της εφαρμογής μιας ολοκληρωμένης πολιτικής ενίσχυσης της κρουαζιέρας και της άρσης των αντικινήτρων, όπως το γεγονός ότι δεν ισχύει στην Ελλάδα το αφορολόγητο για καύσιμα και τροφοδοσία στα κρουαζιερόπλοια που ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιταλία και η Ισπανία.
Ανάμεσα στις προτάσεις του κ. Μ. Κόνσολα είναι η βελτίωση των λιμενικών υποδομών με παράλληλη βελτίωση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των υπηρεσιών που θα παρέχουν τα λιμάνια μας στα κρουαζιερόπλοια και για τις οποίες θα είναι αρμόδια ενιαία αρχή, η ενίσχυση του προσωπικού και των ηλεκτρονικών υποδομών των προξενείων μας στις χώρες εκτός Σένγκεν και ιδιαίτερα σε Κίνα, Ρωσία και Τουρκία για να διευκολυνθεί η διαδικασία παροχής βίζας και να τερματιστεί το σημερινό καθεστώς ταλαιπωρίας και καθυστερήσεων για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων. Επίσης, η βελτίωση του συντονισμού τελωνειακών υπηρεσιών, Λιμενικού και Αστυνομίας ώστε να περιοριστεί η γραφειοκρατία και να εξυπηρετούνται άμεσα και χωρίς ταλαιπωρία οι επιβάτες της κρουαζιέρας, η διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των αρχαιολογικών χώρων σε νησιά που αποτελούν προορισμούς κρουαζιέρας και η δημιουργία σύγχρονου φορέα προβολής και προώθησης της κρουαζιέρας σε ελληνικούς προορισμούς, με τη συνεργασία της Πολιτείας.
ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής