Ο ισχυρός άντρας της Chipita, κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος, αφού έμαθε όλο τον πλανήτη να τρώει κρουασάν, κάνει το επόμενο βήμα και σχεδόν 2,5 χρόνια μετά την πρώτη «κρούση» στη ΝΙΚΑΣ αποκτά ουσιαστικά τον έλεγχό της. Συγκεκριμένα, στην εκπνοή του 2016, η Chipita ανακοινώνει την υπογραφή σύμβασης για την ενίσχυση της κεφαλαιακής δομής της ΝΙΚΑΣ και χρηματοοικονομικής αναδιάρθρωσης των δανειακών υποχρεώσεων αυτής και θυγατρικών εταιριών της.
Στο πλαίσιο αυτό, οι τράπεζες θα προχωρήσουν σε απομείωση του δανεισμού της αλλαντοβιομηχανίας, ενώ η εταιρία θα προβεί σε reverse split και αύξηση κεφαλαίου ύψους 23,3 εκατ. υπέρ των παλαιών μετόχων.
Το deal αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο, ενώ φήμες θέλουν τον κ. Θεοδωρόπουλο να έχει στα… σκαριά μία ακόμη εξαγορά στον κλάδο των αλλαντικών. Αλλωστε, ο αρχικός σχεδιασμός της Chipita και της Impala Invest BV, η οποία τον περασμένο Οκτώβριο αποχώρησε από το σχήμα για την απόκτηση της ΝΙΚΑΣ, προέβλεπε συνεργασία ή εξαγορά της ηπειρωτικής αλλαντοβιομηχανίας ΒΙΚΗ. Σε ό,τι αφορά τη συμφωνία Chipita-ΝΙΚΑΣ, τα βασικά σημεία της εταιρικής και της δανειακής αναδιάρθρωσης είναι τα εξής:
● Aύξηση της ονομαστικής τιμής των μετοχών της ΝΙΚΑΣ με συνένωση των παλαιών μετοχών με αναλογία δέκα παλαιές κοινές μετοχές της ΝΙΚΑΣ προς μία νέα κοινή μετοχή της ΝΙΚΑΣ (reverse split 10:1) και αντίστοιχη μείωση του συνολικού αριθμού των παλαιών μετοχών της ΝΙΚΑΣ.
● Mείωση του μετοχικού κεφαλαίου της ΝΙΚΑΣ μέσω μείωσης της ονομαστικής αξίας εκάστης μετοχής της ΝΙΚΑΣ με σκοπό το σχηματισμό ισόποσου ειδικού αποθεματικού ή για το συμψηφισμό ισόποσων ζημιών.
● Aύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας υπέρ των παλαιών μετόχων της εταιρίας συνολικού ποσού περίπου 23,3 εκατ. ευρώ. Η GIVENRISE (που ανήκει στον όμιλο Chipita), η οποία θα έχει καταστεί μέτοχος της εταιρίας πριν από τη σχετική γενική συνέλευση, έχει συμφωνήσει ότι θα καλύψει τις αδιάθετες μετοχές, ήτοι μέχρι και το συνολικό ποσό της εν λόγω αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας.
● Aπομείωση του δανεισμού της εταιρίας και θυγατρικών της εταιριών με διαγραφή κεφαλαίου και τόκων σε συνδυασμό με διακανονισμό και ρύθμιση του υπολοίπου των υποχρεώσεών τους, ώστε ο δανεισμός τους μετά την περάτωση της εν λόγω αναδιάρθρωσης να ανέρχεται στο ποσό περίπου των 26,4 εκατ. ευρώ.
Στο μεταξύ, η εταιρία του κ. Θεοδωρόπουλου συνεχίζει να κατακτά τις διεθνείς αγορές προχωρώντας σε παραγωγικές επενδύσεις από την Ευρώπη μέχρι την Ασία και την Αφρική. Μετά την πρώτη επέκταση της παραγωγικής της μονάδας στην Πολωνία, τον Απρίλιο του 2017 θα λειτουργήσει και δεύτερη επέκταση της μονάδας στη χώρα, ενώ προχωρά και στην κατασκευή εργοστασίου στη Σλοβακία.
Μάλιστα, τον περασμένο Μάρτιο η Chipita υπέγραψε συμφωνία με την εταιρία Munchy Food Industries για τη σύσταση κοινοπρακτικού σχήματος παραγωγής κρουασάν στη Μαλαισία.
Σημειώνεται ότι ο ελληνο-αραβικός όμιλος διαθέτει 11 εργοστάσια με 38 γραμμές παραγωγής στην Ελλάδα, στη Βουλγαρία, στην Ινδία, στην Πολωνία, στη Ρουμανία, στη Ρωσία και την Τουρκία, καθώς και 6 εργοστάσια με 28 γραμμές παραγωγής στο πλαίσιο κοινοπρακτικών σχημάτων στην Αίγυπτο και τη Σαουδική Αραβία.
Συνολικά διαθέτει παρουσία σε 24 αγορές ανά τον κόσμο, ενώ παράγει και διακινεί γλυκά και αλμυρά σνακς σε 66 χώρες με τα διεθνή εμπορικά σήματα «7Days, «Fineti» και «Chipicao», αλλά και πολλά τοπικά εμπορικά σήματα.
Με το 85% του τζίρου της να προέρχεται από τις αγορές του εξωτερικού, η Chipita το 2015 κατάφερε να αυξήσει σημαντικά τα οικονομικά της μεγέθη. Οι πωλήσεις σε επίπεδο ομίλου αυξήθηκαν κατά 9% σε σχέση με το 2014 στα 388,9 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 62,7 εκατ. ευρώ έναντι 12,5 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν. Αντίστοιχα, τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους εκτοξεύτηκαν το 2015 σε 56,2 εκατ. ευρώ έναντι 13,5 εκατ. ευρώ το 2014, ενώ οι υποχρεώσεις περιορίστηκαν στα 386,89 εκατ. ευρώ έναντι 421,64 εκατ. ευρώ.
Οι επιδόσεις της Chipita το 2015 οφείλονται κυρίως στις αγορές της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης, όπου οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 27%. Αναλυτικά, στη Ρουμανία ο τζίρος της βελτιώθηκε κατά 48%, στην Πολωνία κατά 12%, στη Βουλγαρία κατά 13%, ενώ στην Τσεχία, στη Σλοβακία και την Ουγγαρία οι πωλήσεις κατέγραψαν άνοδο από 20% έως 28%.
Ωστόσο, και στην ελληνική αγορά, παρά το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, η Chipita το 2015 αύξησε τις πωλήσεις της στα 79 εκατ. ευρώ, ενώ τα EBITDA διαμορφώθηκαν στα 2,7 εκατ. ευρώ.
ΓΩΓΩ ΚΑΤΣΕΛΗ
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής