Οι πρατηριούχοι υποστηρίζουν πως η «παρουσία» του κορωνοϊού δεν θα έχει επιπτώσεις στις τιμές των καυσίμων, αλλά είναι πιθανό να επηρεάσει την κατανάλωση, εφόσον οι πολίτες, και ειδικότερα οι εκδρομείς, περιορίσουν τις εξόδους τους.
Τις τελευταίες ημέρες η απλή αμόλυβδη πωλείται 1,59 ευρώ το λίτρο. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Γιώργος Ασμάτογλου, μιλώντας στον «Ε.Τ.» ανέφερε πως η τάση για τις επόμενες ημέρες θα είναι «σταθερή, προς ελαφρώς αυξητική».
Ο ίδιος ξεκαθάρισε πως δεν τίθεται θέμα κερδοσκοπίας στην αγορά. «Υπάρχει ύφεση στη δουλειά μας και οι τιμές κινούνται σε χαμηλά επίπεδα για να μπορέσουμε να πουλήσουμε». Συγκρίνοντας, ενδεικτικά, το τελευταίο δεκαήμερο με το αντίστοιχο πέρυσι, έκανε λόγο για πτώση στις πωλήσεις καυσίμων κατά περίπου 15%.
Εν τω μεταξύ, τα «σκαμπανεβάσματα» στην τιμή του πετρελαίου μπρεντ από τον Σεπτέμβριο φαίνεται πως δεν έχουν αποτυπωθεί στην αγορά. Η εξήγηση που δίνουν οι πρατηριούχοι είναι πως η τιμή του διυλισμένου προϊόντος (π.χ. βενζίνη) δεν είναι ακόλουθη των αυξήσεων του μπρεντ. Κι αυτό διότι υπάρχουν μια σειρά παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται το πόσο, τελικά, θα αγοράσει ο καταναλωτής τα καύσιμα, π.χ. η ισοτιμία ευρώ – δολαρίου, η ζήτηση, το αν ο ΟΠΕΚ (Οργανισμός Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών) ανακοινώσει αύξηση ή μείωση παραγωγής κ.λπ.
Τα στοιχεία
Το μπρεντ τις τελευταίες ημέρες διαμορφώνεται στα επίπεδα των 53 δολαρίων το βαρέλι. Οι επιθέσεις εναντίον δύο πετρελαϊκών εγκαταστάσεων του ομίλου Aramco στη Σαουδική Αραβία, στα μέσα Σεπτεμβρίου, είχαν εκτοξεύσει την τιμή του στα 67,31 δολάρια το βαρέλι (αύξηση 11,77%). Αρχές Ιανουαρίου, μετά την αεροπορική επιχείρηση των ΗΠΑ στη Βαγδάτη, όπου σκοτώθηκε ο αρχιστράτηγος του Ιράν, Κασέμ Σουλεϊμανί, η τιμή του μπρεντ είχε φτάσει στα 68,67 δολάρια το βαρέλι.
Παρά τις παραπάνω εξελίξεις, όπως φαίνεται από την επεξεργασία των στοιχείων του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, οι τιμές των καυσίμων δεν ξέφυγαν ούτε προς τα πάνω ούτε προς τα κάτω.
Σταθερά…
Οπως προαναφέρθηκε, τις τελευταίες ημέρες η απλή αμόλυβδη κινείται λίγο κάτω από το φράγμα των 1,60 ευρώ (μέσος όρος πανελλαδικά). Στις 26/2, ημέρα που ανακοινώθηκε το πρώτο επιβεβαιωμένο κρούσμα κορωνοϊού στην Ελλάδα, η τιμή της βενζίνης 95 οκτανίων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη διαμορφώθηκε σε 1,56 ευρώ το λίτρο.
Τον Σεπτέμβριο και τον Ιανουάριο που σημειώθηκαν οι επιθέσεις καταγράφηκαν μεν οι υψηλότερες τιμές στα εγχώρια καύσιμα, σε διάστημα έξι μηνών (Σεπτέμβριος 2019 – Φεβρουάριος 2020), χωρίς ωστόσο να θεωρούνται υπερβολικές. Στις 26 Σεπτεμβρίου η μέση πανελλήνια τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώθηκε σε 1,613 ευρώ το λίτρο (στα 1,58 ευρώ το λίτρο για Αθήνα και Θεσσαλονίκη), ενώ το χρονικό διάστημα 10-14 Ιανουαρίου έφτασε στα 1,623 ευρώ το λίτρο (στα 1,59 ευρώ το λίτρο για Αθήνα και Θεσσαλονίκη).
Εν τω μεταξύ, ειδικά για τη βενζίνη το κόστος ακολούθησε ανοδική πορεία τις πρώτες ημέρες του χρόνου, λόγω της προσαρμογής στην ευρωπαϊκή οδηγία για περαιτέρω αύξηση του ποσοστού βιοαιθανόλης (από 1% στο 3%), η οποία αναμιγνύεται με βενζίνες. Χαρακτηριστικά, επισημαίνεται πως την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων η απλή αμόλυβδη κινούνταν κάτω του «φράγματος» των 1,60 ευρώ. Αυτό έσπασε, τελικά, στις 2 Ιανουαρίου (1,605 ευρώ το λίτρο), με την τιμή της να αυξάνεται έως την 14η Ιανουαρίου, για να αρχίσει η αποκλιμάκωση την επομένη.
Διεθνής κατάταξη
Σε κάθε περίπτωση, το κόστος της βενζίνης στη χώρα μας δεν παύει να είναι υψηλό σε σχέση με τα εισοδήματα των πολιτών. Με βάση τα τελευταία στοιχεία του Global Petrol Prices (24.2.2020), η Ελλάδα, με 1,61 ευρώ το λίτρο κατά μέσο όρο, έχει την τέταρτη ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη. Σε υψηλότερα επίπεδα κινούνται μόνο το Μονακό (1,72 ευρώ το λίτρο), η Ισλανδία και η Νορβηγία (1,69 ευρώ το λίτρο), καθώς επίσης η Ολλανδία (1,66 ευρώ το λίτρο). Αξίζει να σημειωθεί πως οι τιμές στη γειτονική Βουλγαρία φτάνουν μόλις τα 1,11 ευρώ και στα Σκόπια τα 1,09 ευρώ το λίτρο, αντίστοιχα.
Μείωση φορολογίας
Πάγιο αίτημα των φορέων της αγοράς είναι η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο εκτιμάται πως θα περιοριστεί το κόστος παραγωγής και μεταφοράς των προϊόντων. Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η μείωση της φορολογίας στα καύσιμα «βρίσκεται στο “ραντάρ” της κυβέρνησης Μητσοτάκη και θα γίνει στον σωστό χρόνο».
Σημειώνεται πως, εφόσον οι καταναλωτές παρατηρήσουν φαινόμενα παραπλάνησης, μπορούν να τα καταγγείλουν είτε τηλεφωνικά στη γραμμή «1520» είτε εγγράφως μέσω e-mail στο [email protected].
Από την έντυπη έκδοση