Σημειώνεται ότι το πλαίσιο αφερεγγυότητας ιδιωτών και η προστασία της πρώτης κατοικίας είναι στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος των θεσμών. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες, στο τελευταίο Euroworking Group, η Γερμανία δεν έκρυψε τη διαφωνία της με την παράταση του καθεστώτος προστασίας της πρώτης κατοικίας για 4 μήνες.
Η Κομισιόν επίσης είχε υποδεχθεί την απόφαση αυτή χωρίς ενθουσιασμό στην έκθεσή της για την 4η αξιολόγηση, εκφράζοντας την ελπίδα αυτό το καθεστώς να λήξει και να δοθεί μια οριστική λύση στο πλαίσιο του νέου, ολοκληρωμένου πλαισίου αφερεγγυότητας που ετοιμάζει η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή, ζητούμενο είναι να υπάρξει ένα ενιαίο πλαίσιο με μηχανισμούς έγκαιρης προειδοποίησης για την αποτροπή συσσώρευσης ιδιωτικών χρεών καθώς και μηχανισμοί ρύθμισης χρέους (για παράδειγμα ένα μηχανισμός για τη μόνιμη ρύθμιση των οφειλών). Για την πρώτη κατοικία, στο επίκεντρο είναι η εξεύρεση τρόπων στήριξης για την απόκτησή της, με εισοδηματικά κριτήρια. Επίσης, αναζητούνται άμεσες διαδικασίες για τη διαχείριση του στοκ των κόκκινων δανείων που έχουν ενταχθεί στην προστασία του ν. Κατσέλη (π.χ. ειδικές συνθέσεις στα δικαστήρια).
Όπως αναφέρει η Καθημερινή, όλες οι παραπάνω ιδέες περιγράφονται, μεταξύ άλλων, σε έγγραφο (concept paper) που έστειλε η κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πρόκειται για καινοτόμες ιδέες που εμπνέονται από το αμερικανικό σύστημα, αναφέρουν πηγές στην Ευρώπη.
Οι 5 άξονες
Ο υπουργός Οικονομικών σημείωσε ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα η κυβέρνηση θέτει 5 στόχους στην οικονομική πολιτική της:
1. Τη διεύρυνση της παραγωγικής βάσης της οικονομίας, την αύξηση της ποσότητας και τη βελτίωση της ποιότητας του εγχώριου προϊόντος. Στοχεύουμε σε ρυθμό ανάπτυξης 2% για το 2019 και 2,8% για το 2020, είπε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι μεσοπρόθεσμα ο στόχος είναι οι επενδύσεις, ως ποσοστό του ΑΕΠ, να πλησιάσουν σταδιακά, το συντομότερο όμως δυνατόν, τα προ κρίσης επίπεδα.
2. Την υλοποίηση των συμφωνημένων δημοσιονομικών στόχων. Στο σημείο αυτό ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για διεύρυνση της φορολογικής βάσης, μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών και μέσω της αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών και των ελέγχων στις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης. Ο δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται αξιοποιείται επ’ ωφελεία του συνόλου της ελληνικής οικονομίας, είπε, τονίζοντας ότι έτσι «η κυβέρνηση δεν εφαρμόζει πολιτικές με ταξικό πρόσημο. Αλλά πολιτικές για όλους τους πολίτες, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα χαμηλότερα και στα μεσαία εισοδηματικά στρώματα».
3. Την ενίσχυση της σταθερότητας του τραπεζικού συστήματος, μέσω του «Ηρακλή» και του νέου πλαισίου αφερεγγυότητας ιδιωτών.
4. Την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς, με νομοθετική παρέμβαση που θα είναι εναρμονισμένη με τα διεθνής και ευρωπαϊκά επενδυτικά δεδομένα,. Ο κ. Σταϊκούρας έχει αναφέρει στο παρελθόν ότι το νομοσχέδιο αυτό αναμένεται να κατατεθεί τον Ιανουάριο του 2020.
5. Την ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, μέσω της εμπροσθοβαρούς αξιοποίησης των διαθέσιμων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων που επί μακρόν «λιμνάζουν», της εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων που συστηματικά τα τελευταία χρόνια υποεκτελείται, καθώς και της μείωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου που παραμένουν σταθερά υψηλές.
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, η υλοποίηση αυτού του σχεδίου και των άμεσων προτεραιοτήτων του, η επίτευξη υψηλότερου ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης, η διατήρηση χαμηλού κόστους δανεισμού της Ελληνικής Δημοκρατίας, η πρόωρη αποπληρωμή του ακριβού τμήματος του δανείου από το ΔΝΤ και η αξιοποίηση των κερδών από τη διακράτηση ομολόγων σε αναπτυξιακές πρωτοβουλίες θα ενισχύσουν τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους, ανοίγοντας τον δρόμο για τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων, από το 2021.