Το πρώτο είναι να υπάρξει μια επίσημη πρώτη επιβεβαίωση ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019 θα φτάσει το 3,5% του ΑΕΠ. Ετσι, οι εκπρόσωποι των ομάδων των θεσμών να προχωρήσουν στην 4η αξιολόγηση χωρίς εκκρεμότητες για το δημοσιονομικό στόχο.
Το δεύτερο θέμα θα είναι να οριστικοποιηθούν τα θέματα της 4ης αξιολόγησης αφού μετά τις διαδοχικές εκλογές (ευρωεκλογές, εθνικές) και την αλλαγή κυβέρνησης όλα έχουν μείνει πίσω.
Το τρίτο θέμα που θα συνεχίσει να συζητείται είναι το πακέτο των προεκλογικών εξαγγελιών για μειώσεις φόρων και η εφαρμογή τους από το 2020 και μετά σε συνδυασμό με τους ετήσιους δημοσιονομικούς στόχους που θέλει η ελληνική κυβέρνηση να αναθεωρήσει προς τα κάτω το ταχύτερο δυνατό.
Αποπληρωμή ΔΝΤ
Αφού υπάρξει η επιβεβαίωση ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος επιτυγχάνεται για φέτος, η ελληνική πλευρά θέλει να ξεκινήσει μέσα στο καλοκαίρι τις συζητήσεις με το Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας για τη μερική αποπληρωμή του ΔΝΤ που πάγωσε λόγω των εκλογών, αλλά και την υποψία που υπήρχε ότι η Ελλάδα θα χάσει για φέτος το στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Με δεδομένη αυτήν την εκκρεμότητα αλλά και το γεγονός ότι η νέα κυβέρνηση δεν έχει προλάβει να έχει ένα μετρίσιμο αποτέλεσμα από τις μεταρρυθμίσεις που θέλει να προωθήσει, ο οίκος αξιολόγησης Moody’s, που θα κάνει νέα αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας την Παρασκευή 23 του μήνα θα διατηρήσει σταθερή τη βαθμολογία του για την Ελλάδα.
Το πρόγραμμα
Η πρώτη συνάντηση με τους εταίρους και δανειστές θα γίνει στην πρώτη συνεδρίαση της ομάδας εργασίας της ευρωζώνης (EuroWorking Group) στις 5 Σεπτεμβρίου, όπου αναμένεται να τεθεί η ατζέντα των συζητήσεων. Το άτυπο Eurogroup της Φινλανδίας θα είναι η πρώτη σύνοδος των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης μετά τις ευρωεκλογές, όπου θα γίνει επί της ουσίας συζήτηση για την Ελλάδα. Οι υπουργοί Οικονομικών του ευρώ θα ακούσουν τον Ελληνα ομόλογό τους να εξηγεί τις κατευθύνσεις πολιτικής της Ελλάδας για τα έτη από το 2020 και τα επόμενα χρόνια.
Τρεις μέρες αργότερα θα φτάσουν στην Αθήνα τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών συλλέγοντας στοιχεία και προβλέψεις για τη διετία 2019-2020. Ιδιαίτερη έμφαση αναμένεται να δοθεί στη συλλογή των εσόδων και την πορεία της ρύθμισης των 120 δόσεων για Ταμεία και εφορίες. Τρεις μέρες αργότερα θα έρθουν στην Αθήνα και οι επικεφαλής ώστε να συζητηθεί το κλείσιμο του προϋπολογισμού του 2019 και ο προϋπολογισμός του επόμενου χρόνου.
Για το 2020
Τα δύσκολα θέματα για τον επόμενο χρόνο θα είναι τρία συν ένα:
Το πρώτο θα είναι η οριστικοποίηση της πρόβλεψης του πρωτογενούς πλεονάσματος χωρίς νέες παρεμβάσεις ώστε να οριστικοποιηθεί και το περιθώριο για νέες παρεμβάσεις στο μέτωπο της φορολογίας για τον επόμενο χρόνο.
Το δεύτερο είναι το αν θα εφαρμοστεί και πώς η αναστολή της μείωσης του αφορολογήτου που ψηφίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση λίγο πριν από τις εκλογές. Το οικονομικό επιτελείο διαβεβαιώνει ότι το αφορολόγητο όριο δεν θα μειωθεί.
Το τρίτο είναι να επιβεβαιωθεί ότι υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για να εφαρμοστεί, από το 2020, το πακέτο των πρόσθετων παρεμβάσεων που θέλει να εφαρμόσει η κυβέρνηση κυρίως στον κλάδο των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος είναι να ξεκινήσει η μείωση των συντελεστών της φορολογίας εισοδήματος (από το 28% στο 24% για το 2020 και από το 24% στο 20% για το 2021), η μείωση της φορολογίας των μη διανεμόμενων κερδών και η θέσπιση πλέγματος κινήτρων για την αναζωογόνηση της οικοδομής (αναστολή επιβολής ΦΠΑ και φόρου υπεραξίας για τρία χρόνια, εκπτώσεις φόρου για ενεργειακή αναβάθμιση).
Το τέταρτο είναι το πότε και πώς θα εφαρμοστούν τα υπόλοιπα μέτρα μείωσης φόρων για τα φυσικά πρόσωπα που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση με ορίζοντα τετραετίας. Στην κατεύθυνση αυτή, οι διαπραγματεύσεις θα επικεντρωθούν στην αναθεώρηση των δημοσιονομικών στόχων ώστε να υπάρχει πρόσθετος χώρος για τα μέτρα των επόμενων ετών.
Απάντηση από Ν.Δ. για τα φορολογικά έσοδα
«Ο ΣΥΡΙΖΑ ζει στο δικό του πλανήτη»
Την έντονη αντίδραση του υπουργείου Οικονομικών προκάλεσε ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ που προσπαθούσε να οικειοποιηθεί την καλή πορεία του προϋπολογισμού για το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου.
Σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών τόνιζε ότι τα φορολογικά έσοδα Ιουνίου -δηλαδή επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- σημείωσαν υστέρηση έναντι του στόχου, κατά 290 εκατ. ευρώ, ενώ τα φορολογικά έσοδα Ιουλίου -δηλαδή επί διακυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας- σημείωσαν αύξηση έναντι του στόχου κατά 206 εκατ. ευρώ. Σημείωνε ακόμη ότι ο ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε την οικονομία με οικονομική μεγέθυνση 0,8%, την επέστρεψε στην ύφεση το 2015 και το 2016 και έκτοτε η οικονομία σέρνεται, με το ρυθμό ανάπτυξης να βρίσκεται στο 1,3% το πρώτο τρίμηνο του 2019, πολύ χαμηλότερα από τους στόχους.
Απαντώντας αργότερα σε νέες αιχμές του ΣΥΡΙΖΑ το ΥΠΟΙΚ υπενθύμιζε την ευθύνη της αξιωματικής αντιπολίτευσης για τα επιπλέον 100 δισ. ευρώ χρέους που βεβαιώνουν εκπρόσωποι των θεσμών και κατέληγε. «Αποδεικνύεται όμως, για ακόμη μία φορά, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ζει στο δικό του πλανήτη»
Από την έντυπη έκδοση