Μετά το διάδοχο του νόμου Κατσέλη, προσχέδιο, το οποίο έχει σταλεί ήδη στις Βρυξέλλες, μέσα στις επόμενες ημέρες το οικονομικό επιτελείο θα στείλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού (DG Com) και το σχέδιο μαζικής μείωσης των κόκκινων δανείων που επεξεργάζεται από πέρσι τον Οκτώβριο το ΥΠΟΙΚ σε συνεργασία με το ΤΧΣ και με σύμβουλο την JP Morgan.
Το σχέδιο
Ως γνωστό το σχέδιο βασίζεται στην ιταλική λύση που δόθηκε για τη μείωση των κόκκινων δανείων: Τη μεταφορά ενός μεγάλου μέρους των κόκκινων δανείων ύψους 20 δισ. ευρώ από τους ισολογισμούς των τραπεζών σε μια εταιρία ειδικού σκοπού (SPV), η οποία θα τα διαχειριστεί. Η εταιρία θα εκδώσει τρεις σειρές ομολόγων: Τα υψηλής εξασφάλισης (senior bonds) θα αγοραστούν από τις τράπεζες, τα μεσαίας (Mezzanine bonds) και τα χαμηλής εξασφάλισης (Junior bonds), που θα αγοραστούν από ιδιώτες επενδυτές.
Το σχέδιο ΑPS (Asset Protection Scheme) προβλέπει ότι το Δημόσιο θα παρέχει εγγυήσεις για τις ζημιές στα ομόλογα των τραπεζών από τη δυναμική διαχείριση (δηλαδή της πωλήσεις με έκπτωση) των κόκκινων δανείων τους.
Η επίσπευση του σχεδίου προήλθε και από πίεση των Βρυξελλών, που δεν θέλουν με κανένα τρόπο να αναβληθεί το σχέδιο της μαζικής εκκαθάρισης κόκκινων δανείων για μετά τις ευρωεκλογές γιατί από τον Ιούνιο θα μετρά αντίστροφα ο χρόνος για το σημείο που οι ελληνικές τράπεζες θα πρέπει να αναζητήσουν νέα κεφάλαια. Χωρίς ένα κεντρικό σχέδιο που θα περιέχει και τη συμμετοχή του Δημοσίου κάτι τέτοιο μπορούσε να οδηγήσει σε καταστροφικά αποτελέσματα.
Δύο προβλήματα
Ενας ακόμη λόγος, που μαζί με το νόμο Κατσέλη θα «τρέξει» και το σχέδιο για τα κόκκινα δάνεια, είναι ότι χρειάζεται κάποιος χρόνος για να λυθούν τα δύο προβλήματα που έχουν προκύψει από τη διαμόρφωση της «ιταλικής λύσης» στην Ελλάδα. Το πρώτο αφορά στην προμήθεια που θα πρέπει να πληρώνουν οι τράπεζες στο Δημόσιο για τουλάχιστον μια πενταετία. Με δεδομένο ότι η Ελλάδα έχει χαμηλή πιστοληπτική διαβάθμιση η προμήθεια αυτή θα πρέπει να είναι ίση με το ασφάλιστρο κινδύνου (CDS) έναντι μη πληρωμής του ομολόγου. Η προμήθεια αυτή για την Ελλάδα φτάνει το 4% και θα εξανεμίσει τα χαμηλά κέρδη των τραπεζών κάνοντάς τες μη επιθυμητές από τους επενδυτές.
Το δεύτερο πρόβλημα είναι αν τα 6 -6,5 δισ. ευρώ που θα πρέπει να διαθέσει το Δημόσιο θεωρηθούν από την DG Com ως κρατική επιδότηση, κάτι που απαγορεύεται από το Ευρωπαϊκό Δίκαιο . Ωστόσο από ελληνικής πλευράς θεωρείται ότι το προηγούμενο της Ιταλίας δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα για την Ελλάδα.
Πρώτη κατοικία
Στο μεταξύ, το προσχέδιο της συμφωνίας της περασμένης Πέμπτης του κυβερνητικού επιτελείου με τους τραπεζίτες για το νέο νόμο Κατσέλη έχει σταλεί ήδη για περαιτέρω επεξεργασία στις εποπτικές αρχές (EKT – SSM ) και την Commission.
Ο στόχος είναι μέχρι και τα μέσα της εβδομάδας να έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία και να έχουν ενσωματωθεί οι παρατηρήσεις και οι αλλαγές που θα προτείνουν οι Ευρωπαίοι επόπτες και να αρχίσει να εγγράφεται ο νόμος που θα αντικαταστήσει το νόμο Κατσέλη- Σταθάκη μετά το τέλος του μήνα. Την Παρασκευή αναμένεται το κείμενο να σταλεί στη Βουλή ώστε να ψηφιστεί πριν από το τέλος του μήνα.
Παράλληλα, μέσα στην εβδομάδα αναμένεται να ενεργοποιηθεί και η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων του διευρυμένου στεγαστικού επιδόματος για νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα, που θα κυμαίνεται από 70 έως 210 ευρώ.
Καθυστερήσεις σε μέτρα και αποκρατικοποιήσεις
Το πλαίσιο για τις τράπεζες μαζί με την αποδοχή για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ και της συμπλήρωσης της στελέχωσης της ΑΑΔΕ θα είναι οι μοναδικές σημαντικές δεσμεύσεις της χώρας που θα εμφανίζονται ως ολοκληρωμένες στην έκθεση.
Η αποτυχία του διαγωνισμού για τη διάθεση των αδειών των τεσσάρων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ θα προσπαθήσει να διασκεδαστεί με την έναρξη του διαγωνισμού για το Καζίνο στο Ελληνικό μέσα στην εβδομάδα, που είναι στο τελευταίο στάδιο πριν από την έναρξη της επένδυσης.
Κατά τα λοιπά, στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων χαμένη υπόθεση θεωρείται η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας και των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας ενώ στο παρά πέντε είναι πιθανό να υπογραφεί και η σύμβαση για την επέκταση της διαχείρισης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Παγωμένος βρίσκεται επίσης και ο στόχος για το σχεδιασμό αξιοποίησης της δημόσιας ακίνητης περιουσίας από την ΕΕΣΥΠ.
Θέματα που άπτονται της ολοκλήρωσης των κέντρων παροχής πρωτοβάθμιας Υγείας και της εφαρμογής επιστροφών (claw back rebate) βρίσκονται στην… ύλη που θα μεταφερθεί στην τρίτη αξιολόγηση. Το ίδιο και οι διορισμοί ανεξάρτητων γενικών γραμματέων στα υπουργεία αλλά και η δευτερεύουσα νομοθεσία για την περαιτέρω διευκόλυνση των αδειοδοτήσεων σε επιχειρήσεις.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου