Στα μέσα Δεκεμβρίου, έλαβαν το «πράσινο φως» από τους Ευρωπαίους εταίρους τους, αποκτώντας τα ίδια προνόμια και για τα χερσαία σύνορα. Η πλήρης ένταξη της Ρουμανίας (19 εκατ. κάτοικοι) και της Βουλγαρίας (6,5 εκατ.) κατέστη δυνατή αφού η Αυστρία ήρε το «βέτο» της. Ετσι, στον χώρο Σένγκεν σήμερα είναι ενταγμένες οι 25 από τις 27 χώρες-μέλη της Ενωσης, καθώς και οι συνδεδεμένοι γείτονές τους, η Ελβετία, η Νορβηγία, η Ισλανδία και το Λιχτενστάιν.
Χωρίς ελέγχους
Περισσότεροι από 400 εκατομμύρια άνθρωποι μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα, χωρίς να υποβάλλονται σε ελέγχους. Τι σημαίνει όμως για την Ελλάδα αυτό; Η αίσθηση που έχει δημιουργηθεί με την ένταξη της Βουλγαρίας στη ζώνη Σένγκεν είναι ότι θα δυναμώσει ακόμη περισσότερο ο ελληνικός τουρισμός, αφού υπάρχει πλέον μια δεξαμενή 425 εκατομμυρίων καταναλωτών από μία αγορά 29 κρατών. Αλλωστε τόσο οι Βούλγαροι όσο και οι Ρουμάνοι επιλέγουν εδώ και χρόνια τη χώρα μας για τις διακοπές τους, μόνο που πλέον δεν θα περιμένουν σε ουρές στους τελωνειακούς σταθμούς των συνόρων. Το παραπάνω είναι η μία πλευρά της ένταξής τους στη ζώνη Σένγκεν. Από την άλλη εκφράζεται η άποψη ότι οι Ελληνες της Βόρειας Ελλάδας, που βρίσκονται στα σύνορα με τη Βουλγαρία, θα προτιμούν να ξοδεύουν τα χρήματά τους εκεί με αποτέλεσμα να δημιουργείται οικονομική ασφυξία στους Ελληνες εμπόρους και επιχειρηματίες.

Σε απόγνωση
Στη Ροδόπη, από τα 150 πρατήρια καυσίμων που υπήρχαν, έχουν μείνει να λειτουργούν μόνο 60 και όπως λέει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ροδόπης, κ. Θεόδωρος Σαββάκης, οι πρατηριούχοι της περιοχής είναι σε απόγνωση.
«Η αλήθεια είναι ότι μετά την ένταξη της Βουλγαρίας στη ζώνη Σένγκεν έχει επηρεαστεί πάρα πολύ η αγορά της περιοχής μας. Γιατί τώρα υπάρχει και το ψυχολογικό αβαντάζ ότι δεν σταματούν στα σύνορα και αυτό δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού ειδικά για τους πρατηριούχους. Σκεφτείτε ότι η τιμή είναι τουλάχιστον 0,5 ευρώ φθηνότερη στα βενζινάδικα της γειτονικής χώρας και αυτό είναι μεγάλο πλήγμα για εμάς. Υπολογίζεται ότι τα πρατήρια υγρών καυσίμων από τις αρχές του χρόνου έχουν μια μείωση που μπορεί να ξεπερνά και το 20%, αυτό δείχνει ότι η αγορά είναι καταδικασμένη και ειδικά τα πρατήρια υγρών καυσίμων».
Χτύπημα
Ο κ. Γιώργος Τζαμπαζλής, αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) τόνισε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι «οι πρατηριούχοι στις παραμεθόριες περιοχές δέχονται άλλο ένα χτύπημα, καθώς η διέλευση πλέον στη Βουλγαρία είναι ανεμπόδιστη, μετρώντας σωρεία πολιτών να συρρέουν καθημερινά με αντίκτυπο τη σημαντική συρρίκνωση των τζίρων όλων των επιχειρήσεων στις παραμεθόριες περιοχές. Η κατάσταση είναι κρίσιμη, βουλιάζει η τοπική επιχειρηματικότητα, συνάδελφοι βάζουν λουκέτο στις επιχειρήσεις τους! Απαιτούνται γενναίες, καθοριστικές παρεμβάσεις στήριξης των πρατηρίων και επιχειρήσεων της περιοχής, που αιμορραγούν εξαιτίας της αθρόας εξόρμησης των καταναλωτών για εφοδιασμό καυσίμων και λοιπών αγαθών από τη γειτονική Βουλγαρία, λόγω της τεράστιας απόκλισης τιμών καυσίμων κίνησης που οφείλεται στους υψηλούς ΕΦΚ και ΦΠΑ που ισχύουν στην Ελλάδα. Οι αριθμοί είναι χαρακτηριστικοί. Το υγραέριο κίνησης στη γείτονα χώρα πωλείται 350 ευρώ ο τόνος φτηνότερα από ό,τι πουλάνε εδώ τα δικά μας διυλιστήρια. Η αμόλυβδη βενζίνη έχει μέση τιμή στη Βουλγαρία 500 ευρώ το κυβικό (0,50 ευρώ το λίτρο) φθηνότερα από τη χώρα μας».

Τουρισμός
Οι Ελληνες καταναλωτές που φεύγουν πλέον ακόμη πιο εύκολα προς τη Βουλγαρία, εκτός από καύσιμα προμηθεύονται και είδη διατροφής. «Η αγορά είναι καταδικασμένη, ειδικά τα βενζινάδικα, αλλά και τα σούπερ μάρκετ και τα παντοπωλεία. Γιατί ο καταναλωτής που φεύγει για τη Βουλγαρία εκτός του ότι πάει για φθηνά καύσιμα, αγοράζει και τρόφιμα στα βουλγαρικά σούπερ μάρκετ που οι τιμές είναι φθηνότερες. Και μπορεί εδώ να έχουμε πιο ποιοτικά είδη, αλλά ένας που μετράει κάθε ευρώ που ξοδεύει προτιμά την τιμή από την ποιότητα ενός προϊόντος» λέει ο κ. Σαββάκης, ενώ ο κ. Τζαμαζλής επισημαίνει ακόμη ένα σημαντικό θέμα. «Λέγεται ότι θα αυξηθεί ο τουρισμός. Μα στη Ροδόπη δεν έχουμε υποδομές. Είμαστε από τους λίγους νομούς με κλειστά ξενοδοχεία. Εδώ οι Βούλγαροι και οι Ρουμάνοι που περνάνε φεύγουν για Χρυσούπολη, Κεραμωτή, Καβάλα, Χαλκιδική και Αλεξανδρούπολη. Ο Νομός Ροδόπης έχει φοβερές παραλίες ανεκμετάλλευτες. Το τουριστικό περίπτερο έκλεισε πριν από δυο χρόνια και ακόμη ο Δήμος Κομοτηνής δεν έχει κάνει τα έγγραφα για να το δουλέψει κάποιος και να έρθει κόσμος. Σε δηλώσεις του ο Σωτήρης Κοτσαμπάς, πρόεδρος Επαγγελματιών Εμπόρων Βιοτεχνών Σερρών, αναφέρθηκε και στο παραεμπόριο: «Ηδη γίνονταν εισαγωγές χωρίς παραστατικά, υπάρχει έντονος προβληματισμός».
Η ΘΕΤΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ
Γ. Κύρτσης: «Στηρίζουν τα καταστήματά μας»
Στον αντίποδα της δύσκολης πραγματικότητας που παρουσιάζεται στη Ροδόπη και σε άλλες περιοχές που συνορεύουν με τη Βουλγαρία οι δηλώσεις του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Δράμας και αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Μακεδονίας και Θράκης, Γιώργου Κύρτση, ο οποίος ανέφερε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι η είσοδος της Βουλγαρίας στη ζώνη Σένγκεν από την 1η Ιανουαρίου 2025 έχει αρκετά οικονομικά οφέλη για τη χώρα μας.
«Επισκεψιμότητα»
«Θεωρώ ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα στην Ελλάδα από τη στιγμή που άνοιξαν τα σύνορα, χωρίς τελωνεία. Θα έλεγα μάλιστα ότι η ζωή στη Βουλγαρία έχει ακριβύνει και έτσι βλέπουμε μεγάλη επισκεψιμότητα από τη γειτονική χώρα. Ερχονται και στηρίζουν τα καταστήματά μας, τα εμπορικά, αλλά κυρίως την εστίαση. Πριν από χρόνια υπήρχε το πρόβλημα όπου έφευγαν από τη Δράμα για να πάνε να βάλουν βενζίνη ή να αγοράσουν διάφορα είδη από τη Βουλγαρία. Πλέον αυτό έχει αρχίσει να μειώνεται πάρα πολύ. Και στη Δράμα αυτό που βλέπουμε είναι ότι οι Βούλγαροι που έρχονταν δεν έμεναν στη Δράμα, πήγαιναν προς Καβάλα. Τώρα όμως βλέπουμε ότι υπάρχει και επισκεψιμότητα στην πόλη μας και στα καταστήματά μας. Η εικόνα λοιπόν που έχουμε αυτή τη στιγμή είναι διαφορετική μετά την ένταξη της Βουλγαρίας στη ζώνη Σένγκεν. Επίσης αυτό που βλέπουμε είναι ότι υπάρχει και μεγάλη ανοικοδόμηση από Βούλγαρους, οι οποίοι έρχονται κυρίως στην Καβάλα και στα παραθαλάσσια και αγοράζουν ακίνητα, ενώ και στη Δράμα αγοράζουν διαμερίσματα».