Ανεξέλεγκτο έχει καταστεί το λαθρεμπόριο πετρελαιοειδών στη χώρα μας, καθώς η ολιγωρία που επιδεικνύει η κυβέρνηση στην εφαρμογή μέτρων διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου απέναντι στα μεγάλα και ισχυρά συμφέροντα των λαθρεμπόρων αγγίζει πλέον τα όρια της εγκληματικής αδιαφορίας.
Το πληροφοριακό σύστημα ελέγχου εισροών-εκροών των ποσοτήτων υγρών καυσίμων που εισέρχονται και διακινούνται στην ελληνική αγορά έχει καταστεί πλέον διάτρητο και άχρηστο. Αιτία η έλλειψη ενδιαφέροντος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών να επιταχύνει τις διαδικασίες επέκτασής του σε όλη την αλυσίδα διακίνησης και πώλησης καυσίμων, αλλά και να κλείσει όλες τις «τρύπες» που υπάρχουν στη λειτουργία του.
Επιπλέον, δύο άλλα πολύ σημαντικά μέτρα αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου πετρελαιοειδών, η ιχνηθέτηση των ποσοτήτων των υγρών καυσίμων που μεταφέρονται με χερσαία και πλωτά μέσα, καθώς επίσης και η τοποθέτηση GPS σε όλα τα μέσα μεταφοράς καυσίμων έχουν «παγώσει» και δεν εφαρμόζονται με ευθύνη των συναρμοδίων υπουργείων Οικονομικών, Οικονομίας, Μεταφορών και Ναυτιλίας.
Ετσι, τα κυκλώματα του λαθρεμπορίου καυσίμων, που εκτιμάται ότι με τη δράση τους προκαλούν απώλεια φορολογικών εσόδων ύψους 1 δισ. ευρώ ετησίως, παραμένουν στο απυρόβλητο.
Ολιγωρία
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα κατέγραψε ο «Ε.Τ.»:
1. Αν και έχουν περάσει οκτώ ολόκληρα χρόνια από τότε που νομοθετήθηκε η υποχρέωση εγκατάστασης του συστήματος εισροών-εκροών σε όλες τις επιχειρήσεις και τα μέσα διακίνησης και πώλησης πετρελαιοειδών, το συγκεκριμένο σύστημα έχει εγκατασταθεί μέχρι σήμερα σε ποσοστό σχεδόν 100% μόνο στα πρατήρια υγρών καυσίμων. Το σύστημα δεν έχει επεκταθεί ακόμη στο σύνολο των χώρων των διυλιστηρίων και των φορολογικών αποθηκών, ενώ δεν έχει καν ξεκινήσει η εγκατάστασή του στα πλωτά μέσα μεταφοράς καυσίμων!
Ειδικότερα, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη ενημέρωση που έγινε στη Βουλή, πριν από ένα χρόνο (στα μέσα Σεπτεμβρίου 2016) από τον τότε αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη, το σύστημα εισροών-εκροών έχει τοποθετηθεί στο 98% των βενζινάδικων και στο 72% των δομών για διυλιστήρια και φορολογητέες αποθήκες. Ο κ. Αλεξιάδης είχε τονίσει ότι είμαστε στο στάδιο όπου πιέζουμε να εφαρμοστούν αυτά τα πράγματα και θα πιέσουμε να εφαρμοστούν πιο γρήγορα και να εφαρμοστεί και το νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει στο σύστημα εισροών-εκροών». Ο τότε αναπληρωτής υπουργός δεν έκανε καμία αναφορά στην εφαρμογή του μέτρου στα πλωτά και στα χερσαία μέσα μεταφοράς, καθώς ούτε τότε ούτε τώρα έχει ξεκινήσει η διαδικασία εγκατάστασης του συστήματος στα συγκεκριμένα μέσα! Επιπλέον, το σύστημα δεν έχει εγκατασταθεί καν στις εγκαταστάσεις διακίνησης καυσίμων των Ενόπλων Δυνάμεων ούτε στα πρατήρια των αφορολόγητων καυσίμων ούτε στις εγκαταστάσεις των αεροδρομίων!
* Το σύστημα, εκεί όπου υποτίθεται ότι έχει ενεργοποιηθεί, υπολειτουργεί, καθώς οι επιχειρήσεις στις οποίες αυτό έχει εγκατασταθεί στέλνουν μεν στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών στοιχεία για τις εισροές και τις εκροές των ποσοτήτων καυσίμων προς και από τους δικούς τους χώρους, αλλά τα στοιχεία αυτά απλώς συσσωρεύονται και δεν υπόκεινται σε επεξεργασία ούτε διασταυρώνονται.
* Στα διυλιστήρια το σύστημα εισροών-εκροών, όπου έχει εγκατασταθεί, καταγράφει μόνο τις ποσότητες που βγαίνουν από τις εγκαταστάσεις. Τα βυτιοφόρα και τα πλοιάρια που παραλαμβάνουν καύσιμα από τα διυλιστήρια δεν έχουν σύστημα εισροών-εκροών και έτσι οι ποσότητες που διακινούνται από αυτά δεν είναι δυνατό να ελεγχθούν πού διατέθηκαν. Ο έλεγχος δεν είναι πλήρης σε όλη την αλυσίδα διακίνησης και εμπορίας καυσίμων με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να διασταυρωθούν τα δεδομένα των ποσοτήτων που πωλήθηκαν χονδρικώς με τα δεδομένα των ποσοτήτων που τελικά πωλήθηκαν λιανικώς στους τελικούς καταναλωτές.
2. Στο συρτάρι έχει μείνει και το μέτρο για ιχνηθέτηση των καυσίμων. Η ιχνηθέτηση είναι μια μέθοδος με την οποία σε κάθε ποσότητα πετρελαίου που προορίζεται να μεταφερθεί από τις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων για εφοδιασμό πλοίων ή για μεταφόρτωση σε δεξαμενές εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και από κει σε δεξαμενές πρατηρίων χύνεται ένα ειδικό χημικό υγρό με ιχνοστοιχεία, το οποίο οπουδήποτε κι αν βρίσκεται η διακινούμενη ποσότητα «εκπέμπει» πληροφορίες για τον τόπο προέλευσης, το χρόνο έναρξης της μετάγγισης από τις εγκαταστάσεις αποστολής, το χρόνο έναρξης της μεταφοράς, το ακριβές μέγεθος της ποσότητας και τον τόπο προορισμού. Συνεπώς, εάν το καύσιμο βρεθεί σε τόπο αδικαιολόγητα απομακρυσμένο από τη συνήθη διαδρομή μεταξύ τόπου φόρτωσης και εκάστοτε προορισμού, σημαίνει συναγερμός στις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες για να επέμβουν και να «μπλοκάρουν» κάθε ενέργεια λαθρεμπορίας.
Η κυβέρνηση, αντί να προωθήσει τάχιστα αυτό το μέτρο, το απενεργοποίησε. Η απαιτούμενη για την ενεργοποίησή του Κοινή Υπουργική Απόφαση δεν έχει ακόμη εκδοθεί, παρά το γεγονός ότι η αρμόδια διυπουργική ομάδα εργασίας (αποτελούμενη από υπηρεσιακά στελέχη των υπουργείων Οικονομικών, Οικονομίας-Ανάπτυξης-Τουρισμού, Υποδομών-Μεταφορών-Δικτύων και Περιβάλλοντος-Ενέργειας), η οποία είχε αναλάβει να μελετήσει το θέμα και να συντάξει πόρισμα με πρόταση για το σχέδιο κειμένου της συγκεκριμένης απόφασης, έχει ολοκληρώσει το έργο της εδώ και πάνω από 1 χρόνο!
3. Καμία πρόοδος εδώ και 1 χρόνο δεν έχει σημειωθεί, τέλος, και όσον αφορά το μέτρο της εγκατάστασης GPS σε βυτιοφόρα και πλοία εφοδιασμού καυσίμων. Το μέτρο έχει «παγώσει», με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή καμία παρακολούθηση της πορείας των μέσων μεταφοράς καυσίμων, ώστε να διαπιστώνεται εάν υπάρχουν παρεκκλίσεις από τις διαδρομές που πρέπει να κανονικά να ακολουθούνται.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι μια Ομάδα Διοίκησης Εργου που είχε συσταθεί το 2016 για την παρακολούθηση και ολοκλήρωση των διαδικασιών υλοποίησης των παραπάνω μέτρων, αποτελούμενη από έξι υποομάδες, εδώ και ένα χρόνο υπολειτουργεί, καθώς δεν έχει προωθήσει την έκδοση καμία από τις απαιτούμενες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΛΑΙΤΣΑΚΗΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου