Με το προτεινόμενο άρθρο τίθεται η υποχρέωση των προμηθευτών να μην προβάλλουν και να μη διαθέτουν στην αγορά προϊόντα τα οποία ενέχουν κινδύνους για την ομαλή ψυχική, πνευματική ή ηθική ανάπτυξη των ανήλικων καταναλωτών και τους εκθέτουν σε κίνδυνο σεξουαλικής θυματοποίησης ή εκμετάλλευσης.
Επιπλέον, οι προμηθευτές δεν πρέπει να προβάλλουν προϊόντα που απευθύνονται σε ανήλικους καταναλωτές με τρόπο που στρεβλώνει την εικόνα της παιδικής ηλικίας, ιδίως μέσω της χρήσης προωθητικών ενεργειών που περιέχουν μηνύματα με σεξουαλικό περιεχόμενο ή σεξουαλικά υπονοούμενα.
«Μαύρη» λίστα
Προϊόντα που παραβιάζουν τις απαγορεύσεις θεωρούνται ιδίως αυτά που:
1 προκαλούν φόβο ή ανασφάλεια στους ανηλίκους,
2 παροτρύνουν σε παράνομη ή επιθετική συμπεριφορά ή χρήση βίας,
3 παροτρύνουν σε συμπεριφορές καταστροφής του περιβάλλοντος,
4 παροτρύνουν σε συμπεριφορές κακοποίησης ζώων,
5 καλλιεργούν διακρίσεις λόγω φυλής, φύλου, θρησκείας, ιθαγένειας, αναπηρίας ή σεξουαλικού προσανατολισμού,
«Καλάθι Χριστουγέννων»: Μειωμένες κατά 3% φέτος οι τιμές στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε σχέση με το 2023
6 εγείρουν πρόωρα, άμεσα ή έμμεσα, τον ερωτισμό μέσω λεκτικών ή εικονικών αναπαραστάσεων με σεξουαλικά μηνύματα που δεν συνάδουν με την εικόνα της παιδικής ηλικίας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αυτής,
7 αναπαράγουν στερεότυπα που θίγουν την ισότητα των δύο φύλων,
8 παροτρύνουν σε ανήθικες πράξεις,
9 παροτρύνουν τους ανηλίκους στη συμμετοχή τους σε τυχερά παίγνια ή προσομοιώνουν τυχερά παίγνια δημιουργώντας κίνδυνο εθισμού,
10 παροτρύνουν σε χρήση ναρκωτικών ουσιών,
11 μπορεί να εκθέτουν τους ανηλίκους σε κίνδυνο σεξουαλικής θυματοποίησης ή εκμετάλλευσης.
Εφαρμογές
Οι επιχειρήσεις που διαθέτουν, δωρεάν ή έναντι αμοιβής, τη χρήση ηλεκτρονικών παιχνιδιών και λοιπών ψηφιακών εφαρμογών σε ανήλικους καταναλωτές οφείλουν να λειτουργούν σύμφωνα με τον Κανονισμό Προστασίας Ανήλικων Καταναλωτών, με τον οποίο καθορίζονται οι προϋποθέσεις πρόσβασης και παραμονής των ανήλικων καταναλωτών στους φυσικούς ή ψηφιακούς χώρους χρήσης των ηλεκτρονικών παιχνιδιών και των λοιπών ψηφιακών εφαρμογών.
Στον Κανονισμό Προστασίας Ανήλικων Καταναλωτών (δευτερογενής νομοθεσία, αναμένεται προσεχώς) θα προβλέπονται οι διοικητικές κυρώσεις για την παράβασή του και θα καθορίζονται τα όργανα διενέργειας ελέγχων και επιβολής αυτών των κυρώσεων.
Σημειώνεται πως ως προμηθευτής λογίζεται και ο παραγωγός καταναλωτικού προϊόντος, ο αντιπρόσωπός του, ο εισαγωγέας καταναλωτικού προϊόντος σε κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ο διανομέας του και κάθε επαγγελματίας ο οποίος συμμετέχει στην αλυσίδα εφοδιασμού της αγοράς καταναλωτικού προϊόντος και μπορεί να επηρεάσει τα χαρακτηριστικά της ασφάλειάς του.
Ειδική Επιτροπή
Στο μεταξύ, στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων υπάρχει Επιτροπή Προστασίας Ανήλικων Καταναλωτών, η οποία αποτελεί συμβουλευτικό και γνωμοδοτικό όργανο του γενικού γραμματέα Εμπορίου για θέματα εφαρμογής της διάταξης. Ο πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος και τα μέλη της Επιτροπής, με τους αναπληρωτές τους, καθώς και ο γραμματέας αυτής ορίζονται με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με θητεία δύο ετών.
Η Επιτροπή, κατά τη διάρκεια των εργασιών της και εφόσον αυτό κρίνεται σκόπιμο ανάλογα με την υπό εξέταση καταγγελία, ζητά τη συνδρομή ή τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις της άλλων φορέων ή οργανισμών, των οποίων οι αρμοδιότητες είναι συναφείς με την υπό εξέταση υπόθεση.
Ειδήσεις σήμερα