«Η τραγωδία της ζωής έγκειται στο γεγονός ότι μας δίνει τη γνώση όταν μας έχει αφαιρέσει τα νιάτα», είχε πει ο Οσκαρ Ουάιλντ. Η γνώση ήταν που συντρόφεψε τον Ακριβό Τσολάκη μέχρι που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 93 ετών πριν από λίγες ημέρες. Η γνώση του ήταν που τον καθιέρωσε διεθνώς ως έναν από τους κορυφαίους διερευνητές αεροπορικών δυστυχημάτων.
Ηταν, επίσης, ιδρυτής του τομέα Ασφάλειας Πτήσεων, πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ) από το 2001 έως το 2011 και ενεργό μέλος της μέχρι τον θάνατό του. Από τα χέρια του είχαν περάσει 250 δυστυχήματα και όλες οι μεγάλες ελληνικές αεροπορικές τραγωδίες, κάποιες από τις οποίες παρουσιάζει σήμερα ο «Ε.Τ.» της Κυριακής μέσα από αποσπάσματα της αυτοβιογραφίας που άφησε παρακαταθήκη ο Ακριβός Τσολάκης με τίτλο «Τόλμα! Ενας τρόπος ζωής».
Το μοιραίο «Falcon»
Για το πρωθυπουργικό «Falcon», το 1999, που βούτηξε σε κενό αέρος με συνέπεια να χάσουν τη ζωή τους ο τότε αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Γιάννος Κρανιδιώτης, ο γιος του και πέντε ακόμη άτομα, ο Ακριβός Τσολάκης περιγράφει πώς είχε βρει εκείνος το μοιραίο αεροσκάφος πριν από το δυστύχημα: «Στο βάθος μέσα στο υπόστεγο, σε απελπιστική κατάσταση βρομιάς διέκρινα το “Falcon” με τους κύκλους της Ολυμπιακής στην ουρά και, βέβαια, την επιγραφή της Ολυμπιακής στα πλάγια της ατράκτου. Στο βάθος του υπόστεγου, σωριασμένα παλιά έπιπλα και παντού κουτσουλιές από περιστέρια, οι οποίες κοσμούσαν ακόμα και το stabilizer της ουράς του αεροπλάνου. Στο αεροπλάνο έμπαιναν όποιοι ήθελαν χωρίς στολές τεχνικών και ταυτότητες μερικές φορές. Αυτά ως προς την ασφάλεια και την προσβασιμότητα του αεροπλάνου. Από μια επίσκεψη στο γραφείο των ασχολουμένων με το αεροπλάνο, διαπίστωσα ότι ανήκε σαν ανεξάρτητο αεροπλάνο στην Ολυμπιακή, αυτή το συντηρούσε και το πετούσαν χειριστές της ύστερα από συνεννόηση της Διοίκησης της εταιρίας με την Ενωση Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας».
ΠΙΕΡΙΑ ΟΡΗ, 17-12-1997
Μια χαράδρα γεμάτη συντρίμμια
Σεισμός 4,2 Ρίχτερ στην Κω
Στις 17 Δεκεμβρίου 1997, ένα ουκρανικό επιβατικό αεροπλάνο προερχόμενο από το Κίεβο κατέπεσε στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους όλοι οι επιβαίνοντες. Για το συγκεκριμένο αεροπορικό δυστύχημα, ο Ακριβός Τσολάκης αναφέρει: «Τα μάτια μου αντίκριζαν μια εικόνα που μόνο σκηνή Κόλασης θύμιζε. Ολη η χαράδρα ήταν σκεπασμένη απ’ ό,τι είχε απομείνει από ένα ανθρώπινο κατασκεύασμα που μέχρι πριν από λίγο χρονικό διάστημα πετούσε περήφανα στον αέρα, μεταφέροντας εβδομήντα τέσσερις ανθρώπους. Ηταν ένα “Yakovlev 42” ουκρανικής εταιρίας, που είχε απογειωθεί από το Κίεβο στις 17 του μήνα με προορισμό το αεροδρόμιο “Μακεδονία” της Θεσσαλονίκης. Φτάνοντας και προσπαθώντας να ισορροπήσω πάνω στη χιονισμένη επιφάνεια του εδάφους, αισθάνθηκα κάτι απόκοσμο, κάτι σαν να πετούσαν από πάνω μας ψυχές, ψυχές που δεν είχαν φύγει ακόμα από την περιοχή. Η περιγραφή της εικόνας περιττεύει. Στη μνήμη μου όμως θα μείνουν αξέχαστα, συνθέτοντας μια άσβηστη τραυματική εμπειρία, δύο χέρια που ξεπρόβαλαν από ένα παράθυρο της ατράκτου πιασμένα σφιχτά, φορώντας βέρες, και μία μητέρα που κρατούσε το κοριτσάκι της σφιχτά στην αγκαλιά της κρεμασμένη στα κλωνάρια ενός δένδρου».
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ, 11-09-2004
Το τέλος ενός αγίου…
Ηταν 11 Σεπτεμβρίου του 2004 όταν το στρατιωτικό ελικόπτερο τύπου «Σινούκ», που μετέφερε τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Πέτρο στο Αγιον Ορος και τη συνοδεία του, κατέπεσε στη θάλασσα, ανοιχτά του Αθω. Συνολικά 17 νεκροί, ανάμεσά τους και ο Πατριάρχης. Για το συγκεκριμένο δυστύχημα ο Ακριβός Τσολάκης έγραψε: «Η όλη ιστορία άρχισε ανορθόδοξα. Ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Πέτρος Ζ’ με την ακολουθία του είχαν επισκεφθεί την Ελλάδα και στο πρόγραμμα ήταν και η επίσκεψη στο Αγιον Ορος. Η Πολιτεία έκρινε ότι θα έπρεπε να ταξιδέψει με ελικόπτερο “Σινούκ” της Αεροπορίας του Στρατού και όρισε το πλήρωμα, του οποίου ηγείτο ο διοικητής της μονάδας. Το κανονικό θα ήταν να πετάξει ο άγιος άνθρωπος με αεροπλάνο του Σμήνους Υψηλών Προσώπων της Πολεμικής Αεροπορίας, που είναι και ο ρόλος του… Το ελικόπτερο απογειώθηκε χωρίς να έχει έστω και κάποια επίβλεψη παρακολούθησης από κάποιο άλλο μέσο. Στην πορεία του προς τη Χερσόνησο του Αθω και σε μια φάση χωρίς να έχει ακουστεί τίποτα, κατέπεσε στη θάλασσα και σφράγισε, έτσι, ένα μυστήριο στα 830 μέτρα βάθος».
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ, 14-08-2005
Το μεσημέρι που έδυσε ο «Ηλιος»
Η πτήση 522 (HCY 522) των κυπριακών αερογραμμών Helios Airways, με το «Boeing 737-31S», αναχώρησε το πρωί της 14ης Αυγούστου 2005 στις 09:07 ώρα Ελλάδας από τη Λάρνακα της Κύπρου με προορισμό την Πράγα της Τσεχίας, με ενδιάμεση στάση στο Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», στην Αθήνα. Συνετρίβη περίπου 3 ώρες αργότερα, στις 12:03 ώρα Ελλάδας, σε λοφώδη περιοχή κοντά στην περιοχή του Γραμματικού. Οι 115 επιβάτες και τα 6 μέλη του πληρώματος έχασαν τη ζωή τους.
Σε δηλώσεις του το καλοκαίρι του 2022 με αφορμή την επέτειο της συντριβής του μοιραίου αεροσκάφους ο Ακριβός Τσολάκης είχε πει ότι η πτώση του αεροσκάφους της «Ηλιος» τον επηρέασε ψυχολογικά και έκλεψε για πάντα τον ύπνο του, ενώ είχε περιγράψει το γεγονός ως «γροθιά στο στομάχι» και το τραγικότερο που έχει ζήσει στη ζωή του. Στην αυτοβιογραφία του γράφει: «Στρίβοντας προς το Μαύρο Βουνό, διακρίναμε μια πλαγιά λόφου όπου υπήρχαν μεν φλόγες, αλλά κανένα συντρίμμι. Η μεγάλη φωτιά ερχόταν πίσω από τον αυχένα και προχωρήσαμε με τα πόδια… Το μέτωπο της φωτιάς είχε έναν άξονα βορειοδυτικά προς νοτιοανατολικά και παρά τις συνεχείς ρίψεις υγρού από το έδαφος και τον αέρα δεν έδειχνε σημεία περιορισμού.
Σε αυτό, βέβαια, συνέβαλε και ο ισχυρός άνεμος που κατηύθυνε τις φλόγες στα πεύκα, στα ξερά χόρτα και στα πεσμένα κουκουνάρια. Στην πρώτη στάθμη της κατωφέρειας κείτονταν δύο παιδάκια σαν να βρίσκονταν σε αγγελικό ύπνο. Λίγα μέτρα παρακάτω άρχιζε η διασπορά των σωμάτων, στην περιοχή όπου είχε διαλυθεί η άτρακτος, και η γραμμή έφτανε μέχρι τον θάλαμο διακυβέρνησης όπου βρισκόταν σε μια θανάσιμη αγκαλιά με το μέταλλο ο συγκυβερνήτης και μία συνοδός. Η επωμίδα με τα χρυσά γαλόνια στον ώμο του θύμιζε πόσο προσωρινή είναι η εξουσία, όταν επεμβαίνει η θανάσιμη μοίρα».
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ, 22-01-1973
Ο θάνατος του Αλέξανδρου Ωνάση
Δύο σελίδες από τις 490 σελίδες είναι αφιερωμένες στο αεροπορικό δυστύχημα του Αλέξανδρου Ωνάση. Ο Ακριβός Τσολάκης αναφέρει χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων: «Είναι γεγονός ότι ο Αλέξανδρος, κινούμενος από την επιθυμία του να σταθεί αντάξια δίπλα στον πατέρα του και βασιζόμενος στην αυτοπεποίθηση που παρέχει ο πλούτος, ενίοτε περνούσε την κόκκινη γραμμή και πλησίαζε το ρίσκο. Ομως, δίπλα του υπήρχαν άνθρωποι που είχαν τεράστια πείρα και εμπόδιζαν το ρίσκο να ξεπεραστεί. Το σενάριο που καλύπτει την τελευταία πτήση του “Piaggio” περιελάμβανε δύο πεπειραμένους κυβερνήτες που ακόμα και σήμερα είναι αδιανόητο ότι επέτρεψαν το να απογειωθεί με τα πηδάλια κλίσης συνδεδεμένα αντίστροφα. Κάτι το οποίο αρχικά θα έπρεπε να πιστοποιηθεί στον έλεγχο των εργασιών που είχαν γίνει από τους αρμοδίους…
Αν ανατρέξουμε το ιστορικό της πτήσης, το ατύχημα συνέβη στο “Piaggio P-136-L2” με ελληνικό νηολόγιο SX-BDC την 22.1.73. Σκοπός της πτήσης η απονομή ικανότητος πτήσης στον κυβερνήτη D. Mac Custer από τον εξουσιοδοτημένο ελεγκτή Α. Ωνάση, που είχε σύνολο ωρών 1.271, εκ των οποίων 49 στον τύπο και δεν είχε πετάξει στον τύπο τις τελευταίες ενενήντα ημέρες. Το σύνολο ωρών που ήταν σε δέκα τύπους τζετ, ελικοφόρων, ελικοπτέρων και ελαφρών αεροπλάνων. Στο αεροπλάνο επέβαινε και ο κυβερνήτης Mac Gregor. Οι δύο κυβερνήτες είχαν μαζί περισσότερες από 20.000 ώρες πτήσεων.
Στο αεροπλάνο δεν υπήρχε, όπως προβλεπόταν, check list, οπότε όλες οι ενέργειες γίνονταν από μνήμης. Είχε συμφωνηθεί μεταξύ του τότε αρχιχειριστή της Ολυμπιακής να είναι στην πτήση και ο ίδιος, αλλά ο Αλέξανδρος πιεζόταν από τον χρόνο και αναχώρησε χωρίς αυτόν. Σύμφωνα με τα γεγονότα, στις 15.11.72 αφαιρέθηκαν τα δύο χειριστήρια από τις βάσεις τους για αντικατάσταση. Στις 25.11.72 έγινε τοποθέτηση και επανασύνδεση των πηδαλίων. Λόγω λήξης της πλοϊμότητας έγιναν εργασίες χωρίς όπως βρέθηκε να ακολουθηθούν τα προβλεπόμενα από το τεχνικό έντυπο. Δεν έγινε δοκιμή αέρος. Τελικά, το αεροπλάνο παραδόθηκε στον Αλέξανδρο στις 22.11.73. Το αεροπλάνο έμεινε στο έδαφος περίπου 67 μέρες».
Ειδήσεις σήμερα
Μεθυσμένη ανάγκασε την προσγείωση του αεροπλάνου στην Θεσσαλονίκη – Επιτέθηκε στο πλήρωμα
Guardian: Απέλυσαν σκιτσογράφο που συνεργάζονταν επί 40 χρόνια λόγω… Νετανιάχου
Καιρός: «Προειδοποίηση» Μαρουσάκη… «Έρχονται νέες πλημμύρες» – Δύσκολο το επόμενο διήμερο