Ενώ η Γερμανία στιγματίζεται ως ο νέος «μεγάλος ασθενής» της Ευρώπης, ο Πράσινος αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομίας, Ρόμπερτ Χάμπεκ, που προπηλακίστηκε από αγρότες μέσα στο φέρι μποτ με το οποίο επέστρεφε από τις χριστουγεννιάτικες διακοπές, προειδοποίησε σε βιντεοσκοπημένο μήνυμα. «Κυκλοφορούν φήμες για φανταστικά πραξικοπήματα, σχηματίζονται εξτρεμιστικές ομάδες και εθνικιστικά σύμβολα εκτίθενται ανοιχτά», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Οντως, σε κάποια από τα τρακτέρ και τα φορτηγά που απέκλεισαν από χθες τα ξημερώματα τη λεωφόρο προς την Πύλη του Βρανδεμβούργου στο Βερολίνο και πλήθος εθνικών και επαρχιακών δρόμων της Γερμανίας, ακόμη και τα σύνορα με τη Γαλλία, αναρτήθηκαν πανό με συνθήματα πολιτικού περιεχομένου όπως «Δεν υπάρχει μπίρα χωρίς αγρότες» και σύμβολα της «Εναλλακτικής για τη Γερμανία» (AfD).
To ακροδεξιό κόμμα απολαμβάνει υποστήριξης 23% στην τελευταία δημοσκόπηση της INSA έναντι 31% της Χριστιανοδημοκρατικής Ενωσης (CDU) και ενστερνίζεται όλα τα αιτήματα των αγροτών και των πληττόμενων από τη δημοσιονομική λιτότητα κοινωνικών τάξεων, κατηγορώντας στην τελευταία του ανακοίνωση την κυβέρνηση ότι όλα αυτά είναι συνέπειες της «πολιτικής αποβιομηχάνισης» που εφαρμόζει. Η AfD μάλιστα δήλωσε έτοιμη να «αναλάβει τις (σ.σ.: κυβερνητικές) ευθύνες της προς όφελος του λαού». Η «Εναλλακτική» προβάλλει ως φαβορί στις εκλογές τριών κρατιδίων που θα γίνουν τον Σεπτέμβριο στην Ανατολική Γερμανία, αφού προηγουμένως επιβεβαιώσει τη δεύτερη θέση της στις ευρωεκλογές του Ιουνίου.
Οι Γερμανοί αγρότες, που αποτελούν το 2% του εργατικού δυναμικού της χώρας και απασχολούνται σε 256.000 επιχειρήσεις του κλάδου, διαμαρτύρονται για απώλειες 900 εκατ. ευρώ από επιδοτήσεις καυσίμων και φοροαπαλλαγές, που θα καταργηθούν σταδιακά έως το 2026, ύστερα από την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου, το οποίο απαγόρευσε στην κυβέρνηση SPD-Πρασίνων-Φιλελευθέρων να δαπανήσει όσα θα ήθελε στον προϋπολογισμό του 2024. Η μόνη υποχώρηση του καγκελάριου Σολτς ήταν να μειώσει την επιδότηση καυσίμων κατά 40% φέτος και 30% το 2025 αντί να την καταργήσει ακαριαία. Πλην όμως ο αγροτικός κόσμος δεν το δέχθηκε.
Το πρόβλημα για την κυβέρνηση είναι ότι οι διαμαρτυρίες των αγροτών -που προειδοποιούν ότι οι ίδιοι θα μείνουν άνεργοι και η χώρα χωρίς τρόφιμα- υποστηρίζονται από το 91% της κοινής γνώμης. Ελάχιστα την παρηγορεί το γεγονός ότι η εθνική αγροτική ένωση DBV αποστασιοποιήθηκε από τον πολιτικό εναγκαλισμό της Ακροδεξιάς.
Εν τω μεταξύ τεράστια προβλήματα αναμένεται να δημιουργήσει η απεργία των εργαζομένων στους γερμανικούς σιδηροδρόμους (αύριο στις εμπορικές αμαξοστοιχίες και στις 10-12 Ιανουαρίου και στις επιβατικές) με αίτημα μισθολογικές αυξήσεις 555 ευρώ, εφάπαξ επίδομα ενεργειακής κρίσης/πληθωρισμού 3.000 ευρώ και μείωση των εβδομαδιαίων ωρών εργασίας από 38 σε 35. Η διοίκηση των γερμανικών σιδηροδρόμων Deutsche Bahn ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να προσφύγει σε δικαστήριο της Φρανκφούρτης για να κηρύξει την απεργία παράνομη.
Επί ποδός και οι οδηγοί φορτηγών
Ο πονοκέφαλος όμως για την κυβέρνηση Σολτς δεν περιορίζεται στις κινητοποιήσεις των αγροτών, καθώς με απεργίες απειλούν τις επόμενες μέρες και οι οδηγοί φορτηγών στη Γερμανία, λόγω των αυξήσεων στις τιμές των διοδίων. Στην αλυσίδα των κινητοποιήσεων προστίθεται από σήμερα και μερίδα των νοσοκομειακών γιατρών της Γερμανίας που απειλούν να κλείσουν χειρουργεία εφόσον η κυβέρνηση δεν αυξήσει τις δαπάνες για την Υγεία και δεν προσλάβει περισσότερο προσωπικό για να τους ανακουφίσει από το φόρτο εργασίας.