ΤΟ πρώτο ζήτημα είναι πως όταν πηγαίνεις στο σούπερ μάρκετ ψάχνεις με μεγεθυντικό φακό να βρεις ποια προϊόντα είναι στο «καλάθι». Οι εταιρίες έχουν βάλει κάτι μικρά ταμπελάκια, που δεν φαίνονται. Αντιθέτως, προμοτάρουν τις δικές τους προσφορές με πολύ καλύτερο τρόπο.
ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ πως αυτό θα αλλάξει ύστερα από παρέμβαση του υπουργείου Ανάπτυξης και τα σούπερ μάρκετ θα υποχρεωθούν να βάλουν πιο μεγάλες και ευκρινείς ταμπέλες.
ΙΣΩΣ το υπουργείο θα έπρεπε να υποχρεώσει τα σούπερ μάρκετ να φτιάξουν ένα «διάδρομο» με ράφια αποκλειστικά με τα 51 προϊόντα από το «καλάθι του νοικοκυριού», ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν ότι εκεί βρίσκονται όλα μαζί συγκεντρωμένα.
ΤΟ πρόβλημα είναι πως στην πραγματικότητα τα ίδια τα σούπερ μάρκετ μποϊκοτάρουν το «καλάθι του νοικοκυριού». Θέλουν να το δουν να αποτυγχάνει και να καταργείται.
ΑΥΤΟ είναι άκρως προκλητικό. Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι τα καθαρά κέρδη των σούπερ μάρκετ εκτινάχθηκαν τα έτη 2020 και 2021 λόγω της πανδημίας. Στην ουσία υπήρξαν υπερκέρδη δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Τα στοιχεία από τη φετινή χρονιά δείχνουν πως λόγω του πληθωρισμού υπάρχει ένα «φρένο» στα κέρδη, αλλά όχι ότι δεν βγάζουν χρήμα. Και, μάλιστα, πολύ χρήμα.
ΟΙ μεγάλες αλυσίδες θα έπρεπε από μόνες τους να στηρίξουν τους καταναλωτές. Εχουν το περιθώριο να συγκρατήσουν τις τιμές και να μην παρατηρούνται φαινόμενα αισχροκέρδειας.
ΔΕΝ γίνεται από τη μια πλευρά να εκμεταλλεύονται τα δύο χρόνια με τα lockdowns για να εκτινάξουν τα κέρδη τους και από την άλλη, μόλις στριμώχτηκαν λιγάκι, να αυξάνουν υπέρμετρα τις τιμές τους.
ΝΑΙ, σωστά, η αγορά πρέπει να ρυθμίζεται μόνη της. Αλλά πρέπει να υπάρχουν και κάποια όρια. Δεν γίνεται ο καθένας να πουλάει ό,τι θέλει όσο θέλει.
ΑΝ οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ δεν δείχνουν τη διάθεση να συνεργαστούν με το «καλό» σύμφωνα με όσα έχει νομοθετήσει το υπουργείο Ανάπτυξης για το «καλάθι του νοικοκυριού», τότε θα πρέπει να αναγκαστούν να το κάνουν έστω και με το… ζόρι. Η κυβέρνηση οφείλει να επιβάλει τις αποφάσεις της για τη στήριξη των νοικοκυριών.