«Το ότι έφυγα από την Ελλάδα ήταν πολύ σημαντικό, γιατί έγιναν τα πρώτα βήματα για να γίνουν αυτές οι ταινίες. Εκείνη την εποχή, μου έλεγαν ότι ήταν καταπληκτικός ο “Κυνόδοντας”, αλλά ζητούσαν κάτι πιο mainstream», εξηγούσε ο Λάνθιμος. «Δεν ζητήσαμε τίποτα από αυτήν την Ελλάδα. Ο,τι κάναμε από την πρώτη στιγμή απευθυνόταν στο εξωτερικό… Για να μπορεί κάποιος να χρησιμοποιήσει αυτά που παράγουμε, θα πρέπει να διαθέτει δευτερογενή τομέα υψηλού επιπέδου. Κι εμείς στην Ελλάδα έχουμε καταστρέψει τα πάντα», εξηγούσε και ο Κουβράκης.
Ο Λάνθιμος παράγει τέχνη, ο Κουβράκης και η ομάδα του λογισμικά. Δρόμοι φαινομενικά παράλληλοι, που τελικά τέμνονται στο εθνικό σταυροδρόμι των δύο ηπείρων και των πέντε θαλασσών, το οποίο παράγει περισσότερα… poor things απ’ ό,τι ευνοουμένους. Αλλά ας αφήσουμε για την επόμενη φορά το κλασικό ερώτημα, πόσο ελληνικοί μπορούν να θεωρούνται οι προσωπικοί θρίαμβοι ενός καλλιτέχνη, ενός αθλητή ή ενός επιστήμονα. Αλλωστε, από ένα επίπεδο και πάνω, οι νίκες αυτές γίνονται παγκόσμιες.
H Οξφόρδη και το σύνδρομο της Κίνας
Ο Γιώργος Λάνθιμος ξεκίνησε ως μπασκετμπολίστας στην ομάδα του Παγκρατίου, ακολουθώντας τα βήματα του αθλητή πατέρα του, Αντώνη Λάνθιμου. Γρήγορα εγκατέλειψε το παρκέ, σπούδασε στη Σχολή Σταυράκου και γέμισε το βιογραφικό του με σκηνοθεσίες ταινιών, θεατρικών έργων, τηλεοπτικών διαφημίσεων και βιντεοκλίπ από τη Χαρούλα Αλεξίου μέχρι τον Σάκη Ρουβά. Τέσσερις μικρού μήκους και επτά μεγάλες ταινίες μετά, ο Λάνθιμος έχει χαράξει μια διαδρομή που πλέον του δίνει το δικαίωμα να εξηγεί ότι δεν χρειάζεται να εξηγεί.
«Νιώθω ότι αυτό που θα πω εγώ είναι μόνο μία όψη αυτού του πράγματος, ενώ οι άλλοι μπορούν να βλέπουν πολύ περισσότερα πράγματα. Βέβαια, υπάρχουν θέματα στις ταινίες μου που είναι πιο προφανή, ενώ κάποια άλλα είναι για λιγότερους ανθρώπους να τα καταλάβουν ή και να τα προβάλουν μερικές φορές. Επίσης, έχουν υπάρξει περιπτώσεις που κάτι που έχει σκεφτεί κάποιος ότι υπάρχει στην ταινία μού μοιάζει πολύ απίθανο, αλλά ακόμα κι αυτή η προβολή που κάνει έχει για εμένα πολύ ενδιαφέρον», έλεγε για το «Poor Things».
Φυσικά, δεν είναι μόνο η Ελλάδα που δεν ήταν έτοιμη για τις αινιγματικές ιστορίες και τους νέους κόσμους που δημιουργεί ο Λάνθιμος. «Πήρε κάποια χρόνια μέχρι η κινηματογραφική βιομηχανία να είναι έτοιμη για μία τέτοια ταινία», παραδέχθηκε καθώς παραλάμβανε τον Χρυσό Λέοντα. Τώρα ετοιμάζεται για την 8η ταινία του, με πρωταγωνίστρια τη μούσα του, Εμα Στόουν, και τίτλο «Kinds of Kindness». Οι Λάνθιμος Χούλιγκανς, που περηφανεύονται πως ήταν μόνοι τους στις προβολές της «Κινέττας», ισχυρίζονται πως «μετά τα 4 Οσκαρ υπάρχουν μαρτυρίες ότι κόσμος πάρκαρε στο Παγκράτι χωρίς να ψάξει. Κάτι αλλάζει, ρε γαμώ το». Φυσικά, δεν ισχύει, αλλά, όπως λέει και ο Λάνθιμος: Ποιος ασχολείται με την πραγματικότητα; Γιατί να προσπαθήσεις να ασχοληθείς μαζί της, αφού είναι ήδη εδώ, μπροστά σου, τόσο βαρετή;