ΕΙΝΑΙ η καθημερινότητα. Με τα ίδια έσοδα ένα νοικοκυριό πρέπει να τα βγάλει πέρα, να πληρώσει δάνεια, λογαριασμούς, βενζίνη, σούπερ μάρκετ, προϊόντα, υπηρεσίες των οποίων οι τιμές έχουν εκτιναχθεί.
ΣΥΜΦΩΝΑ με το χθεσινό ρεπορτάζ του «Ελεύθερου Τύπου», η αμόλυβδη βενζίνη αυξήθηκε κατά 31,69% μέσα σε ένα χρόνο. Με τη μέση τιμή της βενζίνης στα 2,107 ευρώ, πίστευα ότι ως χώρα έχουμε μια από τις μεγαλύτερες αυξήσεις στην Ευρώπη. Κι όμως, τελικά τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι βρισκόμαστε στη 13η θέση των ανατιμήσεων ανάμεσα στους 27 της Ε.Ε.
ΒΕΒΑΙΑ, αυτό είναι σαν παρηγοριά στον άρρωστο. Τι νοιάζει τον καθέναν από εμάς ότι στην Ισπανία αυξήθηκε κατά 37,91%, στην Αυστρία κατά 40,13% και στη Βουλγαρία κατά 44,96%, όταν, αντίστοιχα, οι μέσες τιμές βρίσκονται στα 1,837, 1,732 και στα 1,496 ευρώ;
Η Ελλάδα έχει την τέταρτη ακριβότερη τιμή βενζίνης στην Ευρώπη μετά τη Δανία, τη Φινλανδία και την Ολλανδία. Σημασία έχει πως στην Κύπρο έχει 1,527 ευρώ και στη Γαλλία 1,802 ευρώ.
ΤΟ πρόβλημα είναι πως ακόμα και όταν δεν υπήρχε η ενεργειακή κρίση και η ρωσική εισβολή και τα καύσιμα ήταν φτηνά, η Ελλάδα βρισκόταν ανάμεσα στις τρεις-τέσσερις πιο ακριβές χώρες της Ευρώπης. Την ώρα, μάλιστα, που αν συγκρίνει κανείς το μέσο ελληνικό εισόδημα με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, παθαίνει… σοκ.
ΤΙ φταίει, λοιπόν; Η εξήγηση είναι απλή. Η φορολογία. Από τα 2,10 ευρώ που πληρώνουμε σε κάθε λίτρο βενζίνης, το 1,14 πάει στο κράτος. Πώς να κρατηθούν χαμηλά οι τιμές όταν το 50% είναι φόροι και τέλη;
Δρόμος χωρίς γυρισμό…
ΚΑΙ θα πει κανείς πως η λύση είναι εύκολη. Να μειώσει η κυβέρνηση τη φορολογία. Το λέει και ο ΣΥΡΙΖΑ. Το λέει, βέβαια, ο Αλέξης Τσίπρας τώρα που βρίσκεται στην αντιπολίτευση, γιατί όταν κυβερνούσε, είχε αυξήσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης.
ΑΛΛΑ ας επιστρέψουμε στο θέμα της μείωσης των φόρων. Το ερώτημα είναι απλό: Θα φτάσει στις τσέπες μας; Μάλλον όχι. Εχει αποδειχθεί πολλές φορές. Μέσα σε λίγες ημέρες εξανεμίστηκε η κυβερνητική επιδότηση 0,15 ευρώ στο λίτρο βενζίνης.
ΑΡΑ, υπάρχει λύση; Ή βρισκόμαστε σε αδιέξοδο; Πιθανότατα υπάρχει λύση, αλλά δεν είναι εύκολη.
ΓΙΑ να μειωθεί η έμμεση φορολογία, είτε πρόκειται για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης είτε για τον ΦΠΑ, πρέπει να κόβονται παντού αποδείξεις. Σύμφωνα με τα επίσημα ευρωπαϊκά στοιχεία, η Ελλάδα χάνει κάθε χρόνο έσοδα ΦΠΑ ύψους πέντε έως έξι δισεκατομμυρίων γιατί δεν κόβονται αποδείξεις.
ΤΟ ξέρουμε όλοι. Το ζούμε. Σε πάρα πολλές καθημερινές συναλλαγές για αγορά προϊόντων ή για προσφορά υπηρεσιών δεν μας δίνουν απόδειξη. Αρκετές φορές ζητάμε και οι ίδιοι να μην κοπεί απόδειξη, για να πετύχουμε καλύτερες τιμές.
ΠΡΙΝ από 30 χρόνια είχε λοιδορηθεί το σλόγκαν «αγαπάς την Ελλάδα; Απόδειξη». Κι όμως, αυτή είναι η πραγματική λύση. Οσο μειώνεται το μαύρο χρήμα τόσο θα μειώνεται και η φορολογία.
Η κυβέρνηση οφείλει να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση. Και όλοι οι πολίτες να αλλάξουμε τη νοοτροπία μας. Αλλιώς, θα πληρώνουμε για πάντα από τις ακριβότερες βενζίνες στην Ευρώπη είτε σε καιρό ειρήνης είτε σε καιρό πολέμου.