Το Σάββατο σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου. Χθες στο υπουργείο Παιδείας. Σήμερα, Τρίτη 6 Μαΐου, στη Σιθωνία της Χαλκιδικής ξεκινά η Σύνοδος των Πρυτάνεων, που θα διαρκέσει μέχρι και την ερχόμενη Παρασκευή. Πιθανώς το πιο κορυφαίο θέμα της θα είναι η ασφάλεια και γενικώς η αντιμετώπιση της βίας στα πανεπιστήμια. Αν εξαιρέσει κανείς τις ιδέες και τις προτάσεις που ακούστηκαν στην προπαρασκευαστική σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου και που σίγουρα οδηγούν στο εύηχο και αισιόδοξο συμπέρασμα «Λύσεις υπάρχουν», όλα τα υπόλοιπα οδηγούν και πάλι σε έντονο προβληματισμό. Με δεδομένο ότι όλα περνούν μέσα από το φίλτρο της συναίνεσης όλων όσοι εμπλέκονται σε αυτό το πολυδαίδαλο κομφούζιο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Ολα όσα συζητήθηκαν αναφορικά με το θέμα της ασφάλειας στα ΑΕΙ είχαν κοινό παρονομαστή τις «συνέπειες». Ποινικές, αστικές και πειθαρχικές. Τόσο για τους ίδιους τους δράστες όσο και για τις διοικήσεις των πανεπιστημίων. Από την αναστολή της φοιτητικής ιδιότητας -όσοι βέβαια από τους δράστες είναι φοιτητές, κάτι που αμφισβητείται έντονα στη συντριπτική πλειονότητα των εισβολέων- μέχρι τη χρέωσή τους με το κόστος των ζημιών απευθείας στα ΑΦΜ τους μέσω του taxisnet. Αυτό, βεβαίως, έχει δύο βασικές προϋποθέσεις: Συλλήψεις και ταυτοποίηση των δραστών. Αλήθεια, πώς θα γίνεται είτε το ένα είτε το άλλο; Πρόβλημα μεγάλο και άρα δυσεπίλυτο, με δεδομένη την ανυπαρξία ανάλογων μηχανισμών.
Η αποτυχία του σχεδίου για την Πανεπιστημιακή Αστυνομία ήταν παταγώδης. Το ομολόγησαν και όλοι όσοι συμμετείχαν στην κατάρτισή του από την πλευρά της κυβέρνησης. Ο νόμος δεν εφαρμόζεται με το «έτσι θέλω» σε μία κοινωνία που επί του συγκεκριμένου ούτε το απαιτεί ούτε και είναι εκπαιδευμένη στην εφαρμογή του. Αυτονόητα πράγματα. Οπως και αν εξειδικευτεί η εφαρμογή των μέτρων, αν τα ίδια τα πανεπιστήμια δεν εκπονήσουν και δεν εφαρμόσουν Σχέδια Ασφαλείας για τους χώρους και τους φοιτητές τους, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι σε πολύ λίγο καιρό -μέχρι την επόμενη εισβολή, δηλαδή- θα ξαναλέμε πάλι τα ίδια. Το ίδιο θα συμβεί αν και τα κοινοβουλευτικά κόμματα δεν υποστηρίξουν την εφαρμογή της τάξης και την ευνομία στα εκπαιδευτικά ιδρύματα.