Η Εθνική Τράπεζα υπολογίζει ότι φέτος τα έσοδα θα ξεπεράσουν τα 21 δισεκατομμύρια ευρώ, από τα 18,2 δισ. της χρονιάς-ρεκόρ του 2019, παρά το γεγονός ότι βασικές αγορές, όπως η ρωσική και η ουκρανική, παραμένουν «κλειστές» λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου.
Η άνοδος των εισπράξεων σε ένα βαθμό εξηγείται από την αύξηση των τιμών που έχει μεσολαβήσει από το 2019, όμως γεγονός είναι ότι η Ελλάδα έχει διευρύνει το μερίδιό της στην παγκόσμια τουριστική αγορά και ταυτόχρονα έχει επεκταθεί η περίοδος σε 12μηνη βάση για την Αθήνα και άλλους βασικούς προορισμούς.
Τα χρήματα από τον τουρισμό κινητοποιούν τις παραγωγικές δυνάμεις, από την κτηματαγορά μέχρι τις αγροτικές μονάδες και από τις μεταφορές μέχρι τις υπηρεσίες Πληροφορικής, συμβάλλοντας στη σημαντική αύξηση του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος.
Φέτος ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται να ξεπεράσει το 2,5%, που σημαίνει ότι στη χώρα θα «κινηθούν» πάνω από 6 δισεκατομμύρια πρόσθετα έσοδα, δημιουργώντας θέσεις εργασίας. Για άλλη μία χρονιά ο τουρισμός έχει γείρει θετικά την πλάστιγγα για την οικονομία, όμως χρειάζεται προσοχή για δύο λόγους.
Ο πρώτος σχετίζεται με την κλιματική αλλαγή που πλήττει τη Μεσόγειο και οι συνέπειές της θα είναι ολοένα και ισχυρότερες στην τουριστική βιομηχανία. Απαιτείται εθνική πολιτική, προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι συνέπειες από την αύξηση της θερμοκρασίας και τον κίνδυνο ερημοποίησης μεγάλων περιοχών της χώρας. Το πρόβλημα μοιάζει μακρινό αλλά δεν είναι, ήδη φέτος αρκετοί τουριστικοί προορισμοί της Μεσογείου χτυπήθηκαν από τους καύσωνες και τις καταστροφικές πυρκαγιές.
H «κομμουνιστική απειλή» στις ΗΠΑ
Ο δεύτερος συνδέεται με τις τιμές του τουριστικού προϊόντος. Μπορεί σε σχέση με τη Δυτική Ευρώπη η Ελλάδα να παραμένει φθηνή σε ό,τι αφορά το κόστος ζωής, όμως η μεγάλη άνοδος των τιμών σε διαμονή, εστίαση και συγκοινωνίες δημιουργεί κινδύνους, όταν υπάρχουν ανταγωνιστικές χώρες στη Μεσόγειο, όπως η Τουρκία, που μέσω της υποτίμησης των νομισμάτων τους προωθούν «φθηνά πακέτα».
Η περίπτωση της Μυκόνου, που φέτος είδε την τουριστική της κίνηση να μειώνεται σημαντικά λόγω της αρνητικής εικόνας που έχει σχηματισθεί λόγω των εξωφρενικών τιμών στο νησί, πρέπει να προβληματίσει τους τουριστικούς παράγοντες και σε άλλους δημοφιλείς προορισμούς. Η αυξημένη ζήτηση για Ελλάδα, που υπάρχει στη διεθνή αγορά τα τελευταία 2-3 χρόνια, δημιουργεί «πειρασμούς» για βίαιη αύξηση τιμών σε καταλύματα και λοιπές υπηρεσίες, και δεν είναι δύσκολο η καλή εικόνα για ένα νησί να ανατραπεί σε χρόνο-ρεκόρ.
Η αισχροκέρδεια, οι αυθαιρεσίες σε παραλίες και η έλλειψη σεβασμού στους επισκέπτες κοστίζουν ακριβά και, για να επουλωθεί η ζημιά, απαιτούνται χρόνος και χρήμα για καμπάνιες.
Συνολικά, η Ελλάδα έχει τεράστιες προοπτικές για περαιτέρω αύξηση του τουρισμού, καθώς οι μεγάλες πόλεις προσελκύουν επισκέπτες και πέραν της θερινής περιόδου, όμως τώρα που υπάρχει θετικό κλίμα στην οικονομία είναι η ευκαιρία να γίνουν τα επόμενα βήματα. Αυτά που θα ανεβάσουν τη χώρα μας στο υψηλότερο επίπεδο, το οποίο θα είναι τουρισμός όλο το χρόνο και περισσότεροι «νομάδες» ή συνταξιούχοι να επιλέγουν την Ελλάδα για μόνιμη κατοικία.