Γράφει ο Γιάννης Τσαπρούνης*
ΤΡΙΑΝΤΑ χρόνια πριν θυσιάζονταν στον «Μολώχ της ασφάλτου», όπως έγραφαν οι εφημερίδες, σχεδόν τρεις χιλιάδες άνθρωποι κάθε έτος. Στις αρχές του 2000 οι νεκροί ήταν κάτι παραπάνω από δύο χιλιάδες, ενώ από το 2011 και μετά κυμαίνονται από επτακόσιοι έως εννιακόσιοι. Οι βαριά τραυματίες από 4.200 έχουν μειωθεί σε 1.000, ενώ οι ελαφρά από 30.000 σε 13.000. Συνολικά ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων έχει μειωθεί περισσότερο από 50% την τελευταία δεκαπενταετία.
ΑΠΟ ΤΗ μια τις δεκαετίες ‘80 και ‘90 τα αυτοκίνητα στη χώρα μας τετραπλασιάστηκαν, από την άλλη μετά το 2000 τόσο η κατάσταση των οδικών αξόνων όσο και η ασφάλεια των αυτοκινήτων προόδευσαν με ταχείς ρυθμούς. Αρκεί να θυμηθούμε πως μέχρι πριν από λίγα χρόνια σχεδόν κανείς δεν φορούσε ζώνη ή κράνος. Κάναμε τουλάχιστον ένα μικρό βήμα.
Κλιμάκωση χωρίς κέρδος
ΕΚΕΙΝΟ που έμεινε ίδιο και απαράλλαχτο είναι η οδηγική μας συμπεριφορά. Μπορεί να αγχωνόμαστε για τα παιδιά μας μην πέσουν και χτυπήσουν όταν παίζουν μπάλα, αλλά την επόμενη στιγμή τα βάζουμε στο αυτοκίνητο, βγαίνουμε στην εθνική και τρέχουμε με 150 χιλιόμετρα την ώρα βάζοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους. Και το χειρότερο είναι πως τα εκπαιδεύουμε λάθος, γιατί μόλις γίνουν 18 ετών και πάρουν το τιμόνι στα χέρια τους θα κάνουν ό,τι ακριβώς έβλεπαν από το πίσω κάθισμα. Αυτό είναι και το πιο σημαντικό. Η επιμόρφωση των νέων οδηγών και όχι τα πρόστιμα. Πρέπει να κατανοήσουν ότι η απόσταση ζωής – θανάτου είναι μόνο μια γκαζιά.
ΑΛΛΑ το ζήτημα είναι και τι κάνει η Πολιτεία για όσα συμβαίνουν στους δρόμους και όχι μόνο. Δεν χρειάζεται να συμβαίνουν ατυχήματα για να υπάρχει εγρήγορση. Θυμόμαστε όλοι το σάλο που ξέσπασε όταν πριν από λίγα χρόνια σκοτώθηκε ένα παιδί σε λούνα παρκ που λειτουργούσε χωρίς άδεια. Προχώρησε το κράτος σε ελέγχους ή οι περισσότερες παιδικές χαρές λειτουργούν ακόμα χωρίς πιστοποίηση; Μέχρι να υπάρξει το επόμενο θύμα; Γίνονται αξιόπιστοι έλεγχοι σε γερασμένα πλοία ή οι αρμόδιοι θα διατάξουν ΕΔΕ μόλις γίνει κάποιο ναυάγιο; Θα γίνει προσπάθεια εκπαίδευσης των μαθητών στα σχολεία; Θα επιβάλει αυστηρούς κανόνες στην οδήγηση; Ισως με πιο «εύκολη» αφαίρεση της άδειας οδήγησης και όχι με πρόστιμα που κανείς δεν πληρώνει; Πιθανότατα όχι. Και στο επόμενο μεγάλο δυστύχημα τα ίδια θα συζητάμε. Μπορεί και γι’ αυτά να φταίνε τα… Μνημόνια!
*Ο Γιάννης Τσαπρούνης είναι διευθυντής σύνταξης του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου