Γράφει ο Τάσος Μπάρμπας*
1. Οι κύριοι στόχοι της εκπαίδευσης είναι δύο. Οι μαθητές να κατανοήσουν σταδιακά τον εαυτό τους (και επομένως του άλλους) και να διδαχθούν τη μετασχηματιστική δύναμη τής γνώσης για τη ζωή τους και τον κόσμο γύρω τους.
2. Οι καλύτεροι μαθητές δεν είναι αυτοί που ξέρουν περισσότερα, αλλά εκείνοι που θέλουν συνεχώς να μαθαίνουν περισσότερα. Η περιέργεια κι όχι η ευφυΐα αλλάζει ιστορικά τον κόσμο.
3. Ο κάθε μαθητής είναι διαφορετικός και μοναδικός με το δικό του τρόπο. Δεν υπάρχει και δεν υπήρξε ποτέ μέσος όρος.
4. Οι μαθητές έρχονται στο σχολείο ως αυτοί που είναι κι όχι ως αυτοί που θα θέλαμε να είναι. Αυτή η οπτική πρέπει να είναι η πυξίδα για όλους όσους ασχολούνται μαζί τους.
5. Αν παρατηρήσεις προσεκτικά έναν μαθητή, όταν παίζει ελεύθερος, θα σου δείξει ακριβώς τι τον ευχαριστεί, τι αγαπάει, τι φοβάται, ποιος είναι και πώς του αρέσει να μαθαίνει.
6. Οι μαθητές είναι σημαντικό να μπορούν να εμπνέονται από άλλους, αλλά καθόλου χρήσιμο και ανώφελο να συγκρίνονται. Η μόνη χρήσιμη σύγκριση είναι με τη χθεσινή εκδοχή τους.
7. Η συνέπεια στο παράδειγμα όσων εργάζονται σε ένα σχολείο είναι η πιο ισχυρή και επιδραστική διδακτική δύναμη.
8. Ο μεγαλύτερος αντίπαλος κάθε εκπαιδευτικού, τις περισσότερες φορές, είναι η οικογένεια του μαθητή. Χωρίς αμοιβαίο σεβασμό και συστηματική συνεργασία, ελάχιστα σημαντικά πράγματα μπορούν πραγματικά να συμβούν.
Η Δώρα, η Γαρυφαλλιά και αύριο;
9. Αν είσαι Διευθυντής, όποιο κι αν είναι το όραμα σου για το σχολείο, δεν μπορείς να το πετύχεις μόνος σου. Η ομάδα των εκπαιδευτικών με τους οποίους θα εργαστείς θα καθορίσουν με απόλυτο τρόπο την επιτυχία ή αποτυχία του.
10. Η εμπειρία των εκπαιδευτικών σε ένα σχολείο είναι σημαντική, αλλά το αξιακό τους σύστημα έχει την πιο κρίσιμη συνεισφορά στην εκπαιδευτική διαδικασία.
11. Αποτελεσματικοί δεν είναι οι εκπαιδευτικοί που δίνουν τις καλύτερες απαντήσεις, αλλά εκείνοι που κάνουν τις καλύτερες ερωτήσεις.
12. Οι εκπαιδευτικοί είναι απαραίτητο να γνωρίζουν ακριβώς ποιoς είναι ο ρόλος τους και οι αρμοδιότητές τους. Είναι σημαντικό να ξέρουν ποιοι είναι πάνω στο λεωφορείο, αλλά το σημαντικότερο είναι να ξέρουνε πού πάνε.
13. Το σχολείο πρέπει να είναι ένας χώρος όπου η αποτυχία γιορτάζεται καθημερινά ως ευκαιρία μάθησης.
14 . Το σχολείο πρέπει να είναι ένας χώρος όπου ενθαρρύνεται η περιέργεια και επιβραβεύεται η γενναιότητα και η προσπάθεια. Ένας χώρος όπου γιορτάζεται καθημερινά το χαμόγελο, η συνεργασία και η αλληλεγγύη.
15. Αν είσαι εκπαιδευτικός να θυμάσαι ότι, κάθε φορά που μπαίνεις σε μια σχολική τάξη οι μαθητές σου αλλάζουν. Αποφάσισε προσεκτικά ποια αλλαγή θέλεις να τους εμπνεύσεις.
*Ο Τάσος Μπάρμπας είναι εκπαιδευτικός-ερευνητής
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr