Γράφει ο Γιώργος Κουμπαράκης
Το 2013, παρήχθησαν 1.551 ταινίες μεγάλου μήκους, οι εισπράξεις στο box office ήταν 6,28 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ λειτουργούν περισσότερα από 8.828 τηλεοπτικά κανάλια και πάνω από 3.000 ηλεκτρονικές πλατφόρμες που προσφέρουν πρόσβαση σε οπτικοακουστικό υλικό. Από τα παραπάνω εύκολα κανείς μπορεί να συμπεράνει πως η παραγωγή ταινιών είναι μια επιχειρηματική δραστηριότητα την οποία η χώρα μας οφείλει να προσελκύσει διότι η προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων στη χώρα μας, υπό μορφή παραγωγής ταινιών, θα επιφέρει τόνωση της επιχειρηματικότητας, ενίσχυση της απασχόλησης, δημιουργία υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας και θα συμβάλει καθοριστικά στη διαμόρφωση μιας εθνικής ταυτότητας (nation branding).
Πώς θα γίνει αυτό; Αρκεί να αναλογιστούμε πως το μέσο κόστος μιας αμερικανικής ταινίας ανέρχεται σήμερα που μιλάμε στα 64.000.000 δολάρια και η μέση δαπάνη στους τόπους υλοποίησης της παραγωγής στα 50.000 δολάρια ανά ημέρα. Κατά συνέπεια, η προσέλκυση ξένων επενδύσεων είναι προφανές ότι θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη και για τη χώρα και την τοπική κοινωνία όπου θα πραγματοποιηθούν τα γυρίσματα, καθώς επηρεάζει θετικά μια σειρά από κλάδους όπως είναι τα ελληνικά συνεργεία, η ενοικίαση μηχανημάτων και των μεταφορικών μέσων, οι τράπεζες, τα λογιστικά γραφεία, η διαμονή και η διατροφή, η ψυχαγωγία, η έμμεση τουριστική προβολή και η διαφήμιση.
H Οξφόρδη και το σύνδρομο της Κίνας
Συνεπώς, οφείλουμε να κατανοήσουμε πως η δημιουργία ενός πιο ανταγωνιστικού οπτικοακουστικού τομέα στην Ελλάδα, ως αναπόσπαστο κομμάτι μιας εθνικής στρατηγικής προσέλκυσης άμεσων ξένων επενδύσεων, θα έχει πολλαπλά οφέλη στην οικονομία της χώρας μας, καθώς πλην της ενίσχυσης των ανωτέρω κλάδων θα έχει θετικό αντίκτυπο και σε επίπεδο τουρισμού, πολιτισμού και εμπορίου της χώρας.
Πώς θα γίνει όλο αυτό πράξη; Μέσα από την προώθηση κατάλληλων δράσεων όπως είναι τα γραφεία προσέλκυσης ξένων επενδύσεων, στόχος των οποίων θα είναι η προώθηση της Ελλάδας ως τόπου υλοποίησης ξένων οπτικοακουστικών. Μέσα από τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου τοπικών γραφείων σε επίπεδο Περιφερειών και σε επίπεδο επιλεγμένων Δήμων, η χώρα μας θα μπορέσει να ενταχθεί στο ευρύτερο δίκτυο χωρών που ανταγωνίζονται για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων με τη μορφή οπτικοακουστικών παραγωγών για υλοποίηση στη χώρα τους.
Αλήθεια, πόσοι από εμάς θυμούνται την τελευταία ταινία της σειράς «Jason Bourne» με πρωταγωνιστή τον Ματ Ντέιμον όπου η Τενερίφη μετατράπηκε στο κέντρο της Αθήνας. Γιατί να μην είναι η Αθήνα ή η Ελλάδα αυτή που θα φιλοξενεί την παραγωγή της ταινίας και να είναι κάποια χώρα που τη μιμείται; Στη Γερμανία όπου γυρίστηκαν κάποιες σκηνές του νέου «Τζέισον Μπορν», οι διεθνείς κινηματογραφικές συμπαραγωγές λαμβάνουν φορολογικές εκπτώσεις ύψους έως και 20% του συνολικού ποσού της επένδυσής τους. Η Ολλανδία προσφέρει ένα γενναιόδωρο ποσοστό της τάξης του 30%, όσο ακριβώς και η Γαλλία. Εμείς τι κάνουμε;
Από την έντυπη έκδοση