Γράφει η Δέσποινα Κονταράκη*
Ομως η Δημοκρατία δεν συμβάδισε ποτέ με τη λογοκρισία. Προξενεί λοιπόν μεγάλη εντύπωση το «κόψιμο» από την έκθεση Sweet Europe 12 σκίτσων Ελλήνων γελοιογράφων, από τους 28 που απαρτίζουν την ελληνική συμμετοχή.
Η κοσμήτορας Catherine Bearder (Βρετανίδα ευρωβουλευτίνα) βασίστηκε στον κανονισμό που προβλέπει ότι το περιεχόμενο της έκθεσης πρέπει να ελέγχεται ότι δεν περιλαμβάνει φιλοναζιστικό ή άλλο προσβλητικό προς τις αξίες της Ε.Ε. περιεχόμενο. Οξύμωρο αν αναλογιστεί κανείς ότι στο Ευρωκοινοβούλιο υπάρχουν κόμματα -εκλεγμένα με δημοκρατικές διαδικασίες βέβαια- που δεν κρύβουν τον ξενοφοβικό, αντιευρωπαϊκό ή και ρατσιστικό λόγο τους. Η υπόθεση «τρέχει» αρκετές ημέρες, αλλά οι αντιδράσεις και οι συζητήσεις συνεχίζονται. Και ορθώς.
Μια γρήγορη ματιά στα ονόματα των Ελλήνων γελοιογράφων που κόπηκαν, ανάμεσά τους ο Ηλίας Μακρής, η Εφη Ξένου, ο Σπύρος Ορνεράκης, ο Στάθης Σταυρόπουλος κ.ά., αρκεί για να αντιληφθεί κάποιος ότι οι κατηγορίες για φιλοναζιστικές γελοιογραφίες δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Αντιθέτως, επικρίνουν την άνοδο του ακροδεξιού ρατσισμού των ναζιστικών κομμάτων στην Ευρώπη. Οπως μάλιστα επισημαίνει η Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων, έχοντας στο πλευρό της το σύνολο των Ευρωπαίων γελοιογράφων και δημοσιογράφων, «μια απλή παρατήρηση των λογοκριμένων σκίτσων οδηγεί στο εύλογο συμπέρασμα ότι όχι μόνο δεν υπάρχει υποψία… φιλοναζιστικού περιεχομένου σε κάποια από τις γελοιογραφίες, αλλά, απεναντίας, δύο από αυτές στρέφονται εχθρικά εναντίον του ναζισμού επισημαίνοντας τον κίνδυνο αναβίωσής του στην Ευρώπη […]
Κλιμάκωση χωρίς κέρδος
Μερικά από τα θέματα που θίγονται σε αυτά είναι η μονοπώληση της γερμανικής ηγεμονίας στην Ευρώπη, η επέλαση των αγορών, η “Ε.Ε. των πολλών ταχυτήτων”, ακόμα και η καυτηρίαση του αποτελέσματος του βρετανικού δημοψηφίσματος που οδήγησε στο Brexit».
Ωστόσο, στη δημόσια κουβέντα που συνεχίζεται τίθενται και άλλα επιχειρήματα, που προκαλούν έκπληξη. Οπως περί αισθητικής και καλού γούστου! Λες και τα πολιτικά σκίτσα ή η τέχνη γενικότερα υπακούουν στη μόδα ή στην υποκειμενική αίσθηση του καθένα για το αν ένα έργο είναι επιτυχημένο, καλαίσθητο, αφελές ή χοντροκομμένο. Πάντως δεν είναι η πρώτη φορά που η σάτιρα ενοχλεί και γεννά μεγάλες διαμάχες. Το είδαμε στα σκίτσα του «Charlie Hebdo», το βλέπουμε στην κριτική που δέχεται ο Αρκάς για «αντισυριζαϊκό μένος».
Να σημειώσουμε ότι οι ευρωβουλευτές που είχαν την πρωτοβουλία της έκθεσης (Στέλιος Κούλογλου και Patrick Le Hyaric) ζήτησαν την παρέμβαση του προέδρου του Ευρωκοινοβουλίου Αντόνιο Ταγιάνι και περιμένουν μέχρι το τέλος της εβδομάδας την αντίδρασή του. Θα δούμε, δηλαδή, κατά πόσο συμφωνεί ή όχι με τον πρόεδρο Γιούνκερ.
*Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου