Ωστόσο η φτωχή όραση μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τόσο τις επιδόσεις των παιδιών στα μαθήματα, όσο και την ενασχόλησή τους με αθλητικές και εξωσχολικές δραστηριότητες.
Εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα όρασης, όσο περισσότερο καθυστερεί η διάγνωση και η θεραπεία του, τόσο περισσότερο παρεμποδίζεται η οπτική ανάπτυξη και οι μαθησιακές ικανότητες του παιδιού. Γι’ αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία το ετήσιο τσεκάπ των ματιών. Πώς μπορείτε, όμως, να καταλάβετε αν το παιδί σας αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα όρασης;
ΕΟΔΥ - κορονοϊός: 531 νέες εισαγωγές, 7 διασωληνώσεις και 27 θάνατοι την τελευταία εβδομάδα
Ηλικίες 2-5 ετών. Σε αυτές τις ηλικίες πιθανές ενδείξεις οφθαλμολογικού προβλήματος είναι:
- Το παιδί κάθεται πολύ κοντά στην τηλεόραση ή κρατάει πολύ κοντά στο πρόσωπό του το βιβλίο
- Αλληθώρισμα
- Κλίση του κεφαλιού
- Κλείσιμο ή κάλυψη του ενός ματιού
- Συχνό τρίψιμο των ματιών
- Μειωμένη (για την ηλικία του) ικανότητα προσοχής
- Κίνηση των ματιών ανεξάρτητα το ένα από το άλλο
- Ευαισθησία στο φως
- Δυσκολία στον συντονισμό ματιών-χεριών-σώματος όταν παίζει με μπάλα ή κάνει ποδήλατο
- Αποφυγή δραστηριοτήτων με χρώματα, αποφυγή των παζλ και γενικώς των δραστηριοτήτων που απαιτούν λεπτομέρεια και λεπτές κινήσεις
Ηλικίες 6-18 ετών. Στις ηλικίες αυτές το παιδί και ο έφηβος με αδιάγνωστο οφθαλμολογικό πρόβλημα μπορεί:
- Να παραπονιέται ότι νιώθει κουρασμένος
- Να τρίβει συχνά τα μάτια του, να βλεφαρίζει πολύ ή να έχει δακρύρροια
- Να έχει μειωμένη ικανότητα προσοχής
- Να αποφεύγει το διάβασμα και άλλες δραστηριότητες που απαιτούν να κοιτάζει από κοντά αντικείμενα
- Να έχει συχνούς πονοκεφάλους
- Να κλείνει συχνά το ένα μάτι
- Να γέρνει το κεφάλι προς τη μία πλευρά όταν κοιτάζει κάτι
- Να σκύβει πολύ κοντά στο γραφείο του για να διαβάσει και να γράψει ή να φέρνει το βιβλίο κοντά στο πρόσωπό του
- Να παρουσιάζει κίνηση του ενός ματιού προς τη μύτη ή προς το πλάι του ματιού
- Να αναφέρει ότι βλέπει θολά ή διπλά
- Να αντιμετωπίζει δυσκολίες στο διάβασμα (μπερδεύει τις λέξεις, «χάνει» λέξεις, διαβάζει αργά, δεν καταλαβαίνει τι διαβάζει κ.λπ.)
- Να δυσκολεύεται να θυμηθεί ό,τι διάβασε
- Να αποφεύγει τις δραστηριότητες που απαιτούν να κοιτάζει μακριά
- Να κάθεται πολύ κοντά στην τηλεόραση ή στον ηλεκτρονικό υπολογιστή