Άραγε, πώς γίνεται αυτό το σκληρό τοπίο της Ηπείρου να είναι και συνάμα τόσο λυρικό; Πώς είναι δυνατόν ένας διακεκριμένος Αμερικανός να ασχοληθεί με αυτή την κουκκίδα στο διεθνή μουσικό χάρτη; Οι απαντήσεις δίνονται μέσα από τις σελίδες του βιβλίου, που θυμίζει ότι η μουσική είναι ο πιο γλαφυρός εκφραστής της αυθεντικότητας, της ομορφιάς, του καημού, της χαράς και του θρήνου. Σε κάθε σελίδα, γνώση και διαφορετικό ηχοτοπίο…
Ο αισθαντικός ήχος του βιολιού του Αλέξη Ζούμπα, με τον οποίο ήρθε πρώτη φορά σε επαφή χάρη σε μια στοίβα από δίσκους 78 στροφών που ανακάλυψε σε ένα παλαιοπωλείο της Κωνσταντινούπολης, γίνεται η πηγή έμπνευσης του συγγραφέα να ξετυλίξει το κουβάρι «της αρχαιότερης ζωντανής δημώδους μουσικής της Ευρώπης». Ο Κρίστοφερ Κινγκ μιλάει στον «Ε.Τ.» για το «Ηπειρωτικό Μοιρολόι», μια ωδή στους ανθρώπους, στις αρχέγονες παραδόσεις, στα ξακουστά πανηγύρια της Ηπείρου με τους χορούς σε σχήμα σπειροειδές.
Στο βιβλίο περιγράφετε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ήρθατε κοντά με τους παλιούς δίσκους 78 στροφών, που τελικά αποδείχθηκαν «φύλακες» της ηπειρωτικής μουσικής και αποτέλεσαν την έμπνευσή σας για το βιβλίο. Πώς ήταν αυτή η συνάντηση;
Υποψιάστηκα ότι αυτοί οι δίσκοι θα περιέχουν κάποια ακατέργαστη δημώδη μουσική επειδή ήταν πολύ φθαρμένοι. Η μουσική σε αυτούς τους δίσκους αντιπροσώπευε μια ζωντανή παράδοση, που είναι ακόμα ζωντανή στη Βορειοδυτική Ελλάδα. Ο λόγος για τον οποίο ξαφνιάστηκα, ένιωσα συγκλονισμένος, είναι ότι η δημώδης μουσική που αγαπώ σε δίσκους 78 στροφών ανά λεπτό είτε έχει πεθάνει είτε τη συναντάμε σήμερα με τεχνητές αναβιώσεις.
Στο βιβλίο περιγράφονται πολλά διαφορετικά είδη παραδοσιακών ηπειρωτικών σκοπών. Γιατί επιλέξατε το Μοιρολόι ως πρωταγωνιστή;
Το μοιρολόι παρέχει τα ύψιστα στοιχεία για τη συνέχεια της μουσικής. Τα μοιρολόγια υπήρξαν φωνητικοί θρήνοι από την εποχή των ομηρικών χρόνων και σήμερα διατηρούνται στη ζωή της Ηπείρου. Τα ηπειρώτικα μοιρολόγια είναι οργανικό στοιχείο στη ζωή της περιοχής και παίζονται πριν και μετά τα πανηγύρια. Το γεγονός ότι το μοιρολόι είναι ένα κομμάτι μουσικής που προορίζεται για άλλο σκοπό -εκτός από την καθαρή ψυχαγωγία- είναι πολύ σημαντικό για την κατανόηση του ρόλου της μουσικής στην Ήπειρο, ίσως ως πρωταρχικός ρόλος της μουσικής για την ανθρωπότητα.
Ποια είναι η ειδικότητα που προτιμάτε; Παραγωγός μουσικής, συλλέκτης δίσκων ή συγγραφέας;
Jo Nesbo στον Ε.Τ.: Δούλεψα σε ταξί, σε εργοστάσιο και σε ψαρότρατα πριν γίνω συγγραφέας
Στην πραγματικότητα προτιμώ να είμαι ένας «καλός ακροατής και συγγραφέας» ή «ένας αρχειοφύλακας με πάθος». Προτιμώ να ακούω παλιά μουσική του παρελθόντος με στενούς φίλους.
Από τη μελέτη και τα ταξίδια σας στην Ήπειρο πιστεύετε ότι οι νέοι αγαπούν την παραδοσιακή μουσική;
Οι νέοι της Ηπείρου λατρεύουν τη μουσική. Η ηπειρώτικη μουσική μεταδίδεται από γενιά σε γενιά. Η μουσική που μεταφέρεται από γενιά σε γενιά χρησιμεύσει ως θεραπευτικό φάρμακο και θα συνεχίσει να είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για την επιβίωση, για τη ζωή.
Σχεδιάζετε να ζήσετε στην Ήπειρο;
Ναι, σχεδιάζω να ζήσω στην Ήπειρο. Δεν έχω πραγματικά φόβο για την οικονομία ή για τέτοια προβλήματα της Ελλάδας. Θέλω να μετακομίσω στο Ζαγόρι γιατί είμαι ερωτευμένος με τη μουσική του και την ομορφιά του γενικότερα.
Info:
«Ηπειρώτικο Μοιρολόι»
Συγγραφέας: Κρίστοφερ Κινγκ
Εκδόσεις Δώμα
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]