Τι σας ώθησε να γράψετε το βιβλίο «Μίμης Πλέσσας – Ποιος το ξέρει…», εκδόσεις Μίνωας;
Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες που είμαι στο πλευρό του συζύγου μου, του Μίμη Πλέσσα, κατέγραφα τα πάντα. Κάτι που μου αφηγήθηκε σε μια βόλτα μας σε μια γειτονιά της Αθήνας που του ξύπνησε μνήμες, μια φωτογραφία που έβρισκα σκαλίζοντας τα συρτάρια και, βλέποντάς τη, μου μίλαγε για κάποιο πρόσωπο, μια συνάντηση, μια εποχή… Φωτογράφιζα στιγμές συγκίνησης, δικαίωσης, δημιουργίας… Και κάπως έτσι συγκεντρώθηκε το υλικό για το βιβλίο.
Ο τίτλος είναι συμβολικός ή δηλώνει κάτι κυριολεκτικά;
«Ποιος το ξέρει» είναι το ένα από τα δύο αγαπημένα του τραγούδια από όλα όσα έχει γράψει ο Μίμης Πλέσσας. Το συνέθεσε για το θεατρικό «Ρομανσέρο» και αργότερα, σε στίχους Κώστα Πρετεντέρη, το τραγούδησε ο Δημήτρης Χορν σε ένα μικρό 45άρι πίσω από τις θρυλικές «Χάντρες», που με την τεράστια επιτυχία τους επισκίασαν το τρυφερό «Ποιος το ξέρει». Αυτός είναι και ο συμβολισμός του τίτλου του βιβλίου. Κάποια έργα-ορόσημα του Μίμη επισκίασαν τόσα άλλα… Κάποιοι ξέρουν τα κινηματογραφικά τραγούδια του Μίμη και όχι τη λαϊκή όπερα «Ζευς» ή το ορατόριο «Κοσμάς ο Αιτωλός» ή τους «Νεκρικούς διαλόγους». Κάποιοι δεν φαντάζονται ότι ο ίδιος συνθέτης έχει γράψει το «Βρέχει φωτιά στη στράτα μου» και το «Ενας ουρανός μ’ αστέρια»… Δεν φαντάζεται κανείς ότι οι περισσότεροι πίνακες στο σπίτι μας είναι «διά χειρός Μίμη»… Πολύπλευρο ταλέντο, πολυσχιδής προσωπικότητα, πνευματικός και βαθιά συναισθηματικός ο Μίμης μου. Και πολλά άλλα που… «ίσως και να μην τα ξέρει»…
Αν και σπούδασε Χημεία, τον κέρδισε η μουσική. Πώς συνέβη αυτή η αλλαγή;
Ο ίδιος λέει ότι παντρεύτηκε την επιστήμη, αλλά ερωτεύτηκε τη μουσική. Εγώ θα σας πω ότι αυτοί οι δύο δρόμοι είναι παράλληλοι. Μπορεί να τον κέρδισε και να μεγαλούργησε στη μουσική, δεν έπαψε όμως ποτέ να κρατάει την επαφή του με τη χημεία. Από όλες τις κορυφαίες τιμητικές διακρίσεις του ως συνθέτη και ανθρώπου του πολιτισμού που έζησα από κοντά, νομίζω από τις πιο φορτισμένες συγκινησιακά ήταν η μέρα που ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτωρ Χημείας στο Πανεπιστήμιο Πατρών τον Απρίλιο του 2010.
Ποια ήταν τα στοιχεία που έκαναν το έργο του Μίμη Πλέσσα να διακριθεί και να γίνει γνωστό σε όλους τους Ελληνες;
Ο Μίμης δεν έγραψε ποτέ «κατά παραγγελία» ή με σκοπό να «πουλήσει». Συνέθετε με την καρδιά και την ψυχή του. Οποτε και ό,τι ήθελε. Αυτή η «αλήθεια», η «έντιμη σχέση με τη μουσική» θεωρώ τον έκανε να γεννάει διαχρονικά τραγούδια και μελωδίες που μιλούσαν κατευθείαν στην ψυχή και όχι στην τσέπη της δισκογραφικής εταιρίας και κατ’ επέκταση και στη δική του τσέπη… Με το έργο του ένωσε και δεν δίχασε ποτέ τους Ελληνες.
Πώς είναι ο άνθρωπος Μίμης Πλέσσας;
Απλός, όπως όλοι οι σημαντικοί. Εντιμος, δοτικός, προστατευτικός, βαθιά συναισθηματικός και δίκαιος.
Δεν ήταν δύσκολο για εσάς, που είστε σύζυγός του, να γράψετε βιβλίο για τη ζωή του;
Θα ήταν δύσκολο αν μου ζήταγαν να το γράψω «κατά παραγγελία». Επειδή στο βιβλίο «Ποιος το ξέρει…» καταγράφω γεγονότα που βίωσα δίπλα του αλλά και αφηγήσεις δικές του κατά τη διάρκεια πολλών ετών, το κάνει πολύ πιο εύκολο για μένα που είμαι 30 χρόνια στο πλευρό του και ζήσαμε τόσα μαζί…
Συνεργάστηκε με μεγάλους ερμηνευτές, οι οποίοι έγιναν γνωστοί από τα τραγούδια του. Γιατί οι περισσότεροι εξέφρασαν την αγάπη τους και συνεργάστηκαν αρκετές φορές;
Γιατί είχαν μια έντιμη συνεργασία και φιλία. Δεν τους πρόδωσε και δεν τον πρόδωσαν. Δεν τους ζήτησε τίποτε. Χαιρόταν με την επιτυχία τους χωρίς να τους ζητάει να τη μοιραστούν υλικά και ηθικά.
Θεωρείτε ότι μεγάλο σχολείο για τον ίδιο ήταν η Φίνος Φιλμς. Αλήθεια, για ποιο λόγο;
Γιατί η Φίνος Φιλμς και όσοι δημιούργησαν και έπαιξαν σε αυτές τις ταινίες είχαν μόνους χορηγούς το μεράκι και το ταλέντο. Οι δύο σημαντικότεροι χορηγοί…
Ο δίσκος «Ο δρόμος» είναι από αυτούς που έκανε πολλές πωλήσεις και ακούγεται ακόμη και σήμερα. Πού οφείλεται η διαχρονικότητά του;
Εκείνη την εποχή -το 1969 κυκλοφόρησε ο «Δρόμος»- η δισκογραφία ήταν στα χέρια των δημιουργών και οι δισκογραφικές εταιρίες σε χέρια Ελλήνων παραγωγών. Οταν ο συνθέτης και ο στιχουργός υπέγραφαν έναν ολόκληρο «κύκλο τραγουδιών», δεν κυνηγούσαν το εφήμερο σουξεδάκι που κάνει σήμερα ένας τραγουδιστής για να πουλήσει το τραγούδι του, το οποίο σήμερα πια δεν ανήκει σε ελληνική δισκογραφική εταιρία αλλά σε παράρτημα κάποιας πολυεθνικής ή κάποιου ομίλου… Ο «Δρόμος», λοιπόν, του Μίμη Πλέσσα και του Λευτέρη Παπαδόπουλου δεν γέννησε ένα σουξεδάκι, αλλά ακούστηκε ολόκληρος και έγινε «εθνική οδός» μέσα από το «Αγαλμα», τη «Γελαστή Μαρία», τη «Μυρσίνη», το «Ξημερώνει Κυριακή», το «Επεφτε βαθιά σιωπή» και όλα τα τραγούδια που ηχογράφησε ο Μίμης σε λιγότερο από 10 ώρες κρατώντας το πρώτο take, την ψυχή αν θέλετε, της πρώτης ηχογράφησης, με τις φωνές του Γιάννη Πουλόπουλου, της Ρένας Κουμιώτη και της Πόπης Αστεριάδη. Κράτησε την αλήθεια της ερμηνείας σε ένα δίσκο που δεν κυνήγησε την επιτυχία, αλλά φώλιασε στις καρδιές όλων των Ελλήνων… Γιατί ο «Δρόμος» υπάρχει σε κάθε σπίτι και τον τραγουδούν τέσσερις γενιές Ελλήνων. Πούλησε τότε, αλλά πουλάει ακόμη.
Πολλά από τα τραγούδια του έγιναν επανεκτελέσεις. Συμφωνείτε να ξανατραγουδάμε τα ίδια τραγούδια;
Ο Μίμης ήταν ο πρώτος που επέτρεπε τις επανεκτελέσεις και πολεμήθηκε γι’ αυτό από άλλους δημιουργούς, τους τραγουδιστές που είχαν πει την πρώτη εκτέλεση, αλλά και από πολλούς δημοσιογράφους. Σήμερα νιώθει δικαιωμένος γι’ αυτή του την επιλογή γιατί τον μιμήθηκαν οι περισσότεροι δημιουργοί που νιώθουν ότι δικαιώνεται και δεν κακοποιείται το τραγούδι τους όταν επανεκτελείται. Ως παραγωγός ραδιοφώνου ήμουν πάντα υπέρ των επανεκτελέσεων, που δίνουν τη δυνατότητα σε ένα τραγούδι με ένα διαφορετικό «ντύμα», μια νέα ενορχήστρωση και μια άλλη φωνή να δείξει αν αντέχει στο χρόνο και αρκετές φορές να το γνωρίσουν όσοι δεν το ήξεραν στην πρώτη του εκτέλεση.
Πώς νιώθετε που το βιβλίο σας για τον Μίμη Πλέσσα αγαπήθηκε από τους αναγνώστες;
Δικαιωμένη, γιατί μην ξεχνάτε ότι το βιβλίο κυκλοφόρησε μέσα στην καραντίνα και αυτό δεν μας επέτρεψε να κάνουμε την προώθηση που θα θέλαμε, ωστόσο μπήκε στα σπίτια όσων αγαπούν τον θρύλο Μίμη Πλέσσα.
Η Λουκίλα Καρρέρ-Πλέσσα γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Συνεργάστηκε ραδιοφωνικά με το Κανάλι 1 του Πειραιά, τον Αntenna, τον Αθήνα 98,4 και τηλεοπτικά με το Mega Channel, τον Antenna, την ΕΡΤ 3 και, στο ξεκίνημα της διαδικτυακής τηλεόρασης, με τη Zougla Web TV. To καλοκαίρι του 2016 έγραψε τα κείμενα των μουσικών παραστάσεων του Μίμη Πλέσσα, που περιόδευε σε όλη την Ελλάδα, με αφηγητή τον ηθοποιό Τάσο Χαλκιά. Επιμελήθηκε πλήθος μουσικών παραστάσεων στο Ηρώδειο, στο Βεάκειο, στο Θέατρο Badminton, στο Παλλάς, στη λίμνη Βουλιαγμένης, στο HALF NOTE JAZZ CLUB και σε πολλές άλλες σκηνές στην Ελλάδα. Εχει βραβευτεί στο Eurosong Festival (1991) με το πρώτο βραβείο για το τραγούδι ΕΛΑ – LOVE ME, στο οποίο έγραψε ελληνικό και αγγλικό στίχο. Είναι παντρεμένη με τον Μίμη Πλέσσα κι έχουν μία κόρη, την Ελεάνα.
Ειδήσεις σήμερα
Κακοκαιρία στην Κρήτη: Αυτά είναι τα μέτρα που ανακοινώθηκαν για τη στήριξη των πλημμυροπαθών