Το παρελθόν συναντάει το παρόν και το μέλλον σε έναν πολύπτυχο καμβά, στην αφιερωματική έκθεση «Αντικρίζοντας την Ελευθερία! Στη Βουλή των Ελλήνων, δύο αιώνες μετά» στο περιστύλιο της Ολομέλειας και την Αίθουσα Τροπαίων και Υπασπιστών. Ο «Ε.Τ.» της Κυριακής ξεναγήθηκε στην επετειακή εκδήλωση με την οποία το ελληνικό Κοινοβούλιο εορτάζει και τιμά την ιστορική επέτειο των 200 χρόνων από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης και σας παρουσιάζει επτά εμβληματικά αντικείμενα της έκθεσης.
Ο βασικός νοηματικός ιστός, όπως σημειώνουν οι επιμελητές της έκθεσης, ο δρ Ιστορίας της Τέχνης, έφορος της Συλλογής Εργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων, Θοδωρής Κουτσογιάννης, και η δρ Γλωσσολογίας, προϊσταμένη της Κοινοβουλευτικής Βιβλιοθήκης, Μαρία Καμηλάκη, είναι «η ζωφόρος της ιστορικής Αίθουσας Τροπαίων, νυν Αίθουσα “Ελευθέριος Βενιζέλος”, στον πρώτο όροφο του μεγάρου της Βουλής, στην οποία απεικονίζονται σημαντικά πολεμικά και διπλωματικά γεγονότα από το 1821 έως και το 1833». Πρόκειται για ένα εικαστικό μνημείο, μοναδικό καλλιτέχνημα του Κοινοβουλίου, άρρηκτα δεμένο με την ιστορία και τις χρήσεις του κτιρίου. «Από τη στιγμή που έγινε η κομβική αυτή επιλογή, εν συνεχεία ξεκίνησε η έρευνα για τον εντοπισμό εποπτικού υλικού για την εικαστική και την κειμενική τεκμηρίωση καθεμιάς από τις 20 παραστάσεις της ζωφόρου της Επανάστασης, επιχειρώντας μια πολυτροπική και πολυπρισματική προσέγγιση», εξηγούν οι επιμελητές.
Η έκθεση αναπτύσσεται σε δύο επίπεδα στο μέγαρο της Βουλής των Ελλήνων, στο περιστύλιο στο ισόγειο, έξω από την Αίθουσα της Ολομέλειας και στην Αίθουσα Τροπαίων και Υπασπιστών στον 1ο όροφο του μεγάρου. Στο περιστύλιο ο επισκέπτης συναντάει την «Αφύπνιση του Ελληνισμού» προεπαναστατικά, ενώ στη συνέχεια ακολουθεί η μεγάλη πρωταγωνίστρια, η λεγόμενη «ζωφόρος της Επανάστασης», φιλοτεχνημένη κατά την οθωνική περίοδο από τον Βαυαρό καλλιτέχνη Ludwig Michaelvon Schwanthaler, που αφηγείται εικαστικά τα γεγονότα της επαναστατικής περιόδου.
Τα ξεχωριστά τις έκθεσης δεν περιορίζονται μόνο στα αντικείμενα που εμπλουτίζουν το περιεχόμενό της, αλλά και στον τρόπο θέασής της, όπου το κοινό έχει τη δυνατότητα να ξεναγηθεί: είτε στον φυσικό τους χώρο στο Παλλάδιο της Δημοκρατίας είτε στο εικονικό περιβάλλον του Διαδικτύου στην εξαιρετικά στημένη ψηφιακή έκθεση ή στον πλούσιο και εύληπτο συνοδευτικό τόμο της. Σημειώνουμε ότι η ψηφιακή ξενάγηση προσφέρει τη δυνατότητα παρατήρησης των τεκμηρίων αλλά και της ζωφόρου 59 μέτρων που βρίσκεται σε ύψος άνω των έξι μέτρων!
Ο «Ε.Τ.» ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ 7 «ΘΗΣΑΥΡΟΥΣ» ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ
1 Τοιχοτάπητας, Σχολή των Αθηνών
Ο παρών τοιχοτάπητας απεικονίζει τη Σχολή των Αθηνών, την πρώτη και πιο συχνά παρουσιασμένη σκηνή από τα παπικά διαμερίσματα, αποτελεί μέρος του όγδοου συνόλου των αιθουσών του Βατικανού. Στο εργοστάσιο των Gobelins, η σύνθεση του ζωγραφικού αντιγράφου της Σχολής των Αθηνών τροποποιήθηκε ελαφρά από μία ομάδα ζωγράφων χαρτιού, οι οποίοι επεξεργάστηκαν την προσαρμογή της, ώστε να χρησιμεύσει ως μοντέλο κατά την εκτέλεση της ύφανσης του τοιχοτάπητα. Από το 1979 αναρτημένος στο γραφείο των αναχωρήσεων της Εθνικής Συνέλευσης της Γαλλίας στο μέγαρο de Lassay, για πρώτη φορά ύστερα από πολλά χρόνια ο τοιχοτάπητας ταξιδεύει μέχρι την Ελλάδα. Κανένας τοιχοτάπητας των υφάνσεων από τις αίθουσες του Βατικανού δεν είχε ποτέ δοθεί ως δάνειο και εξαχθεί στην Ελλάδα.
2 Αποψη της Αθήνας του 1784
Ο Γάλλος ζωγράφος τοπίου Louis-François Cassas αποτυπώνει την Αθήνα του 1784. Γύρω από την ηλιόλουστη Ακρόπολη, έντονη βλάστηση δημιουργεί ένα γαλήνιο τοπίο. Στο πρώτο επίπεδο το μονοπάτι για τον Μαραθώνα και ξεχωρίζουν ανάμεσα στις ανθρώπινες φιγούρες δύο έφιππες μορφές, με δυτικότροπη ενδυμασία και καπέλα.
3 Χάρτα του Ρήγα
ΒΙΒΛΙΟ - Χριστούγεννα 2024: «Μεταπολίτευση», «Δημοκρατία», «Ελευθερία» …«Στον Ιδιο Δρόμο»
Πρόκειται για τον μνημειακών διαστάσεων χάρτη, σχεδιασμένο από τον Ελληνα διαφωτιστή και πρωτεργάτη της Επανάστασης, Ρήγα Φεραίο ή Βελεστινλή. Χαράχθηκε σε 12 φύλλα από τον Franz Μüller και τυπώθηκε το 1797 στη Βιέννη, στο τυπογραφείο του Jacob Nitsch, ενώ το 1o φύλλο, με το τοπογραφικό σχέδιο της Κωνσταντινούπολης, είχε κυκλοφορήσει αυτοτελώς το 1796. Ο Ρήγας έχει ως χαρτογραφικό πρότυπο τον χάρτη της αρχαίας Ελλάδας σχεδιασμένο από τον Γάλλο ιστορικό χαρτογράφο Guillaume Delisle, τον οποίο επεκτείνει στη Βόρεια Βαλκανική, μέχρι τον Δούναβη, και στη Μικρά Ασία.
4 Ορκος των Φιλικών
Συγκεκριμένες τελετουργικές διαδικασίες συνόδευαν τον Ορκο των Φιλικών, όπως απαιτούμενα συνοδευτικά έγγραφα, για να γίνουν δεκτοί, να ορκιστούν και λάβουν το «εφοδιαστικό». Μετά τη μύηση ακολουθούσε μια σειρά διαδικασιών, με αρχή τη χρηματική συνεισφορά προς την Εταιρεία. Οι «ιερείς», οι οποίοι ανήκαν σε υψηλότερη βαθμίδα, ακολουθούσαν το πολύπλοκο τελετουργικό, το οποίο ολοκληρωνόταν στο τελικό στάδιο, με τον «Μεγάλο Ορκο», διά του οποίου ο μυούμενος ορκιζόταν ενώπιον «του αληθινού Θεού» αιώνια πίστη και απόλυτη εχεμύθεια προς την Εταιρεία. Ενα σπάνιο ντοκουμέντο από το Αρχείο της Οικογένειας Κοπανίτσα.
5 Εφημερίδα «Ελληνικά Χρονικά» (φύλλο 19 Αυγούστου 1825)
Η εφημερίδα «Ελληνικά Χρονικά» ξεκίνησε την κυκλοφορία της το 1824, με εκδότη τον Ελβετό φιλέλληνα, Ιωάννη-Ιάκωβο Μάγερ και τυπογράφο τον Θεσσαλονικέα Δημήτριο Μεσθενέα. Για την εκτύπωση χρησιμοποιήθηκαν το χειροκίνητο πιεστήριο και τα τυπογραφικά στοιχεία που είχε φέρει ο Αγγλος συνταγματάρχης Leicester Stanhope, εκ μέρους του Φιλελληνικού Κομιτάτου του Λονδίνου (σημειωτέον ότι σε αυτό τυπώθηκε το 1825 και ο «Υμνος εις την Ελευθερίαν» του Διονυσίου Σολωμού).
6 «Η πολιορκία της Κορίνθου»
Η χαλκόγραφη μουσική παρτιτούρα από τον μεγαλύτερο φιλέλληνα μουσικοσυνθέτη Tζοακίνο Ροσίνι αποτελεί το πιο ολοκληρωμένο και συγχρόνως επιτυχημένο φιλελληνικό μουσικό έργο. Πρωτοπαρουσιάστηκε στην Οπερα των Παρισίων στις 9 Οκτωβρίου του 1826.
7 «Η πυρπόληση της τουρκικής ναυαρχίδας από τον Κανάρη»
Ο πίνακας (1873) του Νικηφόρου Λύτρα είναι έργο-δάνειο από την Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ του Μετσόβου και αφηγείται το ιστορικό επεισόδιο. Αναμφισβήτητα, το έργο του Λύτρα είναι ένα από τα αριστουργήματα του ίδιου του ζωγράφου όσο και της ελληνικής εικονογραφίας για το 1821, αλλά και γενικότερα της νεοελληνικής ζωγραφικής του 19ου αιώνα.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr