Η διάθεση παραμένει αμετάβλητη με καθαρόαιμες ματιές και στεντόρειες φωνές που μιλούν για σεβασμό και αλήθειες.
Δεν μπορεί να αντισταθεί με τίποτα σε ιστορίες που μιλούν κατευθείαν στην ψυχή και στο μυαλό. Ετσι, μετά τις θεατρικές επιτυχίες «Κατερίνα», «Σταύρος Ξαρχάκος & Μαρινέλλα – Η Σονάτα του Σεληνόφωτος» και «Χειρόγραφο» ο πολυπράγμων Γιώργος Νανούρης επανέρχεται από αύριο, Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου, με τη νέα παράσταση «Αφέντης και δούλος» στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου.
Βασισμένο στο ομώνυμο διήγημα του Λέοντος Τολστόι, που γράφτηκε 125 χρόνια πριν, σε μια πολύ δύσκολη οικονομική περίοδο της Ρωσίας, το θεατρικό εγχείρημα του Νανούρη φαίνεται να είναι ίσως πιο επίκαιρο από ποτέ. Το πρόγραμμά του, πριν από την αυριανή πρεμιέρα, ήταν καθορισμένο: περνούσε το κατώφλι του θεάτρου στον Κεραμεικό στις έντεκα το πρωί και έφευγε το επόμενο ξημέρωμα… Διασκευάζει, σκηνοθετεί και συμπρωταγωνιστεί ως δούλος, με τον Δημήτρη Λιγνάδη, ο οποίος υποδύεται τον αφέντη.
Σε κάθε δουλειά αναμετρά τις δυνάμεις του συνεχώς και πολύπλευρα, βάζοντας όμως κάθε φορά το ίδιο στοίχημα: «Ο θεατής να μη χρειαστεί να κοιτάξει το ρολόι του, να συγκεντρωθεί στο θέατρο και να φύγει από την παράσταση χωρίς να έχει καταλάβει πώς πέρασε η ώρα».
Προσεχώς, όπως μας αποκαλύπτει, θα τον συναντήσουμε να συμπρωταγωνιστεί με τη Δήμητρα Γαλάνη σε μια μικρού μήκους ταινία, βασισμένη στο νέο τραγούδι της διακεκριμένης ερμηνεύτριας, «Ευτυχισμένοι άνθρωποι».
Γιατί επιλέξατε το έργο του Τολστόι;
Μου άρεσε πολύ η ιστορία, γιατί δείχνει το πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τη θύελλα. Ο αφέντης και ο δούλος συνθέτουν ένα πορτρέτο μιας σχέσης, δύο φαινομενικά διαφορετικών ανθρώπων, πλούσιου και φτωχού, δυνατού και αδύναμου, αλλά στην πραγματικότητα δεν διαφέρουν. Η δυσκολία της ζωής τούς κάνει να συνειδητοποιήσουν ότι δεν έχουν κάτι να χωρίσουν.
Πώς θα περιγράφατε τη σχέση μεταξύ του αφέντη και του δούλου;
Ο αφέντης είναι ένας άνθρωπος που τα συναισθήματά του έχουν καταπλακωθεί από την αγωνία τού να κερδίζει συνεχώς, να έχει χρήματα και δύναμη, με αποτέλεσμα να έχει ξεχάσει ότι κάτω από αυτό το περιτύλιγμα υπάρχει ένας άνθρωπος. Ο πλούσιος έμπορος αψηφά, λοιπόν, τις ακραίες καιρικές συνθήκες και με μοναδικό κίνητρο το κέρδος αποφασίζει να βγει με τον υπηρέτη του μέσα στη νύχτα για να προλάβει να αγοράσει πρώτος ένα κτήμα σε τιμή ευκαιρίας. Στο δρόμο, εξαιτίας μιας δυνατής χιονοθύελλας, χάνονται στις παγωμένες εκτάσεις της ρωσικής επαρχίας. Οι δύο άντρες βρίσκονται ανυπεράσπιστοι μπροστά στους κινδύνους της μανιασμένης φύσης. Ο αφέντης προσπαθεί να σώσει τον εαυτό του αφήνοντας το δούλο αβοήθητο. Πολύ σύντομα όμως βρίσκεται στην ίδια θέση και τότε θα θυμηθεί ό,τι είχε ξεχάσει τόσα χρόνια, τον άνθρωπο.
Από τους δύο ήρωες τι κρατάτε;
Το πρόσωπο της πραγματικότητας. Η ζωή δείχνει ότι, όταν είμαστε στον ίδιο κυκεώνα και στην ίδια δίνη, είμαστε όλοι το ίδιο. Εξάλλου, χωρίς ρούχα δεν καταλαβαίνεις ποιος είναι ο πλούσιος και ποιος ο φτωχός. Αυτό θέλησα να αποτυπώσω, αυτό κρατάω, γιατί δεν θέλω να το ξεχνάει κανείς.
Πιστεύετε ότι αυτό που μας περιγράφετε ο Ελληνας το έχει ξεχάσει σήμερα;
Καλά είναι τα χρήματα και η αποταμίευση, αλλά υπάρχει και κάτι άλλο, πιο δυνατό: ο άνθρωπος. Η φάση στην οποία βρισκόμαστε μας έχει θέσει σε δύο στρατόπεδα, σε αυτούς που το έχουμε ξεχάσει λόγω της αγωνίας μας για επιβίωση και σε αυτούς που η δυσκολία-θύελλα μας έχει κινητοποιήσει με άξονα τον άνθρωπο.
Πώς νικάτε τις προσωπικές σας θύελλες;
Από τη μια, φοβάμαι και αγωνιώ πως η θύελλα θα με καταπιεί και, από την άλλη, πολεμάω με όλες μου τις δυνάμεις. Εχω περάσει απ’ όλα τα στάδια. Υπάρχουν φορές που η θύελλα με έχει καταπιεί. Και υπάρχουν φορές που είπα: «Γιώργο, πήγαινε κόντρα σε όλα και αντιμετώπισέ τα». Ως μέρος της κοινωνίας, νιώθω ότι και με τις λίγες πλέον δυνάμεις ή θα τα παρατήσουμε ή θα το παλέψουμε.
Υποκριτική, σκηνοθεσία ή σενάριο; Ολα.
Μ’ αρέσει πολύ το θέατρο στο σύνολό του. Πώς βλέπετε την τρέχουσα θεατρική σεζόν; Πρώτη χρονιά που η κρίση άγγιξε και το θέατρο. Εχουν αγριέψει τα πράγματα. Ο θεατρικός κόσμος δεν βγαίνει με την ίδια δυναμική όπως τα προηγούμενα χρόνια.
Ποια δουλειά σας μέχρι στιγμής ξεχωρίζετε;
Νομίζω ότι η «Κατερίνα» μού άλλαξε τη ζωή και επαγγελματικά. Είναι ένας σταθμός στη ζωή μου. Αν θα σου μιλήσω για εμένα, θα σου πω… πριν από την «Κατερίνα» και μετά την «Κατερίνα»!
Από τον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής
Ξένια Στούκα