Η καλλιτεχνική του διαδρομή μοιάζει με μωσαϊκό εποχών. Μεταγλωττίσεις θρυλικών παιδικών εκπομπών από τη δεκαετία του ’80 μέχρι και σήμερα, εκατοντάδες ρόλοι σε τηλεοπτικές σειρές, σε θεατρικές συνεργασίες με εμβληματικές προσωπικότητες, όπως με τους Μελίνα Μερκούρη, Ζυλ Ντασσέν, Γκίκα Μπινιάρη, Γιώργο Μιχαηλίδη, Θανάση Βέγγο, Μάνο Χατζιδάκι, παραστάσεις στην Επίδαυρο, πολυάριθμες συμμετοχές στον κινηματογράφο και σε βιντεοκλίπ.
Σήμερα -όπως μας λέει- ετοιμάζεται να επανέλθει τηλεοπτικά σε διάφορους ρόλους-έκπληξη, κινηματογραφικά σε τρεις ταινίες, θεατρικά το καλοκαίρι και ψηφιακά στο έξοχο «Παγκάκι» στο Viva.gr/tickets στις 17, 18, 19 και 20 Απριλίου σε video on demand. Τις μεταγλωττίσεις δεν τις αφήνει. Τουναντίον. Τις αγαπάει και τις τιμά. Τελευταία έκανε τον «Μικρό μάγο, Aggu» στο ΥοuΤube.
«Για το καλοκαίρι δέχτηκα πολλές προτάσεις, αλλά θα είμαι στην παράσταση “Η Ρόζα μου” με τη Νικολέττα Βλαβιανού. Για τα υπόλοιπα θα ενημερωθείτε», μας λέει με το χαρακτηριστικό ταμπεραμέντο του.
Στην ιστορική χοάνη, τόσο λόγω της πανδημίας όσο και λόγω των περιστατικών βίας στον χώρο της τέχνης, εκείνος κρατά το «τιμόνι» του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και αναμένει καρτερικά τη σύνδεση με το κοινό, που, όπως μας λέει, είναι πιο επιτακτική από ποτέ. Ο Σπύρος Μπιμπίλας με σχεδόν τέσσερις δεκαετίες θητείας στον χώρο της υποκριτικής έμελλε να είναι το πρόσωπο που θα διαχειριστεί τον «ασκό του Αιόλου» των καταγγελιών για έμφυλη βία. Κάνοντας μια προβολή στο μέλλον, που η τέχνη θα αναγνωρίζεται από την Πολιτεία οργανωμένα και θεσμικά ως επάγγελμα επιβίωσης και δεν θα λειτουργεί ως χόμπι, ο Σπύρος Μπιμπίλας μιλάει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής σε μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης και μας λέει με βεβαιότητα ότι «η επόμενη ημέρα στον κλάδο θα είναι δύσκολη, αλλά θα είναι καλύτερη».
Ασχολείστε με την πολιτική. Τι σας οδήγησε στον συνδικαλισμό;
Μπιμπίλας: Από το ’82, όταν κατέβηκε εσπευσμένα η παράσταση «Πορνογραφία» του Μάνου Χατζιδάκι. Μία από τις μεγαλύτερες εμπειρίες στο θέατρο και στη ζωή μου. Η πρώτη μου επαφή με το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών (σ.σ.: ΣΕΗ) ήταν εκείνη την ημέρα, που πήγαμε να παίξουμε και είδαμε κλειστό το θέατρο. Στο ΣΕΗ απευθυνθήκαμε για να δούμε πώς θα κινηθούμε σε εκείνη την έκρυθμη συνθήκη. Ηθελα από τότε μέχρι και σήμερα να είμαι σε ομάδες που δεν υπακούουν σε κάποιο κόμμα συγκεκριμένο, όχι ότι δεν παίρνουν γραμμές, αλλά δεν εξαρτώνται από το κόμμα. Είναι η αρχή μου σήμερα. Αυτό τηρώ μέχρι σήμερα. Από το 1987 μπήκα στο ΣΕΗ και πέρασα από πολλά πόστα, γενικός γραμματείας και ταμίας.
Μετά τη συγκλονιστική καταγγελία της Σοφίας Μπεκατώρου περιμένατε να ξεκινήσει το τσουνάμι των καταγγελιών και στον χώρο του πολιτισμού;
Μπιμπίλας: Οχι. Δεν φαντάστηκα ποτέ το μέγεθος που θα άγγιζε τον χώρο του θεάτρου. Μετά την πρώτη καταγγελία της Ζέτας Δούκα για λεκτική και σωματική βία είπα μέσα μου «άρχισαν τα όργανα». Οι πρώτες μου σκέψεις ήταν ότι όλο αυτό θα μας βγάλει σε κάτι περίεργο… Ηταν ο χρόνος να ξεσπάσει, μιας και ήταν οι ηθοποιοί άνεργοι. Η κατάλληλη στιγμή να ξεσπάσει η καταιγίδα και να μπουν τα πράγματα στη θέση τους και σε μια πιο λογική σειρά. Ελπίζω, ύστερα από όλα αυτά, να υπάρχει σεβασμός και όσοι έχουν εξουσία να γνωρίζουν τα όρια.
Βρεθήκατε ποτέ μπροστά σε κακοποιητικές συμπεριφορές στον χώρο εργασίας;
Μπιμπίλας: Ναι. Πολλές φορές έκανα καβγάδες με κίνδυνο να χάσω τη δουλειά μου και σε κάποιες περιπτώσεις την έχασα. Αντιτάχθηκα σε κακότροπες συμπεριφορές.
Υπήρξατε φίλος με κάποια από τα ονόματα που ακούγονται από τη μεριά των καταγγελλόντων;
Μπιμπίλας: Βεβαίως. Αφού ήταν άνθρωποι της γενιάς μου… Δυστυχώς, άνθρωποι του περιβάλλοντός μου και άνθρωποι που συνεργάστηκα μαζί τους ανήκουν στους καταγγέλλοντες. Δεν φανταζόμουν την έκταση των περιστατικών. Τα στόματα ήταν κλειστά και έτσι δεν γνώριζα… Υπήρχε η συνωμοσία της σιωπής. Σοκαρίστηκα.
Τι απαντάτε σε όσους λένε ότι το ΣΕΗ έπρεπε να είχε χειριστεί τις καταγγελίες με διαφορετικό τρόπο, να δοθούν δηλαδή στη δημοσιότητα συγκεκριμένες πληροφορίες για τον αριθμό των καταγγελιών και τα πρόσωπα που καταγγέλλονται με στόχο να αποφευχθούν οι φήμες;
Μπιμπίλας: Ακολουθούμε ένα καταστατικό που έχει συστηθεί από έγκυρους νομικούς και έχει όρους και κανόνες. Δεν μπορούμε να παραβούμε τους όρους του καταστατικού. Η τελευταία αναθεώρησή του έγινε το ’90. Τις πρώτες ημέρες ο πρόεδρος του Πειθαρχικού Συμβουλίου του ΣΕΗ, Πασχάλης Τσαρούχας, μίλησε για χιλιάδες καταγγελίες εκ παραδρομής. Δεν μπορούμε να δώσουμε πληροφορίες. Οι καταγγελίες σήμερα είναι αρκετές και αφορούν, εκτός από τα ονόματα που έχουν έρθει στη δημοσιότητα, και ανθρώπους- καλλιτέχνες που δεν είναι γνωστοί στο πλατύ κοινό.
Πώς αισθανθήκατε διαβάζοντας το απολογητικό υπόμνημα του Λιγνάδη μέσα στο οποίο σας χαρακτήρισε «μέτριο ηθοποιό»;
Μπιμπίλας: Αδιάφορο με άφησε ο χαρακτηρισμός του Λιγνάδη. Οταν είσαι τόσο σίγουρος για τον εαυτό σου και είσαι ώριμος, δεν οργίζεσαι. Δεν με πείραξε… Μέσα στην κατάσταση την οποία βιώνει επέλεξε να κάνει κάτι που δεν τον ωφέλησε. Αντίθετα, ωφέλησε εμένα. Απάντησε όλη η Ελλάδα, δεν χρειάστηκε να απαντήσω.
Στην επικαιρότητα βρίσκεται ο Πέτρος Φιλιππίδης, ο οποίος κλήθηκε από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών ύστερα από καταγγελίες τριών γυναικών για βιασμό και απόπειρες βιασμού.
Μπιμπίλας: Ομολογώ ότι ο Πέτρος είναι ένα μεγάλο μέρος της ζωής μου και της καριέρας μου. Κάθε φορά που το σκέφτομαι δεν αισθάνομαι καλά. Λυπάμαι πάρα πολύ.
Συγκινείται…
Είμαι στην πιο δυσάρεστη θέση να αποκαλύπτονται τέτοια πράγματα που δεν μπορούσα να φανταστώ. Υπάρχει το τεκμήριο της αθωότητας για να υπερασπιστεί τον εαυτό του. Παρ’ όλα αυτά, είναι ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής μου και της πορείας μας. Ολη αυτή η συνθήκη των καταγγελιών θα δώσει ένα ηχηρό μάθημα σε όλη την κοινωνία. Να σεβόμαστε τα δικαιώματα των ανθρώπων και να αυτοελεγχόμαστε για να μην κάνουμε φρικτά λάθη. Εγιναν φρικτά λάθη από κάποιους. Κανένας μας δεν είναι μικρός θεός.
Αυτήν τη χρονική περίοδο ποια είναι η ατζέντα του ΣΕΗ;
Μπιμπίλας: Αυτήν τη στιγμή είμαστε σε συνεννοήσεις για το πώς και με ποιον τρόπο θα ανοίξουν τα θέατρα. Τα θέατρα για να ανοίξουν θέλουν προετοιμασία. Ας μην ξεχνάμε ότι η ανεργία στον κλάδο είναι στο 88%. Λίγες ημέρες μετά την υπογραφή της Συλλογικής Σύμβασης στο Εθνικό Θέατρο συνεχίζουμε τους αγώνες μας για να διεκδικήσουμε συμβάσεις και στα άλλα Κρατικά Θέατρα, στα ΔΗΠΕΘΕ που αναγεννιούνται σήμερα και στο ελεύθερο θέατρο, όπου είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα, γιατί οι παραγωγοί είναι διασπασμένοι. Επίσης, θα προχωρήσουμε τις συμβάσεις με τις ΑΜΚΕ και στην τηλεόραση. Στα φλέγοντα ζητήματα είναι και οι συνθήκες εργασίας στη μεταγλώττιση. Οι πλατφόρμες μεταδίδουν μεταγλωττίσεις, αλλά δεν αποδίδουν όλες τα δικαιώματα και αγωνιζόμαστε για αυτό. Παράλληλα πρέπει να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα των αδιαβάθμητων πτυχίων των δραματικών σχολών. Ενα από τα μείζονα ζητήματα που μας απασχολούν είναι ο Κώδικας Δεοντολογίας, ο οποίος θα συνέλθει ύστερα από συζητήσεις και ανταλλαγή απόψεων με ανθρώπους του κλάδου και εν συνεχεία με το ΥΠΠΟΑ. Δεν ανοίγει η συζήτηση για τον Κώδικα αν δεν υπογραφούν οι συλλογικές συμβάσεις. Από τις συμβάσεις ξεκινούν όλα… για να μη γίνονται οι καλλιτέχνες αντικείμενο εκμετάλλευσης. Οι ηθοποιοί δεν είναι χομπίστες. Επιβιώνουμε από την εργασία μας από την εξάσκηση της τέχνης μας. Τα μέτωπα είναι πολλά και το Σωματείο σήμερα είναι μαχόμενο και διεκδικητικό. Παράλληλα στη Γενική Συνέλευση θα αποφασίσουμε τι θα γίνει με τις καταγγελίες που αφορούν ανθρώπους που δεν είναι μέλη του ΣΕΗ.
Κλείνοντας, είστε ικανοποιημένος από την πορεία του ΣΕΗ από τότε που αναλάβατε; Θα βάλετε ξανά υποψηφιότητα για το «τιμόνι» του ΣΕΗ;
Μπιμπίλας: Ναι, είμαι ικανοποιημένος, γιατί το ΣΕΗ επανδρώθηκε με ανθρώπους που δεν καθοδηγούνται κομματικά και αγωνίζονται για το καλό του κλάδου. Καταφέραμε, επίσης, να επανεγγραφούν περίπου 2.500 μέλη σε μόλις έναν χρόνο. Σήμερα έχουμε 5.500 μέλη και μέχρι πριν από την πανδημία το ΣΕΗ αριθμούσε περίπου 3.000 μέλη. Οσο για το αν θα βάλω υποψηφιότητα ξανά, δεν ξέρω. Το σκέφτομαι…
Τι σας οδήγησε στην υποκριτική;
Μπιμπίλας: Η ιδέα για την υποκριτική μού μπήκε στο μυαλό από την εποχή του δημοτικού σχολείου. Ηθελα πολύ να γίνω ηθοποιός από μικρός. Ομολογώ ότι στα σχολικά χρόνια στην πρώτη επέτειο της 21ης Απριλίου -το θυμάμαι σαν και τώρα- έπρεπε να πω ένα ποίημα και ξέχασα τα λόγια μου για πρώτη φορά. Και ήταν η τελευταία… Θυμάμαι, επίσης, το 1962 η δασκάλα μας είχε ζητήσει να γράψουμε έκθεση τι θέλουμε να γίνουμε όταν μεγαλώσουμε. Κι όταν ήρθε η σειρά μου, είπα ότι ήθελα να γίνω ηθοποιός. Η δασκάλα με φώναξε όρθιο και άρχισε να προσβάλλει εμένα και το επάγγελμα που διάλεξα. Την επομένη ημέρα η μητέρα μου έφτασε στο σχολείο και υπερασπίστηκε την επιλογή μου. Και οι δύο μου γονείς ήταν υπέρμαχοι της ελευθερίας.
Τι σηματοδοτεί για εσάς το θέατρο; Η Νομική ήταν ένα ξεκίνημα, μια αναζήτηση πριν από το θέατρο;
Μπιμπίλας: Το θέατρο είναι η ίδια μου η ζωή. Από τότε που γεννήθηκα ήξερα τι ήθελα να γίνω… Το θέατρο είναι τρόπος ζωής, όλη μου η ζωή. Η Νομική ήρθε στη ζωή μου ύστερα από πιέσεις συγγενών να αναλάβω το δικηγορικό τους γραφείο. Φιλοσοφική ήθελα να περάσω για να μεταφράζω αρχαία κείμενα, το οποίο όμως το εξασκώ… Μπορεί να διανύω τα τελευταία χρόνια της έκτης δεκαετίας, αλλά νιώθω παιδί. Ο χαρακτήρας μου παραμένει σταθερός, όπως ήμουν μικρός. Δεν σβήνω τίποτα από το παρελθόν. Με βάση το παρελθόν χαράζω το παρόν και το μέλλον. Το παρελθόν είναι οδηγός σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Ξεκίνησα από το μηδέν, η οικογένειά μου, αν και θεατρόφιλη, δεν είχε επαφές με ανθρώπους του κλάδου. Για να βρω δουλειά εφάρμοσα τη μέθοδο «με τον σταυρό στο χέρι». Δεν χρησιμοποίησα κανένα άλλο μέσο διά της πλαγίας οδού. Δεν είναι απαραίτητο να ξεκινήσει κανείς διά της πλαγίας οδού.
Εχοντας διαγράψει μια μακρά θητεία με ρόλους, κυρίως, κωμικούς, ποιο είναι το είδος που προτιμάτε;
Μπιμπίλας: Οι δραματικοί ρόλοι μού αρέσουν περισσότερο. Γνωρίζω ότι είμαι καλός και ως κωμικός ηθοποιός. Οι καλοί κωμικοί είναι και πολύ καλοί δραματικοί ηθοποιοί. Το αντίθετο δεν συμβαίνει συχνά. Ο καλός κωμικός παίζει εξίσου καλά και δράμα. Νομίζω ότι ο μεγαλύτερος δραματικός ηθοποιός της Ελλάδας ήταν ο Θανάσης Βέγγος. Ευτύχησα να συνεργαστώ μαζί του δύο φορές στην Επίδαυρο. Είναι το ίνδαλμά μου.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις