Ογδόντα έργα ζωγραφικής, πορσελάνινων αντικειμένων και ρολογιών του 19ου αιώνα περιλαμβάνει η έκθεση «Η Γυναίκα στην Επανάσταση του 1821», που θα είναι προσβάσιμη για το κοινό όταν το επιτρέψουν οι επιδημιολογικές συνθήκες.
Ολα τα έργα προέρχονται από τη Συλλογή Μιχάλη και Δήμητρας Βαρκαράκη. «Με την εικαστική εικονογραφία υμνήθηκαν τα πάθη, ο ηρωισμός, η αγάπη για την ελευθερία, η λεβεντιά των παλικαριών και η ομορφιά των Ελληνίδων», σημειώνει ο συλλέκτης Μιχάλης Βαρκαράκης.
«Ελληνίδα παίζει λαγούτο», 1847, Charlemagne-Oscar Guet (1801-1871), λάδι σε μουσαμά, 120×94 εκ., ενυπόγραφο, κάτω αριστερά: «Guet 1847».
Τα έργα της έκθεσης αποτυπώνουν τον ηρωισμό των Ελληνίδων, τις κακουχίες και τους εξευτελισμούς που βίωσαν με τις αρπαγές και τα σκλαβοπάζαρα…
«Τα φιλελληνικά έργα που επιλέξαμε για την έκθεση είναι εμπνευσμένα αποκλειστικά από τις Ελληνίδες που έδρασαν κατά την κρίσιμη αυτή περίοδο της Νεοελληνικής Ιστορίας», επισημαίνει η επιμελήτρια της έκθεσης, δρ Ιστορίας της Τέχνης Φανή Μαρία Τσιγκάκου και προσθέτει: «Κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 οι γυναίκες διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο εμψυχώνοντας τους άντρες, παίρνοντας μέρος στις μάχες, ενώ εμφύσησαν στα παιδιά τους την αγάπη για την πατρίδα και το αγωνιστικό πνεύμα απέναντι στον κατακτητή.
«Ελληνίδες σε σκλαβοπάζαρο», S.Η. Benoit Darondeau, ελαιογραφία σε μουσαμά.
Στόχος της έκθεσης είναι η ανάδειξη της γυναικείας παρουσίας στα χρόνια της Επανάστασης και κατά την πρώτη περίοδο του νεοσύστατου ελληνικού κράτους…».
Οι κακουχίες που βίωναν τα γυναικόπαιδα και οι σχετικές αναφορές στον ευρωπαϊκό Τύπο συγκινούσαν και αποτελούσαν πηγή έμπνευσης για έργα όπως το «Σκλαβοπάζαρο» του Stanislas Henri Benoit Darondeau.
Σύμφωνα με την κ. Τσιγκάκου, στο έργο αυτό «αποτυπώνονται με συγκλονιστική αμεσότητα ο εξευτελισμός και η απόγνωση της κοπέλας στα χέρια του τρομαχτικού δουλέμπορου… Την ίδια θεματική αποτυπώνουν αρκετά αντικείμενα, όπως για παράδειγμα ρολόγια, πιάτα, βάζα κ.ά.».
Με τη δημιουργία του νέου ελληνικού κράτους, η μορφή των Ελληνίδων συνεχίζει να εμφανίζεται στις εκθέσεις. «Οι μετεπαναστατικές “Ελληνοπούλες” είναι ανέμελες και ποζάρουν με χάρη και ευγένεια, ντυμένες με περίτεχνες ενδυμασίες και πλούσια κοσμήματα, σε ελαιογραφίες και διάφορα αντικείμενα…».
«Ελληνας Αγωνιστής θρηνεί τη νεκρή γυναίκα και το παιδί του», αγνώστου, Γαλλικής Σχολής, γύρω στο 1830, λάδι σε μουσαμά, 33×25 εκ.
Αναφερόμενος στη φιλελληνική εικαστική τέχνη, ο συλλέκτης Μιχάλης Βαρκαράκης επισημαίνει τις εξής ιδιαιτερότητες: «Mοναδικότητα στο παγκόσμιο καλλιτεχνικό γίγνεσθαι, είναι πάντοτε θετική για την Ελλάδα και εμπεριέχει τα μηνύματα του Xριστιανισμού και του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.
Το τελευταίο αποτελεί ιδιαίτερο κίνητρο της συλλογής που είναι ο ερχομός των έργων αυτών (από την Ευρώπη όπου παρήχθησαν) στην Ελλάδα διότι έγιναν με κύριο σκοπό να βοηθήσουν τους νεότερους Ελληνες να αναστήσουν την πατρίδα τους…».
Η έκθεση «Η Γυναίκα στην Επανάσταση» είναι σε άμεσο διάλογο με το συνέδριο «Γυναίκες στην Ελλάδα: Από την Επανάσταση έως πέρα το 2021» που διοργανώνει το ερχόμενο φθινόπωρο το Ιδρυμα Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου.
Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας ’21 των 16 Ιδρυμάτων για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Επανάσταση. Διάρκεια: Μάρτιος-Οκτώβριος 2021.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
-
Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων: Οι επεμβάσεις στην Ακρόπολη ακολουθούν αυστηρά αρχές με διεθνή αποδοχή
-
Ο Στάθης Καλύβας μιλά στον Ε.Τ. για «Το Ελληνικό Όνειρο» και τους… εφιάλτες μετά την πανδημία
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr