Σε αυτήν τη θεατρική-μουσική σύνθεση, οι ηθοποιοί Αμαλία Μουτούση και Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, η μεσόφωνος Αννα Παγκάλου και οι μουσικοί Κατερίνα Κωνσταντούρου και Χρήστος Λιάτσος θα αφηγηθούν την ιστορία του αισχυλικού Προμηθέα Δεσμώτη – όλο το κείμενο της τραγωδίας σε μετάφραση του ποιητή Νίκου Α. Παναγιωτόπουλου.
Οι δύο ηθοποιοί αναλαμβάνουν όλα τα πρόσωπα του έργου και η Αννα Παγκάλου το Χορό. Σε συνθήκη εγκλεισμού για ένα απροσδιόριστα μεγάλο χρόνο, θέλουν να αφηγηθούν τα θαυμαστά και τρομερά πράγματα που γνωρίζουν.
Για να γίνει σαφές ποιον χαρακτήρα υποδύονται κάθε φορά, χρησιμοποιούν μια συγκεκριμένη τεχνική εργασίας, τις «ηχητικές μάσκες». Ολη η τραγωδία λειτουργεί σαν παρτιτούρα, ο λόγος σαν μουσική από λέξεις και η φωνή τους σαν μουσικό όργανο. Γύρω τους, οι μουσικοί τούς επιτηρούν και τους υποστηρίζουν. Με εικόνες, ήχους και μουσική ρίχνουν μια γέφυρα ανάμεσα στην κατοικία των βιβλίων και τις οθόνες των σπιτιών μας.
Ο χώρος του Αναγνωστηρίου στο Βαλλιάνειο Μέγαρο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος προσδίδει ειδικό βάρος (μετέχοντας και αυτός στην αφήγηση) στην εμπειρία των ερμηνευτών.
Αφηγούνται την ιστορία σαν μια ζωντανή μαρτυρία: κάποιοι που ήταν εκεί πριν από αυτούς άφησαν τα ίχνη τους. Υπάρχουν βιβλία, υλικά βιντεοπροβολών, αντικείμενα, χειρόγραφες σελίδες του κειμένου, σημειώσεις δικές τους και των άλλων που πέρασαν από εκεί.
Ολα αυτά συμμετέχουν στην παράσταση.
Στόχος του Δημήτρη Καμαρωτού ήταν να συνομιλήσει μέσα από το έργο του με την παρούσα χρονική στιγμή και τις ιδιαιτερότητες της ζωής μας σε συνθήκη πανδημίας. Δημιούργησε μία πρόταση μικτού θεάματος, προορισμένου να κινηματογραφείται και να αναμεταδίδεται ζωντανά, και μάλιστα για σειρά παραστάσεων.
Δεν είναι κινηματογραφική ταινία, δεν πρόκειται για βιντεοσκοπημένη καταγραφή παράστασης, αλλά για ένα ζωντανό θέαμα, στημένο εξαρχής για να φτάσει στο κοινό μέσα από την οθόνη του υπολογιστή ή της τηλεόρασης.
Στον «Προμηθέα Δεσμώτη», ο πρώτος των μυθικών ηρώων υποστηρίζει με το παράδειγμά του την αδήριτη ανάγκη της ανυπακοής και της αντίστασης στον αυταρχισμό της εξουσίας όταν διακυβεύεται η ίδια η επιβίωση.
Ο Προμηθέας, στις απαρχές του Κόσμου, εναντιώθηκε στην ανώτερη δύναμη, στο θέλημα του Δία, πληρώνοντας βαρύ τίμημα για να προσφέρει στους ανθρώπους το δώρο της φωτιάς.
«Πηγαίνουμε με έναν μύθο, το μύθο του Προμηθέα Δεσμώτη, στο Βαλλιάνειο Μέγαρο της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος επί της οδού Πανεπιστημίου, βρισκόμαστε στο χώρο όπου η Αθήνα ακούγεται διαφορετικά και ο χρόνος συμπιέζεται», σημειώνει ο Δημήτρης Καμαρωτός και συνεχίζει:
«Αντιγράφουμε με τα δικά μας μέσα αυτόν το μύθο που έγινε ποίηση από τον Αισχύλο, που έγινε ένα νέο λογοτεχνικό έργο -μετάφραση από τον Νίκο Α. Παναγιωτόπουλο- και διαμέσου όλων των αλλεπάλληλων απεικονίσεων φτιάχνουμε μια μουσική των νοημάτων για οθόνες led.
Επιστρέφουμε στο μύθο τη δυνατότητα να ειπωθεί ξανά τώρα, σε αυτόν το χώρο. Εκεί βρίσκονται δύο αποκλεισμένα πρόσωπα, δύο ηθοποιοί, τρεις μουσικοί που τους περιβάλλουν, ένας έναστρος ουρανός και ένα κινηματογραφικό συνεργείο. Κάθε παράσταση είναι μοναδική. Οι λέξεις μετατρέπονται σε ήχο».
Ο «Προμηθέας Δεσμώτης» του Δημήτρη Καμαρωτού είναι συμπαραγωγή του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος και της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος.
Η έκδοση της νέας μετάφρασης του «Προμηθέα Δεσμώτη» από τον Νίκο Α. Παναγιωτόπουλο, ένα ακόμη έντυπο παράγωγο της πολιτιστικής προσφοράς του ΚΠΙΣΝ, αποτελεί μία επιπλέον κίνηση εξωστρέφειας του οργανισμού, με σκοπό ο φετινός προγραμματισμός να συναντήσει το κοινό του και στα βιβλιοπωλεία.
Το βιβλίο θα είναι διαθέσιμο στα βιβλιοπωλεία από τις 26 Φεβρουαρίου. Σκηνικός χώρος: Εύα Μανιδάκη. Κοστούμια: Εύα Νάθενα.
Info: «Προμηθέας Δεσμώτης» του Δημήτρη Καμαρωτού, 26 και 27 Φεβρουαρίου, 5, 6 και 7 Μαρτίου στις 20.30, ζωντανή μετάδοση από την Εθνική Βιβλιοθήκη. Παρακολουθήστε τον «Προμηθέα Δεσμώτη» ζωντανά στο snfcc.org/Prometheus καθώς και στη σελίδα του ΚΠΙΣΝ στο facebook @SNFCC και στο κανάλι του στο YouTube
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Οδυσσέας Ζώρας: «Ο Ελληνας δεν διαβάζει πολύ. Ομως, σέβεται το βιβλίο…»
Δημήτρης Λιγνάδης – Εθνικό Θέατρο: Δεν είχε εμπλοκή στα προγράμματα με ανήλικους
ΚΠΙΣΝ & Μέγαρο: Μότσαρτ και Χέντελ… online με όργανα εποχής – Πως θα κλείσετε θέση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr