«Πράγματι είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος. Οχι μόνο γιατί είναι πρωτόγνωρη για όλους μας, αλλά επειδή στο επάγγελμά μας η αλληλεπίδραση με το κοινό είναι απαραίτητη», λέει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο Λουκάς Καρυτινός, δύο μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του. «Ο ήχος κι η εικόνα ασφαλώς μπορούν, με την τεχνολογία της εποχής μας, να φτάσουν σε κάθε γωνιά της Γης, αλλά δεν μπορούν να μεταφέρουν την ένταση και την ψυχική δόνηση που δημιουργείται μέσα στην αίθουσα. Είναι δύσκολη εποχή και για τον λόγο πως τα αναγκαία μέτρα που πρέπει να λαμβάνουμε μας υποχρεώνουν να εργαζόμαστε με μεγάλες αποστάσεις μεταξύ μας, πράγμα που κάποιες φορές επηρεάζει τον ήχο της ορχήστρας. Επίσης, ανάλογα με τα τετραγωνικά της αίθουσας των προβών μας, ο αριθμός των ατόμων που επιτρέπεται να εργαστούν είναι πολύ μειωμένος, με αποτέλεσμα να πρέπει να παρουσιάζουμε έργα με πολύ μικρότερη ορχήστρα. Ωστόσο έχουμε αρχίσει να μεταδίδουμε διαδικτυακά μαγνητοσκοπημένες συναυλίες, αλλά ακόμα δεν έχουμε φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Χρειάζεται να βρούμε τρόπους να επικοινωνήσουμε τη διαδικτυακή μας ύπαρξη στους ενδιαφερόμενους κι εδώ έχουμε ανάγκη κι από τη δική σας βοήθεια για την προβολή του έργου μας. Βεβαίως, το σίγουρο είναι πως η τεχνολογία δεν μπορεί και δεν πρέπει να αντικαταστήσει τη ζωντανή επικοινωνία. Το μουσικό έργο, οι εκτελεστές και το κοινό είναι τα τρία δομικά στοιχεία της συναυλίας. Αν λείπει κάποιο, δεν υπάρχει ολοκλήρωση. Ετσι περιμένουμε να περάσει η πανδημία για να ξανασυναντηθούμε με τον κόσμο μας».
Ποιο είναι το όραμά σας για την πρώτη ορχήστρα της χώρας;
Παίρνω στα χέρια μου την παλαιότερη ορχήστρα της Ελλάδας, που αποτελείται από εκπληκτικούς και εξέχοντες μουσικούς. Προσφέρουμε ένα υψηλότατης αξίας πολιτιστικό έργο και είναι κρίμα που, ακόμα, είναι πολλοί εκείνοι που δεν μας έχουν ανακαλύψει. Ο στόχος μου είναι να αναδείξω την αξία του έργου μας και να κάνω γνωστή την ορχήστρα σε όσο το δυνατόν πιο πολλούς.
Ποια είναι η σχέση της ΚΟΑ με το ελληνικό κοινό;
Η ΚΟΑ είναι θεσμός. Εχει μακρά ιστορία, ουσιαστικό παρόν κι ελπίζω δυναμικότερο μέλλον. Υπάρχει κοινό που μας παρακολουθεί από γενιά σε γενιά και είναι αφοσιωμένο σε μας. Ολες μου οι προσπάθειες θα επικεντρωθούν στην αύξηση του κοινού μας. Οχι για να αυξηθούν τα εισιτήρια ή τα έσοδα, αλλά γιατί θέλω να γνωρίσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι τον υπέροχο κόσμο της συμφωνικής μουσικής, να παύσουν να είναι διστακτικοί και να θελήσουν να συμμετάσχουν σε μια εκδήλωση υψηλής αισθητικής και ψυχικής ανάτασης.
Θα γίνετε και μάνατζερ για το καλό της ορχήστρας; Πιστεύετε ότι η ΚΟΑ χρειάζεται κάποιες κινήσεις προβολής, διαφήμισης, επικοινωνιακής καμπάνιας;
Εχετε απόλυτο δίκιο. Πρέπει να γίνω και μάνατζερ κι ό,τι χρειαστεί για να μπορέσουμε να πετύχουμε την κατά το δυνατόν μεγαλύτερη προβολή της ορχήστρας. Με τα σημερινά μέσα χρειάζονται νέοι τρόποι επικοινωνίας και θα επιζητήσω τους καλύτερους. Παρ’ όλο που τα οικονομικά της ορχήστρας δεν επαρκούν για φιλόδοξα προγράμματα, πιστεύω πως θα βρεθούν λύσεις.
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Ο χώρος που εμφανίζεται η ΚΟΑ είναι το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης»). Πιστεύετε ότι θα βοηθούσε την ΚΟΑ να αποκτήσει τη δική της στέγη, όπου θα εμφανίζεται μόνο εκείνη, όπως για παράδειγμα έχει η Φιλαρμονική του Βερολίνου;
Ο χώρος που εμφανίζεται η ΚΟΑ είναι ένας από τους καλύτερους παγκοσμίως. Είμαστε πολύ τυχεροί που οι συναυλίες μας δίνονται στην αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» . Η αίθουσα αυτή διαθέτει μια ακουστική τόσο επιτυχημένη που τη φέρνει στο ανώτατο επίπεδο απόδοσης. Ξέρετε, το θέμα της ακουστικής είναι ακανθώδες. Πολύ δύσκολα πετυχαίνει. Είναι ο μεγάλος πονοκέφαλος των κατασκευαστών. Να σας θυμίσω πως η Φιλαρμονική του Βερολίνου, που αναφέρατε, όταν της παραδόθηκε το κτίριο, η ακουστική του ήταν τόσο αποτυχημένη, που χρειάστηκαν αλλεπάλληλες επισκευές για να φτάσει στο σημερινό της σημείο. Ο Χρήστος Λαμπράκης, στον οποίο η μουσική κι οι μουσικοί οφείλουμε πολλά, έδωσε στον τόπο μας έναν μεγαλειώδη χώρο για να προβάλλεται η τέχνη αυτή. Ηδη από την είσοδο του Μεγάρου Μουσικής, τους άνετους χώρους υποδοχής και την εξαιρετική αίθουσα προετοιμάζονται οι ακροατές για μια αισθητική ευωχία. Δεν χρειαζόμαστε κάτι καλύτερο για να αναδείξουμε τη δουλειά μας.
ΟΙ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΤΟΥ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
Αφιέρωμα σε Σισιλιάνο, Μπετόβεν και ένας «Αλλιώτικος Καρυοθραύστης»
Σήμερα 13 Δεκεμβρίου στις 20.30 η ΚΟΑ παρουσιάζει διαδικτυακά ένα αφιέρωμα στον Γιώργο Σισιλιάνο και στον Μπετόβεν. Επίσης μια παρουσίαση του «Αλλιώτικου Καρυοθραύστη», ο οποίος μάλιστα φέτος πήρε το Α’ βραβείο στα Athens AnimFest και θα προβληθεί στις 25 Δεκεμβρίου στις 18:00. Τέλος, το πρωτοχρονιάτικο εορταστικό γκαλά θα γίνει μέσω live streaming στις 30 Δεκεμβρίου στις 20:30.
«Η αποψινή συναυλία είναι καθαρά επετειακή. Ο Γιώργος Σισιλιάνος είχε γεννηθεί πριν 100 χρόνια και υπήρξε ένας από τους εξέχοντες Ελληνες συνθέτες. Θα τον τιμήσουμε παρουσιάζοντας το έργο του “Οκτώ παιδικές μινιατούρες”», λέει ο Λουκάς Καρυτινός και συνεχίζει: «Ο Μπετόβεν γεννήθηκε πριν από 250 χρόνια και επηρέασε τη μουσική όσο λίγοι. Ακόμα η ανθρωπότητα απολαμβάνει και συγκλονίζεται από τα έργα του. Θα παρουσιάσουμε το τριπλό κοντσέρτο του, το μοναδικό που υπάρχει στη μουσική φιλολογία, για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο. Για τα Χριστούγεννα είχαμε προγραμματίσει να παρουσιάσουμε ζωντανά τον «Καρυοθραύστη», με μικρότερη σύνθεση ορχήστρας λόγω συνθηκών. Καθώς όμως οι αίθουσες παραμένουν κλειστές, αποφασίσαμε να προβάλουμε την ήδη μαγνητοσκοπημένη συναυλία του “Αλλιώτικου Καρυοθραύστη”, που είχαμε παρουσιάσει στο παρελθόν».
Με τους μουσικούς είμαστε φίλοι…
Με πολύ σημαντικό έργο πίσω του, ο Λουκάς Καρυτινός έχει ιδιαίτερα συνδέσει το όνομά του με την όπερα και τη Λυρική Σκηνή. Από το 1985 έλαβε τη θέση τακτικού αρχιμουσικού στην ΕΛΣ, έγινε μουσικός διευθυντής το 1992, ενώ από το 1999 έως το 2005 διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής της. Εχει πολύ μεγάλη εμπειρία στη διεύθυνση ορχηστρών και έχει ανακαλύψει τα μυστικά στη δημιουργία μιας καλής και λειτουργικής σχέσης με τους μουσικούς:
«Οι μουσικοί της ΚΟΑ δεν είναι μόνο συνάδελφοι και συνεργάτες, αλλά για μένα είναι φίλοι ουσιαστικοί. Η δουλειά μας είναι ομαδική. Δεν υπάρχουμε ατομικά αλλά σαν σύνολο. Εχουμε έναν κοινό σκοπό, τη δυνατόν αρτιότερη εκτέλεση των μουσικών έργων και μέσω αυτής, την ψυχική ευφορία του κοινού μας. Αν δεν εμπνεόμαστε ο ένας από τον άλλο, αν δεν συλλειτουργούμε, το αποτέλεσμα θα είναι πενιχρό κι ανούσιο», σημειώνει ο Λουκάς Καρυτινός.
Ποιο όμως είναι το ζητούμενο όταν σηκώνει την μπαγκέτα για να οδηγήσει την ορχήστρα του σε μια νέα εκτέλεση;
«Το ζητούμενο είναι πολύ βαρύ και πολύπλοκο. Πρώτα έχει να κάνει με τον συνθέτη και το έργο του. Πώς θα το αποδώσεις; Είναι αυτό που θα ήθελε να ακούσει ο συνθέτης; Εχεις αντιληφθεί σωστά την ουσία του; Μετά είναι οι εκτελεστές. Εχεις καταφέρει να τους πείσεις για τις απόψεις σου; Εχουν εμπνευστεί από σένα ώστε να αποδώσουν το καλύτερο; Εχει η εκτέλεση ζωντάνια και ενέργεια; Και τέλος, το κοινό. Κατόρθωσες να μεταδώσεις στους ακροατές σου το μεγαλείο της σύνθεσης; Μπόρεσες να τους δονήσεις με τους ήχους; Τους προσέφερες πνευματική αγαλλίαση; Οπως βλέπετε, σπάνια μπορούν να απαντηθούν θετικά όλα τα πιο πάνω ερωτήματα. Το έργο μας είναι απαιτητικό και τις περισσότερες φορές ατελές. Αν τύχει και πετύχει, τότε δεν υπάρχει μεγαλύτερη ικανοποίηση».
Ποια είναι τα επόμενα σχέδια της ορχήστρας για την Ελλάδα και το εξωτερικό;
«Εχω πολλά σχέδια και για την Ελλάδα και για το εξωτερικό. Υπάρχουν προτάσεις που είχαν γίνει στην ΚΟΑ για εμφανίσεις στο εξωτερικό που λόγω κορονοϊού έμειναν πίσω. Μόλις περάσει η πανδημία θα εξαγγείλουμε το νέο πρόγραμμα και τις δράσεις μας που θα χαρακτηρίζονται από εξωστρέφεια. Σας περιμένουμε όλους».
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr