Οπως αναφέρει η Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεότερων Μνημείων στην ανάρτησή της στη σελίδα της στο facebook, μετά από ένα πολυετές διάστημα ακινησίας, δύο από τα δέκα οχήματα της βασιλικής οικογένειας που έχουν ανακηρυχθεί ως νεότερα μνημεία, μετακινήθηκαν για τη συντήρηση και αποκατάστασή τους στο χώρο αποθήκευσης που δημιουργήθηκε προσφάτως εντός του πρώην Βασιλικού Κτήματος Τατοΐου.
«Το προσεχές διάστημα θα πραγματοποιηθούν οι μεταφορές και των υπολοίπων, για τα οποία πρωτίστως λαμβάνονται απαραίτητα σωστικά μέτρα για την απομάκρυνση επικαθίσεων σκόνης-χώματος και άλλων ρύπων μετά από ακινησία σχεδόν δύο δεκαετιών», σημειώνεται στην ανάρτηση της Διεύθυνσης. Τα δύο πρώτα οχήματα που ανοίγουν αυτό το νέο κεφάλαιο στην ιστορία του βασιλικού κτήματος είχαν βρεθεί με άλλα οχτώ βασιλικά αυτοκίνητα μέσα στο Βουστάσιο του βασιλικού κτήματος.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» πρόκειται για τη κάμπριο λιμουζίνα Rolls-Royce Silver Cloud 3, κατασκευής 1965 με χρώμα σκούρο μπλε με άσπρη οροφή. Ηταν αυτοκίνητο του τ. βασιλιά Κωνσταντίνου. Το δεύτερο αυτοκίνητο που παίρνει «ζωή» είναι ένα σπορ διθέσιο MG του 1952 σε κόκκινο χρώμα.
Ειδική παραγγελία
Είναι ένα διθέσιο σπορ όχημα ειδικής παραγγελίας της βασίλισσας Φρειδερίκης, που σύμφωνα με πληροφορίες είχε κυκλοφόρησε σε περιορισμένο αριθμό παγκοσμίως, περίπου 30.000 αυτοκίνητα. «Η μεταφορά τους έγινε με την προσοχή που αρμόζει στην ιδιαιτερότητα των οχημάτων ως τα πρώτα αντικείμενα του είδους που κηρύσσονται κινητά νεότερα μνημεία στην Ελλάδα, τη συλλεκτική τους αξία αλλά και τον ιστορικό τους χαρακτήρα», σημειώνεται επίσης στην ανάρτηση στο fb.
Ο «Ε.Τ.» προσπάθησε να επικοινωνήσει με την προϊσταμένη της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαίων και Νεότερων Μνημείων Μαρία Μερτζάνη όσο και με το ΥΠΠΟΑ, σχετικά με την πορεία των εργασιών, αλλά και οι δύο φορείς εξέφρασαν την επιθυμία τους να γίνει εκτενέστερη αναφορά όταν θα ολοκληρωθούν οι εργασίες για τη συντήρηση και των δέκα βασιλικών οχημάτων που έχουν κηρυχθεί «κινητά νεότερα μνημεία» από το 2015. Ο θησαυρός που κατοικεί εντός του Κτήματος Τατοΐου και αναμένεται να μεταφερθεί σε νέο χώρο φύλαξης και συντήρησης, σύμφωνα με το αρχείο του ιστορικού συλλόγου «Φίλοι Κτήματος Τατοϊου», περιλαμβάνει μία μαύρη Rolls-Royce Phantom 3, κατασκευής 1939, που χρησιμοποιούνταν για τις τελετές διαπιστευτηρίων των νέων πρεσβευτών και για παρελάσεις, μία σκούρα μπλε Rolls-Royce Silver Wraith, κατασκευής 1959, μία Rolls-Royce Silver Cloud 3, κατασκευής 1964 χρώματος ασημί με μπλε οροφή της βασίλισσας Φρειδερίκης και ένα επιπλέον MG, μοντέλο TD του 1952 σε χρώμα πράσινο, του βασιλιά Παύλου. Επίσης, στην πολύτιμη λίστα ξεχωρίζουν δύο Fiat 500 του 1959 με ψάθινα καθίσματα – ειδική κατασκευή, περιορισμένου αριθμού, που προορίζονταν για γήπεδα γκολφ και δύο τρίκυκλα ηλεκτρικά οχήματα Victor Electric-Car, χρώματος γαλάζιου (άγνωστης ημερομηνίας παραγωγής) που χρησιμοποιούνταν για μικρές μετακινήσεις εντός του Κτήματος Τατοΐου.
Από τη μεριά του, ο σύλλογος «Φίλοι Κτήματος Τατοΐου» εκφράζει τον προβληματισμό και τη δυσαρέσκειά του σχετικά με τη δημοσιοποίηση μέσω μιας μικρής ανάρτησης στο facebook της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαίων και Νεότερων Μνημείων για τη θετική έκβαση αυτής της πολυετούς προσπάθειας για τη ζωή αυτών των ιστορικών οχημάτων. «Πέρασαν πέντε χρόνια για να γίνει αυτό το ευτυχές γεγονός. Ο Σύλλογος “Φίλοι Κτήματος Τατοΐου” με την έντονη παρέμβασή του με δεκάδες δημοσιεύματα και την αμέριστη υποστήριξη της τότε γ.γ. υπουργείου Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη (2015) κίνησε τις διαδικασίες για να σωθούν αυτά τα 10 οχήματα που ρήμαζαν εντός του κτήματος. Και σήμερα γράφεται ένα νέο κεφάλαιο στο Κτήμα Τατοΐου.
Τα αυτοκίνητα που υπάρχουν εντός του κτήματος είναι δεκαεπτά, από τα οποία τα δέκα έχουν χαρακτηριστεί μέχρι σήμερα ως κινητά νεότερα μνημεία», σημειώνει ο πρόεδρος του συλλόγου «Φίλοι Κτήματος Τατοΐου» Βασίλης Κουτσαβλής, επισημαίνοντας «ότι άμεσα θα πρέπει να κινηθούν όλες οι σχετικές διαδικασίες για το χαρακτηρισμό ως μνημείων και των υπόλοιπων 7 ιστορικών αυτοκινήτων, ανάμεσα στα οποία και το φορτηγό Mercedes, που βρίσκονται στο πρώην Βασιλικό Κτήμα Τατοΐου σε πολύ κακή κατάσταση».
Από την έντυπη έκδοση