Στα Ματογιάννια της Μυκόνου, δίπλα στα πολλά και εφήμερα κοσμικά στιγμιότυπα, ξετυλίγεται και μια ιστορία τόσο παλιά όσο και η θάλασσα που βρέχει το διάσημο νησί. Την αφηγείται ένα αρχαίο πιθάρι διακοσμημένο με ανάγλυφες εικόνες από την άλωση της Τροίας.
Με επίκεντρο τον «Πίθο της Μυκόνου», το διασημότερο έκθεμα του αρχαιολογικού μουσείου του νησιού, στήνεται μια πρωτοποριακή ψηφιακή έκθεση που αποτελεί το προοίμιο της μεγάλης διοργάνωσης με τίτλο «Ο Όμηρος στο Αιγαίο» που θα δούμε το 2017.
Δύο αρχαιολόγοι, ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης και η δρ Μιμίκα Γιαννοπούλου και ένας σκηνοθέτης, ο Αντώνης Κιούκας, υπογράφουν το φιλόδοξο εγχείρημα. Φέρει τον τίτλο «Η άλωση της Τροίας. Ο Πίθος της Μυκόνου και οι ήρωες πολεμιστές της Ελεύθερνας» και εγκαινιάζεται την ερχόμενη Παρασκευή 22 Ιουλίου στην Πινακοθήκη Μυκόνου, στα Ματογιάννια.
Η έκθεση περιλαμβάνει πρωτότυπες οπτικοακουστικές προβολές που βασίζονται στην τρισδιάστατη ψηφιακή σάρωση του αγγείου αλλά και των ευρημάτων που αποκάλυψε στην αρχαία Ελεύθερνα ο καθηγητής Νίκος Σταμπολίδης και χρονολογούνται στην ίδια περίοδο. «Τα αποτελέσματα από την τρισδιάστατη απεικόνιση είναι εξαιρετικά. Μπροστά στα μάτια των θεατών θα ζωντανεύουν οι πολεμιστές από το πιθάρι και οι πολεμιστές από την Ελεύθερνα στην Κρήτη», σημειώνει στον «Ελεύθερο Τύπο» η κ. Γιαννοπούλου.
Οι εικόνες του πίθου με τις βίαιες σκηνές από το ξεκλήρισμα των Τρώων -με «την πρώτη Γκερνίκα της ιστορίας» τις παρομοιάζει ο Αντώνης Κιούκας- παρουσιάζουν εκπληκτικές ομοιότητες με τους πολεμιστές της Ελεύθερνας και τον οπλισμό τους. «Στην αρχαϊκή εποχή οι καλλιτέχνες αντλούσαν από μια κοινή μήτρα», επισημαίνει η κ. Γιαννοπούλου.
Το αγγείο χρονολογείται στο 670 π.Χ., μια περίοδο στην οποία τοποθετείται η συγγραφή των Ομηρικών επών και βρέθηκε το καλοκαίρι του 1961, στη Μύκονο, κατά το άνοιγμα πηγαδιού. Στο εσωτερικό του υπήρχαν ανθρώπινα οστά. Πρόκειται για το παλαιότερο σωζόμενο ακέραιο αγγείο με εντυπωσιακή ανάγλυφη διακόσμηση που απεικονίζει σκηνές από την άλωση της Τροίας. «Το γεγονός αυτό το καθιστά μοναδικό», μας λέει ο έφορος Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, Δημήτρης Αθανασούλης. Εκτός από το Δούρειο Ίππο και τους 14 Αχαιούς πολεμιστές που παριστάνονται σε όλη την επιφάνεια του λαιμού, σε τρεις επάλληλες ζώνες βλέπουμε, επίσης, τον αφανισμό των παιδιών των Τρώων και την αρπαγή των γυναικών ως λάφυρων πολέμου, σκηνές σπαρακτικές που αφηγείται ο Ευριπίδης στις διάσημες «Τρωάδες» του.
Για τον κ. Αθανασούλη είναι ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός «ότι το μοναδικό εύρημα βρίσκεται στο επίκεντρο της έκθεσης, στην καρδιά της Μυκόνου. Για να διαφημιστούν τόσο το ίδιο όσο και η πολιτιστική κληρονομιά του νησιού».
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗΣ
Διαβάστε περισσότερα στον Ελεύθερο Τύπο που κυκλοφορεί