Προκειμένου να μη ραγίσει το γυαλί του success story του κ. Τσίπρα και της κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ., το Μαξίμου επικεντρώνεται -σκοπίμως- στο τρέχον έτος, ωστόσο το δημοσιονομικό κενό του 2018 και η ενεργοποίηση του περίφημου «κόφτη» αναμένεται να τινάξουν στον αέρα τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για εκλογές τον Σεπτέμβριο του 2019.
Η έγκαιρη και «αναίμακτη» ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης, όπως διαβεβαιώνει η κυβέρνηση και όντως επιβεβαιώνεται από τους θεσμούς, δεν λύνει το πρόβλημα καθώς οι δύσκολες αποφάσεις θα έρθουν μετά.
Το καλό κλίμα ανάμεσα στους θεσμούς και την κυβέρνηση είναι υπαρκτό και οφείλεται στο γεγονός ότι οι θεσμοί δεν πιέζουν για πρόσθετα μέτρα που θα αφορούν στην κάλυψη του δημοσιονομικού κενού το 2018, μέσα στο 2018, εφόσον υπάρχει ο «κόφτης».
Ανεξαρτήτως του τι λέγεται από πρωθυπουργό και υπουργούς για εξάντληση τετραετίας, θεωρείται ως βέβαιη η διενέργεια εκλογών το 2018 ώστε η κυβέρνηση να κεφαλαιοποιήσει πολιτικά το αφήγημα του δήθεν success story
Από την πλευρά του το ΔΝΤ έχει προβλέψει κενό 1,3% (3,5% που είναι ο στόχος μείον την πρόβλεψή του για 2,2%). Το Ταμείο δηλώνει ακόμα ότι αποδέχεται το 2,2%, έχει όμως ξεκαθαρίσει ότι αν οι Ευρωπαίοι επιμείνουν στο 3,5% για το 2018, τότε το υπόλοιπο 1,3% του ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 2 δισ., θα πρέπει να καλυφθεί με τη λήψη πρόσθετων μέτρων ή με τη λήψη γενναιότερων μέτρων για το χρέος που θα μπορέσουν να καλύψουν το κενό.
Από τη δική τους πλευρά, Κομισιόν και ΕΚΤ δεν συζητούν γενναιότερα μέτρα για το χρέος και σε ό,τι αφορά το κενό του 2018 δεν πιέζουν για συμφωνία επί νέων μέτρων τώρα, γνωρίζοντας ότι υπάρχει ο «κόφτης».
Η κυβέρνηση γνωρίζει ότι δεν μπορεί να αντέξει συγχρόνως το βάρος των νέων μειώσεων των συντάξεων από 1/1/2019, που έχει ήδη ψηφιστεί, με πρόσθετες μειώσεις σε συντάξεις και μισθούς που ενδεχομένως θα φέρει ο «κόφτης» αν ενεργοποιηθεί, ενώ σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί η πιθανότητα εφαρμογή της μείωσης του αφορολογήτου αντί για το 2020, το 2019, σε περίπτωση που το δημοσιονομικό κενό του 2018 είναι μεγάλο.
Με βάση τη διάταξη που έχει ψηφιστεί, τα μέτρα που θα κλείσουν το δημοσιονομικό κενό του 2018 θα πρέπει να αποφασιστούν και να παρουσιαστούν στην ελληνική Βουλή και την Κομισιόν ως τον Μάιο του 2019, αλλιώς ακολουθεί αυτόματη μείωση των δημοσίων δαπανών, μισθών και συντάξεων από 1.1.2019.
Αυτή είναι η ορατή εξέλιξη για την οποία, ανεξαρτήτως του τι λέγεται από τον πρωθυπουργό, τους υπουργούς και τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ για εξάντληση της τετραετίας και διενέργεια εκλογών τον Σεπτέμβριο του 2019, θεωρείται βέβαιη η διενέργεια εκλογών μέσα στο 2018 -άνοιξη ή φθινόπωρο- ώστε αφενός η κυβέρνηση να κεφαλαιοποιήσει πολιτικά το αφήγημα του δήθεν success story και αφετέρου να μεταθέσει χρονικά την «καυτή πατάτα» της ενεργοποίησης του «κόφτη» στην επόμενη κυβέρνηση.
Τι προβλέπει η επίμαχη διάταξη
Στην επίμαχη τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «επείγουσες διατάξεις για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» αναφέρεται ότι ο «κόφτης» θα ενεργοποιείται εφόσον η απόκλιση από το στόχο ξεπερνά το 0,25% του ΑΕΠ (από 0,25% ως 0,75% απόκλιση θα λαμβάνονται μέτρα 0,5%, από 0,75% ως 1,25% μέτρα 1% κ.ο.κ.) με εισήγηση του υπουργού Οικονομικών και προεδρικό διάταγμα το οποίο θα ορίζει τις δαπάνες που θα περικοπούν.
Το καλό κλίμα ανάμεσα στους θεσμούς και την κυβέρνηση είναι υπαρκτό και οφείλεται στο γεγονός ότι οι θεσμοί δεν πιέζουν για πρόσθετα μέτρα που θα αφορούν στην κάλυψη του δημοσιονομικού κενού το 2018, μέσα στο 2018, εφόσον υπάρχει ο «κόφτης».
Ο υπουργός Οικονομικών θα πρέπει έως τις 31 Μαΐου να συντάσσει έκθεση η οποία θα δημοσιεύεται σε ΦΕΚ και θα αποστέλλεται στην Κομισιόν και στην ελληνική Βουλή, με την οποία θα ορίζει τις δαπάνες. Σε διαφορετική περίπτωση θα γίνονται αυτόματες περικοπές την 1η Ιουνίου του ιδίου έτους.
Από τον αυτόματο μηχανισμό περικοπών εξαιρούνται:
α) Δαπάνες απορρέουσες από αξιώσεις ιδιωτών από την εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων, από τις ήδη συναφθείσες συμβάσεις μισθώσεων, από καταπτώσεις εγγυήσεων και από αμετάκλητα επιδικασθείσες απαιτήσεις εις βάρος του Δημοσίου.
β) Δαπάνες ύδρευσης, ηλεκτρικής ενέργειας και χρήσης φυσικού αερίου.
γ) Δαπάνες συντήρησης και επισκευής μεταφορικών μέσων ξηράς, πλωτών μέσων και αεροσκαφών.
δ) Το σύνολο των δαπανών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
ε) Το σύνολο των δαπανών Υγείας.
στ) Δαπάνες για επιδόματα πολυτέκνων, θέρμανσης, ανεργίας και προνοιακά επιδόματα, που καταβάλλονται μέσω Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ).
ζ) Δαπάνες για ενισχύσεις νοικοκυριών ορεινών και μειονεκτικών περιοχών, οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα και τέκνα που φοιτούν στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση ή με τέκνα που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους.
η) Δαπάνες για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.
θ) Δαπάνες για το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι».
ι) Δαπάνες σχετικές με το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Αλλαγή μέτρων με νέους φόρους
Στη σχετική διάταξη υπάρχει η πρόβλεψη που αναφέρει ότι η κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να λάβει μόνιμα διαρθρωτικά μέτρα, τα οποία -όπως αναφέρεται- θα ενσωματωθούν στον προϋπολογισμό του επόμενου οικονομικού έτους (στην προκειμένη περίπτωση στον προϋπολογισμό του 2019) από αυτό που παρουσιάστηκε η απόκλιση, συμπεριλαμβανομένων μέτρων επί του σκέλους των εσόδων, κατόπιν ειδικής διαβούλευσης με τους θεσμούς.
ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΩΤΗΡΙΟΥ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής