Οι πρατηριούχοι αναφέρουν ότι η κίνηση έχει περιοριστεί σημαντικά, ενώ οι πολίτες πλέον βάζουν ελάχιστη βενζίνη και κάνουν μόνο τις απαραίτητες μετακινήσεις.
Στο mega μίλησε σχετικά η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Παναγιώτα Καλαποθαράκου, η οποία είπα χαρακτηριστικά ότι: «Η αισχροκέρδεια και στα καύσιμα καλά κρατεί, και δε γίνονται έλεγχοι. Πρέπει να γίνει παρέμβαση της κυβέρνησης ως προς τον ειδικό φόρο κατανάλωσης», σχολίασε η κ. Καλαποθαράκου, ενώ πρόσθεσε ότι «Αν δε λειτουργήσουν οι εποπτικές αρχές, μπορεί να φτάσουμε και στα 3 ευρώ στο λίτρο».
Αναφερόμενη στους λογαριασμούς ρεύματος, η κ. Καλαποθαράκου τόνισε ότι: «Έχουμε κάνει συλλογικές αγωγές στους προμηθευτές ενέργειας. Η ρήτρα αναπροσαρμογής έχει πολλαπλασιάσει την τιμή της κιλοβατώρας. Προσφεύγουμε στα δικαστήρια για να κριθεί παράνομη και καταχρηστική η ρήτρα. Για να επιστραφούν τα χρήματα σε όσους έχουν πληρώσει, αν βγει θετική απόφαση του δικαστηρίου, θα οργανώσουμε ομαδικές διεκδικήσεις. Καθημερινά παίρνουμε δεκάδες καταγγελίες για τους λογαριασμούς ρεύματος».
Βενζίνη: Τι πληρώνουμε στην Ελλάδα και τι πληρώνουν στην υπόλοιπη Ευρώπη
Ακριβότερη κατά 31,69% είναι η απλή αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα τον Μάιο του 2022, συγκριτικά με ένα χρόνο πριν, όπως προκύπτει από στοιχεία της Κομισιόν.
Ειδικότερα, στις 3 Μαΐου του 2021 η μέση τιμή λιανικής της βενζίνης 95 οκτανίων διαμορφωνόταν σε 1,6 ευρώ το λίτρο, ενώ στις 2 Μαΐου του 2022 ανήλθε σε 2,107 ευρώ. Πρόκειται για τη 13η μεγαλύτερη αύξηση στην τιμή του συγκεκριμένου καυσίμου στην Ε.Ε.-27.
Η υψηλότερη ποσοστιαία αύξηση, τις ίδιες ημέρες σύγκρισης, καταγράφηκε στη Βουλγαρία (44,96%). Ακολούθησαν η Τσεχία (41,84%), η Λετονία (40,14%), η Αυστρία (40,13%) κ.ο.κ. Η μόνη χώρα στην οποία διατηρήθηκε σταθερή η τιμή, σε 1,34 ευρώ το λίτρο, ήταν η Μάλτα, ενώ δεν υπήρξε μείωση τιμής σε κανένα κράτος. Οσο για τη μικρότερη αύξηση, παρατηρήθηκε στην Ουγγαρία (7,46%).
Σε χώρες της Μεσογείου, όπως, για παράδειγμα, στην Ισπανία, η αύξηση έφτασε σε 37,91% (7η στη σχετική κατάταξη), ενώ στην Ιταλία ήταν πολύ μικρότερη, συγκεκριμένα ανήλθε σε 12,60%, γεγονός που την κατέταξε στην 25η θέση της λίστας. Επιπρόσθετα, στην Κύπρο, η τιμή κινήθηκε ανοδικά, κατά 26,20% (18η θέση).
Τι πληρώνουμε για βενζίνη
Αξίζει να επισημανθεί, σε σχέση με τη διαμόρφωση της τιμής, πως στις αρχές Μαΐου του 2021 η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων ήταν στο 0,4799 ευρώ το λίτρο, ενώ οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούσαν σε 1,0225 ευρώ, όπως προκύπτει από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝ). Η μέση τιμή λιανικής ανήλθε σε 1,6050 ευρώ και το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιριών εμπορίας ήταν κατά μέσο όρο 0,1026 ευρώ.
Επίδομα θέρμανσης: Τα SOS στις αιτήσεις - Όλα όσα πρέπει να ξέρετε
Η τελική τιμή λιανικής, τότε, διαμορφώθηκε από την τιμή διυλιστηρίου κατά 25,90%, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 63,71% και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιριών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 6,39 %.
Αντίστοιχα, στις αρχές Μαΐου του 2022, η τιμή διυλιστηρίου της απλής αμόλυβδης ήταν στα 0,9299 ευρώ το λίτρο, σε 1,1356 ευρώ αντιστοιχούσαν οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις, με τη μέση τιμή να φτάνει στα 2,15 ευρώ. Το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιριών εμπορίας ήταν κατά μέσο όρο στα 0,0845 ευρώ.
Η τελική τιμή λιανικής διαμορφώθηκε από την τιμή διυλιστηρίου κατά 43,25%, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 52,82% και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιριών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 3,93%.
Υπενθυμίζεται πως ο ΦΠΑ από 1ης.6.2016 ανέρχεται σε 24%. Ο δε Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) σε βενζίνες είναι στα 700 ευρώ ανά 1.000 λίτρα.
Μείωση ΕΦΚ
Πάγιο αίτημα εκπροσώπων της αγοράς -χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ)-, ασχέτως ενεργειακής κρίσης, πόσω μάλλον τώρα, είναι η μείωση του ΕΦΚ, εκτιμώντας πως η συγκεκριμένη πρωτοβουλία μπορεί να οδηγήσει σε αποκλιμάκωση των τιμών.
Η κυβέρνηση φέρεται να απορρίπτει αυτό το αίτημα και, πέραν της επιδότησης καυσίμων (fuel pass), λαμβάνει μέτρα για την καταπολέμηση πιθανών φαινομένων αισχροκέρδειας, που συνήθως βρίσκουν πρόσφορο έδαφος σε περιόδους κρίσεων, όπως η παρούσα ενεργειακή.
Ελεγχοι
Σε αυτή την κατεύθυνση έχει ψηφισθεί τροπολογία του ΥΠΑΝ, με την οποία μπαίνει πλαφόν στο περιθώριο κέρδους που μπορούν να έχουν οι επιχειρήσεις πάνω σε βασικά αγαθά για τη διαβίωση των πολιτών, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων.
Η τροπολογία προβλέπει, συγκεκριμένα, πως έως την 30ή.6.2022, απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση (καύσιμα) και την ασφάλεια του καταναλωτή, καθώς και από την πώληση γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, ιδίως πρώτων υλών για την παραγωγή λιπασμάτων, ζωοτροφών, ωμών δημητριακών παντός είδους, αλεύρων, ηλίανθου και φυτικών ελαίων, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 1ης.9.2021. Σε όποιον παραβαίνει την παραπάνω απαγόρευση, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, σωρευτικά ή διαζευκτικά, επιβάλλονται κυρώσεις ως εξής:
* σύσταση με σκοπό την παύση της παράνομης πρακτικής και τη συμμόρφωση εντός οριζόμενης με την απόφαση αποκλειστικής προθεσμίας, καθώς και την παράλειψή της στο μέλλον,
* πρόστιμο από 5.000 έως 1 εκατ. ευρώ.
Ειδήσεις σήμερα
Θεσσαλονίκη – Σπαραγμός από την μητέρα της 3χρονης «Τι συνέβη στα παιδιά μας;»
Σοκ στο Αμύνταιο: 12χρονο κορίτσι εξομολογήθηκε στους δασκάλους τον βιασμό από τον πατέρα της
«Πράσινο» από το ΣτΕ στην Πανεπιστημιακή Αστυνομία – Πότε και πώς θα ξεκινήσει
Τραγωδία στη Θεσσαλονίκη: Ψάχνουν τα αίτια θανάτου 7χρονου στο Ιπποκράτειο