Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση, οι προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ θα υπολογίζονται με βάση τη χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος τις τελευταίες 30 ημέρες πριν από τη μείωση της τιμής, ενώ είναι υποχρεωτική και η αναγραφή και της τιμής αναφοράς, βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση. Οπως αναφέρει εκπρόσωπος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, μέχρι τώρα οι προσφορές γίνονταν πάνω στην προτεινόμενη τιμή πώλησης που είχε ο προμηθευτής και από τον επόμενο μήνα αυτή η πρακτική καταργείται. «Ετσι, οι προσφορές θα είναι πραγματικές και θα είναι πολύ πιο εύκολο για τους καταναλωτές να τις προσδιορίσουν», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Οπως εξηγεί η ίδια πηγή, στην εν λόγω ρύθμιση υπάγονται οι μειώσεις τιμών που έχουν τη μορφή ποσοστού (π.χ. 30% έκπτωση) ή ποσού (2 ευρώ φθηνότερο), ωστόσο εξαιρούνται και τα νωπά και ευαλλοίωτα αγροτικά προϊόντα και τρόφιμα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, θαλασσινά, φρέσκα γάλατα, τυριά, γιαούρτια, αλλαντικά), τα οποία από τη φύση τους ή στο στάδιο της μεταποίησης ενδέχεται να καταστούν ακατάλληλα προς πώληση εντός 30 ημερών από τη συγκομιδή, την παραγωγή ή τη μεταποίηση.
Ετσι, για παράδειγμα σαμπουάν γνωστής εταιρίας που έχει αρχική τιμή 5,77 ευρώ και πωλείται σε έκπτωση στην τιμή των 3,46 ευρώ το διάστημα από 30 Ιανουαρίου έως 10 Φεβρουαρίου και στις 11 Φεβρουαρίου διατίθεται στην αρχική τιμή των 5,77 ευρώ, εάν ο προμηθευτής θέλει στις 24 Φεβρουαρίου να το βάλει και πάλι σε προσφορά, θα πρέπει η έκπτωση να γίνει με βάση την τιμή των τελευταίων 30 ημερών, δηλαδή με βάση τα 3,46 ευρώ και όχι τα 5,77 ευρώ. «Με τη ρύθμιση αυτή θα αντιμετωπιστούν πρακτικές, βάσει των οποίων αρκετοί κωδικοί προϊόντων βρίσκονται σχεδόν σε μόνιμη βάση κατά τη διάρκεια του χρόνου σε έκπτωση και δεν πωλούνται ποτέ στην αρχική τους τιμή. Ετσι, οι εταιρίες θα αναγκαστούν να πωλούν τα προϊόντα τους με πραγματικές εκπτώσεις και όχι στις αρχικές τιμές, που είναι υψηλές και επί της ουσίας ψεύτικες, καθώς δεν θα τα αγοράσει κανείς», αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος της αγοράς στον «Ε.Τ.» της Κυριακής.
Πολυσυσκευασίες στα σούπερ μαρκετ
Σε ό,τι αφορά τις πολυσυσκευασίες, όπως για παράδειγμα «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» ή +20% περισσότερο προϊόν, δεν υπάγονται στη ρύθμιση της χαμηλότερης τιμής των τελευταίων 30 ημερών, αλλά θα ελέγχονται με βάση τη νομοθεσία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Ετσι, ένα προϊόν που πωλείται υπό τη μορφή «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» θα πρέπει υποχρεωτικά να διατίθεται και μεμονωμένα στο ράφι, ώστε οι καταναλωτές να έχουν ένα μέτρο σύγκρισης της τιμής και να μην πέφτουν θύματα παραπλανητικών εκπτώσεων.
Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η νομοθεσία για τις εμπορικές πρακτικές, η πώληση ενός πακέτου προσφοράς δύο προϊόντων υπό τη μορφή «1+1 δώρο» είναι ορθή εάν πράγματι διατίθεται στην τιμή του ενός. Για παράδειγμα, ζυμαρικά που το ένα πακέτο πωλείται 1,16 ευρώ και σε προσφορά «1+1 δώρο» η τιμή τους είναι και πάλι 1,16 ευρώ, τότε πρόκειται για μια πραγματική προωθητική ενέργεια.
Αν ένα αλεύρι κοστίζει 2 ευρώ και σε προσφορά «2+1» δώρο κοστίζει 6 ευρώ, τότε η προσφορά είναι παραπλανητική.
Γι’ αυτό και η νέα ρύθμιση προβλέπει ότι ο έμπορος θα πρέπει στο ράφι να διαθέτει έστω και λίγα τεμάχια από το προϊόν μεμονωμένα, ώστε οι καταναλωτές να βλέπουν ποια είναι η τιμή του και αν η προωθητική ενέργεια είναι πραγματική. Αυτό αναμένεται να επηρεάσει, κυρίως, τα προϊόντα που σχεδόν σε μόνιμη βάση διατίθενται σε προσφορά, όπως απορρυπαντικά, καθαριστικά, είδη προσωπικής υγιεινής, καθώς και κάποια τρόφιμα παντοπωλείου, όπως ζυμαρικά και άλευρα.
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι για τις πολυσυσκευασίες σε προσφορά που ισχύουν έως 60 ημέρες δεν χρειάζεται να υπάρχει ο κωδικός αναφοράς του προϊόντος στο ράφι, με την προϋπόθεση η τιμή πώλησης του προϊόντος, εκτός της περιόδου της προωθητικής ενέργειας, να είναι αυτή την οποία επικαλείται ο έμπορος στην προσφορά. Σε διαφορετική περίπτωση, ενδέχεται να υφίσταται παραπλανητική εμπορική πρακτική.
Παράλληλα, σύμφωνα με στελέχη των σούπερ μάρκετ, το υπουργείο Ανάπτυξης έχει κρούσει «καμπανάκι» και για τις πολυσυσκευασίες, που συχνά πωλούνται ακριβότερα από το μεμονωμένο προϊόν σε περίοδο που αυτό διατίθεται σε προσφορά, ζητώντας τους οι προωθητικές ενέργειες να είναι χρονισμένες. Για παράδειγμα, αυτήν την περίοδο σε μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ πωλείται κρουασάν στην τιμή του 0,46 ευρώ από 0,56 ευρώ αρχική τιμή και την ίδια στιγμή πολυσυσκευασία τεσσάρων τεμαχίων κοστίζει 2,18 ευρώ, με την τιμή του τεμαχίου να διαμορφώνεται σε 0,56 ευρώ. Για αυτόν τον λόγο θα πρέπει οι έμποροι να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, όταν προχωρούν σε προωθητικές ενέργειες, να είναι και το μεμονωμένο προϊόν και η πολυσυσκευασία σε προσφορά.
Αν και εκπρόσωποι του κλάδου και καταναλωτικές οργανώσεις βλέπουν με θετικό μάτι τον νέο κανονισμό, με τον οποίο η χώρα μας υποχρεούται να συμμορφωθεί, για να μπει τέλος στις υπέρογκες προσφορές που συνήθως είναι παραπλανητικές, εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους μήπως οι προμηθευτές περιορίσουν τις προωθητικές ενέργειες, με αποτέλεσμα να αυξηθούν και πάλι οι τιμές των προϊόντων. Ωστόσο, δεδομένου ότι οι καταναλωτές κυνηγούν τις προσφορές, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι οι προμηθευτικές επιχειρήσεις δεν θα ανεβάσουν τις τιμές σε υψηλά επίπεδα, καθώς θα απολέσουν τα μερίδιά τους.
Σούπερ Μάρκετ: Τα Πρόστιμα
Σε περίπτωση, πάντως, που κατά τη διάρκεια ελέγχων διαπιστωθεί παράβαση της νομοθεσίας περί αθέμιτων εμπορικών πρακτικών, μπορεί να επιβληθεί εις βάρος των προμηθευτών, των εμπόρων ή των διανομέων πρόστιμο από 5.000 έως και 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 3 εκατ. ευρώ.
Ειδήσεις Σήμερα
- «Αδιάβαστος» Ανδρουλάκης για τα Τέμπη
- Ενοίκια: Πρωταθλήτρια στην αύξηση η Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη
- Λάρισα: Το χρονικό του μακελειού – Η ανακοίνωση της αστυνομίας
- Σιδηρόδρομος: Τα 24 έργα και παρεμβάσεις και ο μετασχηματισμός του ΟΣΕ
- ΕΚΠΑ για σεισμούς στις Κυκλάδες: Συνολικά 95 καταγράφηκαν χθες στη ζώνη Σαντορίνης-Αμοργού – Οι 13 άνω των 4 Ρίχτερ – Πάνω από 11.700 σεισμοί συνολικά